Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Tips, Trends

Vier woorden om te onthouden voor je onderwerpregel, maar ook vijf om te vergeten

Het juiste woord in de onderwerpregel, daar zou men graag goud geld voor geven. Want dat juiste woord, dat zorgt voor een hogere doorklik ratio, toch nog steeds het startpunt van elke vorm van conversie.
email-subject-lines--dos-and-donts

We stootten op een Amerikaans onderzoek gebaseerd op het Adestra Subject Line Analysis Report uit 2013. Dit onderzoek trok een benchmark over duizenden e-mailberichten waarbij de open ratio van een reeks van sleutelwoorden in de onderwerpregel vergeleken werd met de gemiddelde open ratio over alle e-mailberichten. Het leverde een reeks aan woorden op die je beter vermijdt, maar ook een reeks woorden die duidelijk een positief effect hebben op de conversie die we uiteindelijk toch beogen.

Vergeten

Zomer, win, gratis, vakantie en goedkoop zijn de te vermijden woorden. Van een daling van 15 procent tot niet minder dan 67,2 procent tegenover het gemiddelde van de opener, is er duidelijk wat aan de hand. In tijden waar we vallen voor objecten met een status waarbij we met de glimlach honderden euro’s neertellen voor een nieuwe smartphone, is goedkoop en gratis een afknapper van jewelste. Het geeft een gevoel van lage waarde, kwaliteit en aanzien. Dus heeft het effect op de open ratio.

Dank aan de spammers

Dat zal niet opgaan voor de complete wereldbevolking, maar zij die gevoelig zijn voor e-commerce zijn niet te zoeken in heg gratis segment. Weeg dit dus af tegen je eigen doelgroep. Het is ook de doelgroep dat er niet meer op rekent om iets te winnen, ze verdienen het. Overigens heeft winnen ook een negatieve connotatie gekregen door de vele spammers die zich van deze term bedienen.

Onthouden

Solden, halve prijs, beschikbaar en gratis levering zijn dan weer woorden die het echt goed doen. Kijk even naar de case van Perfectly Basics die we hier al brachten. Daar werden deze woorden zelfs prominent in de lay-out van de body van het e-mailbericht werd opgenomen. Het heeft een andere connotatie dan gratis. Het geeft de lezer het gevoel een buitenkans voor de neus geschoven te krijgen. En het maakt hem slim om er gebruik van te maken. Zo zie je maar weer dat een beetje kennis van gedragspsychologie nooit verkeerd is als je een e-mailbericht samenstelt.

Verwachtingspatroon

Daarnaast is beschikbaar ook een woord dat maar liefst 28 procent beter scoort dan het gemiddelde. Vaak is dit een rechtstreeks gevolg van de reden waarom men zich op een lijst ingeschreven heeft. Verwittig mij als het nieuwe model kan gekocht worden of als de website nieuwe gebruikers toelaat. Als je op deze hype verder borduurt, kan je elk product dat nieuw op de markt is dit stukje status meegeven. En met gratis levering stijgt de open ratio zo maar eventjes met 36 procent.

Controleerbaar

Dit heeft twee achtergronden. Soms zijn het de verzendkosten die mensen weerhoudt om digitaal te bestellen. Men rijdt liever wat liters brandstof op. En de tweede reden is zo mogelijk nog eenvoudiger. De aanbieding van gratis te verzenden is niet alleen eenvoudig en eenduidig, maar ook steeds gebleken dat ze ook reëel is. De koper kan ook onmiddellijk bij het uit checken zien wat zijn voordeel is. Transparantie is nog steeds de beste e-marketing strategie.

okt 24, 2014Michelle Dassen
Previous storyDe perfecte e-mail met een sluitende korting in 7 stappen!Next storyHoe Touring in 8 stappen haar promotie aankondigt
Home Vier woorden om te onthouden voor je onderwerpregel, maar ook vijf om te vergeten
8 jaar geleden Tips, Trends558
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Content, Personalisatie, Strategie, Targeting

Dag Kris, je automodel staat nu in de kijker

De onderwerpregel is één van de belangrijkste elementen van je e-mailbericht. Met deze zinsnede moet je immers je lezer verleiden. Het is niet voor niets dat e-marketeers steeds weer op zoek gaan naar een originele invalshoek. nov 23, 2012Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Personalisatie, Trends

Nogmaals bewezen, segmenteren werkt!

In e-mailmarketing is segmentatie het ordewoord. Hiervoor maken we natuurlijk gebruik van alle gegevens die we van een contact kunnen verzamelen. Een e-mailadres is lang niet meer voldoende voor e-marketing volgens de regels van de kunst. jan 3, 2014Michelle Dassen

Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, Strategie, Targeting, Tips, Trends

E-mailmarketing in 2020 Onze voorspellingen voor hét kanaal voor de toekomst

E-mailmarketing wordt vaak bestempeld als een kanaal dat met uitsterven bedreigd is, maar keer op keer heeft e-mail bewezen een kanaal te zijn met een hoge ROI dat een centrale plaats in de marketingmix verdient. In een van de keynotes tijdens het Feweb Congress in december 2016 deelden we onze voorspellingen voor e-mail marketing in […]

E-mailmarketing, Mobile, