Lezers worden steeds kritischer in het selecteren wat ze wel of niet lezen. In hun inbox raken is niet meer voldoende. Grote hoeveelheden e-mails worden ongeopend naar de vuilbak, of erger naar de spam-box gesleept. Dat moet je zoveel mogelijk voorkomen want anders gaan de spamfilters je detecteren. Volgende vuistregels helpen je hier bij!
Consistente onderwerpregel : Het is het eerste – en soms ook het enige – wat de lezer te zien krijgt. Zeker in webbased e-mail clients. Zorg er voor dat de herkomst van je e-mail duidelijk is. Vernoem eventueel je merknaam, want dat zal de lezer een eerste vorm van herkenning bieden. Als je vaag blijft over je herkomst, wees dan gerust dat de lezer ook vaag blijft in herkenning.
En het beeldmerk volgt natuurlijk de kernachtige boodschap van de lading dekkende vlag. Gebruik deze structuur, met eventuele interpunctie, zo consequent mogelijk. Het zal de herkenning alleen maar verbeteren.
Duidelijke profilering : Gebruik je merknaam, beeldmerk en je gekende usp’s in het e-mail bericht. En gebruik deze beeldrijke profilering zo veel mogelijk in elk type van je gamma aan digitale berichten. Of het nu om een nieuwsbrief, dan wel een gewone service e-mail gaat, zorg er voor dat de klant je herkent!
Bron van het e-mailadres : Hoogstwaarschijnlijk hanteer je verschillende methodes om de e-mail adressen in je e-marketinglijst op te nemen. Een invulformulier in de website is de klassieker. Maar je kan ook e-mail adressen binnenkrijgen via visitekaartjes op een vakbeurs, via papieren invulformulieren op een commerciële happening of gewoon met een wedstrijdbon uit de krant.
Ga er niet zo maar van uit dat de geadresseerde zich dat herinnert. Hoeveel keren heb je jezelf al niet afgevraagd waar ze je e-mail adres vandaan hebben? Vertel het gewoon in de header van je e-mail bericht. Zo krijgt ieder de indruk dat de e-mail gewenst is. En niet in de laatste plaats de beoogde lezer.
Vast ritme : Je beeldmerk laten zien is niet het enige belangrijke in de herkenning van de afzender. Eens je een digitale communicatie opstart met een lezer, moet je ook al nagedacht hebben over de wijze waarop je deze wil verder zetten. Regelmatig contact houden is belangrijk. Een vast moment kiezen om je e-mail bericht in de in-box van je lezer te droppen schept een verwachtingspatroon.
Men zal het opeens normaal vinden dat je berichten stuurt. Maar hou dit ook vol. Anders mocht de lezer wel een vergeten dat hij zich ingeschreven had voor deze nieuwsbrief. En dan verhuis je alsnog naar de vuilbak. Dat zou zonde zijn voor de geleverde inspanning.