Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Strategie, Tips

Vier te mijden valkuilen

We leerden in het onderzoek van de emailbarometer nog dat niet alleen conversie, maar ook andere ratio’s belangrijk zijn om het succes van een e-mailcampagne te bepalen. Uitschrijfratio’s blijken belangrijk te zijn, maar ook het kenmerken als spam is een belangrijke factor.

valkuilenDat kenmerken als spam heeft niet dadelijk invloed op je statistieken en de grootte van de lijst. Tenzij een volgende keer op de leescijfers. E-mailproviders houden namelijk sterk rekening met het “Ik sleur het naar de spambox”gedrag. De kans is groot dat je niet meer in de prioritaire inbox valt. En niet alleen bij die ene geadresseerde, maar bij alle geadresseerden die bij die provider een e-mailadres afnamen. Dus moet je dit als e-marketeer  absoluut voorkomen.

Bij TechnologyAdvice wilde men wel eens weten wat een lezer er toe drijft om de hulp van de spambox in te roepen. In een onderzoek gaven 472 optin e-mailadressen een antwoord op de vraag “Waarom heb je een zakelijke e-mail ooit als spam aangemerkt?” Meerdere antwoorden per vraag waren mogelijk. De antwoorden zijn verrassend eenvoudig. Een vermijdingsstrategie is al even eenvoudig.

Te vaak

Grootste reden met ruim 45 procent is de frequentie. De tegenpartij bezorgt veel te vaak een e-mail in de inbox. Recent onderzoek van het Amerikaanse MarketingSherpa heeft nog uitgewezen dat 86 procent van de volwassenen één enkele promotionele e-mail per maand meer dan voldoende vinden. Slecht 15 procent stond open voor een dagelijks bericht.

Dus moet je op zoek naar de juiste frequentie voor je e-marketinglijst. Alles hangt van zowel product als van het doelpubliek af. Dat impliceert dat er geen wiskundige regel bestaat die je vertelt hoe vaak je op de verzendknop mag drukken. Het is een kwestie van testen. Maar weet, overdaad schaadt altijd. Daarnaast kan je ook al veel voorkomen door over de frequentie duidelijk te zijn bij het opt-in formulier.

Geen intentie

Ruim een derde, 36,4 procent om precies te zijn, heeft blijkbaar niet het gevoel op een e-maillijst ingeschreven te hebben. Vaak hebben ze een klantenkaart genomen en het bijhorende formulier ingevuld, zonder zich te realiseren dat er een nieuwsbrief aan verbonden is. Of ze hebben een whitepaper gedownload waarvoor ze eerst een e-mailadres opgaven. Daar stond wel vermeld dat er een nieuwsbrief aan verbonden was, maar hun focus lag op het te verwachten document.

Ook hier weer is duidelijkheid een belangrijk principe. Wijs in dergelijke situaties duidelijk op het feit dat het e-mailadres in een e-marketinglijst schuift. En uiteraard wordt er niets verplicht. Het is tegen het nettiquette, maar de gevolgen kunnen later harder tegen je spelen, dan het voordeel van dat ene e-mailadres meer.

Irrelevant

Nog een derde van de antwoorden smeten het op de content. Als je inderdaad week in, week uit e-mailberichten krijgt die je inhoudelijk niet interesseren, dan ga je uiteraard dat vervelend vinden. Naar de spambox slepen is dan een veel gemakkelijkere handeling dan op de uitschrijfknop drukken. Want het eerste doe je al van op de onderwerpregel, het tweede impliceert dat je het e-mailbericht moet openen en naar beneden scrollen.

Ook hier is de strategie verschrikkelijk eenvoudig. Vertel bij de opt-in wat je aan content gaat leveren, dan is het een bewuste keuze van de lezer of hij er voor gaat. Maar vooral, hou je aan deze belofte. Vaak zie je dat een e-marketinglijst van een bepaald segment ingezet wordt om een ander product te promoten. Dan mag je daar nog zo mooi “partnermail” bovenzetten, de relevantie is vaak zoek. Laat je dus niet verleiden.

