Het juiste woord in de onderwerpregel, daar zou men graag goud geld voor geven. Want dat juiste woord, dat zorgt voor een hogere doorklik ratio, toch nog steeds het startpunt van elke vorm van conversie.
We stootten op een Amerikaans onderzoek gebaseerd op het Adestra Subject Line Analysis Report uit 2013. Dit onderzoek trok een benchmark over duizenden e-mailberichten waarbij de open ratio van een reeks van sleutelwoorden in de onderwerpregel vergeleken werd met de gemiddelde open ratio over alle e-mailberichten. Het leverde een reeks aan woorden op die je beter vermijdt, maar ook een reeks woorden die duidelijk een positief effect hebben op de conversie die we uiteindelijk toch beogen.
Vergeten
Zomer, win, gratis, vakantie en goedkoop zijn de te vermijden woorden. Van een daling van 15 procent tot niet minder dan 67,2 procent tegenover het gemiddelde van de opener, is er duidelijk wat aan de hand. In tijden waar we vallen voor objecten met een status waarbij we met de glimlach honderden euro’s neertellen voor een nieuwe smartphone, is goedkoop en gratis een afknapper van jewelste. Het geeft een gevoel van lage waarde, kwaliteit en aanzien. Dus heeft het effect op de open ratio.
Dank aan de spammers
Dat zal niet opgaan voor de complete wereldbevolking, maar zij die gevoelig zijn voor e-commerce zijn niet te zoeken in heg gratis segment. Weeg dit dus af tegen je eigen doelgroep. Het is ook de doelgroep dat er niet meer op rekent om iets te winnen, ze verdienen het. Overigens heeft winnen ook een negatieve connotatie gekregen door de vele spammers die zich van deze term bedienen.
Onthouden
Solden, halve prijs, beschikbaar en gratis levering zijn dan weer woorden die het echt goed doen. Kijk even naar de case van Perfectly Basics die we hier al brachten. Daar werden deze woorden zelfs prominent in de lay-out van de body van het e-mailbericht werd opgenomen. Het heeft een andere connotatie dan gratis. Het geeft de lezer het gevoel een buitenkans voor de neus geschoven te krijgen. En het maakt hem slim om er gebruik van te maken. Zo zie je maar weer dat een beetje kennis van gedragspsychologie nooit verkeerd is als je een e-mailbericht samenstelt.
Verwachtingspatroon
Daarnaast is beschikbaar ook een woord dat maar liefst 28 procent beter scoort dan het gemiddelde. Vaak is dit een rechtstreeks gevolg van de reden waarom men zich op een lijst ingeschreven heeft. Verwittig mij als het nieuwe model kan gekocht worden of als de website nieuwe gebruikers toelaat. Als je op deze hype verder borduurt, kan je elk product dat nieuw op de markt is dit stukje status meegeven. En met gratis levering stijgt de open ratio zo maar eventjes met 36 procent.
Controleerbaar
Dit heeft twee achtergronden. Soms zijn het de verzendkosten die mensen weerhoudt om digitaal te bestellen. Men rijdt liever wat liters brandstof op. En de tweede reden is zo mogelijk nog eenvoudiger. De aanbieding van gratis te verzenden is niet alleen eenvoudig en eenduidig, maar ook steeds gebleken dat ze ook reëel is. De koper kan ook onmiddellijk bij het uit checken zien wat zijn voordeel is. Transparantie is nog steeds de beste e-marketing strategie.