Onpersoonlijk

Onpersoonlijk is vaak het gevolg van irrelevant. Voor 10,40 procent van de antwoorden is dit de reden om een e-mail naar de spam te verwijzen. Zo zijn er veel mensen die vaak de standaard gedrukte huis-aan-huis gebrachte reclamefolder weg kieperen, maar wel een brief op naam voor hetzelfde product lezen. In de digitale wereld is dat niet anders. Dus personifieer, geef het laatste saldo van de klantenkaart mee, maar het persoonlijk!

En nog andere redenen

En dan is er nog een grote groep die nog andere redenen bedenken om e-mail als spam te kwalificeren. Hier vermoeden de onderzoekers dat deze groep eigenlijk uitschrijven te moeilijk vindt. En inderdaad, volgens datzelfde MarketingSherpa zorgt slechts 60 procent van de e-marketeers voor een gemakkelijke en eenvoudige uitschrijfprocedure. Nochtans is dat erg belangrijk voor de zuiverheid en de reputatie van de lijst. Niet dat je de uitschrijfknop bovenaan je e-mail moet zetten, maar zorg er tenminste voor dat ie zichtbaar is. Mensen kiezen meestal voor de weg met de minste weerstand…

mrt 26, 2015Ann Flipkens
Previous storyE-Mailbarometer :: Content blijft koning!Next storyStuur een stappenplan
Home Vier te mijden valkuilen
8 jaar geleden Strategie, Tips444
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-commerce

Vijf tips voor een efficiënte transactiemail

Als e-marketeer heb je vast en zeker al gemerkt dat aankoopbevestigingsmails torenhoge open ratio’s halen. Daarom is het de uitgelezen kans om je reputatie als aanbieder eer aan te doen. Een checklijst.  jul 15, 2011Ann Flipkens

Thema-mailings

De klok tikt voor e-marketeers

De helft van de e-marketeers meent dat het tijdstip voor het sturen van een e-mail een belangrijke factor is voor het succes van je campagne. Uit een aantal studies naar dat fenomeen blijkt de periode in het jaar, de weekdagen en het tijdstip van de dag wisselende resultaten opleveren. okt 20, 2010Ann Flipkens

Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!

Vijf keer eenvoud en efficientie: LittleBits

LittleBits is de hype van het moment. Kleine blokjes elektronica kan je met magneten in volgorde zetten en programmeren. Net als de eenvoud van de blokjes – zelfs een kind kan er mee aan de slag – is ook hun e-mailmarketing. jan 29, 2015Ann Flipkens

Afleverbaarheid, E-mailmarketing, List Building

Verkopen met e-mailadres

Je ziet vaak in een winkel aan de kassa kaartjes liggen waar klanten hun e-mailadres kunnen invullen. Het is inderdaad een goed idee om een offline kanaal aan te spreken om je e-marketinglijst aan te vullen. Graag geven we een paar ideeën mee om dit zo efficiënt en zo trendy mogelijk te doen. jan 25, […]

Trends

Vijf inzichten voor de toekomst!

In de resultaten van de ‘Marketing Sherpa Email Summit 2012’ vonden we enkele leuke inzichten die e-mailmarketing in de toekomst zullen beïnvloeden. We willen ze u zeker niet onthouden… mei 11, 2012Thomas Vangelooven

Cases, Strategie, Trends

De e-mailbarometer is gearriveerd!

Vandaag werd door Flexmail de E-mail Barometer gepresenteerd. Het is het resultaat van een nationale bevraging die in 2013 onder de Belgische e-marketeers werd uitgevoerd. apr 2, 2014Michelle Dassen

Content, Design, E-commerce, E-mailmarketing

Genereer trafiek naar je webshop met een duidelijke boodschap (deel 2)

In de vorige blogpost gaven we mee wat je vooral NIET mag doen in een e-mailcampagne. Om een helder beeld te scheppen van hoe een goede campagne er wel uitziet, heeft Flexmail een best practice opgediept. Ontdek hier wat gouden raad. mrt 31, 2011Ann Flipkens

Content, E-mailmarketing, List Building, Personalisatie

Levenscyclus klant stuurt je e-mailmarketing

Heb je er reeds aan gedacht om de levenscyclus van je klant als rode draad doorheen je e-mailmarketing inspanningen te laten lopen? In een vorige bijdrage op deze blog refereerden we reeds naar e-mailadressen die na verloop van tijd je e-mail ongelezen laten. Nochtans hebben ze ooit in een opt-in hun coördinaten achtergelaten. aug 10, […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,759

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,983

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail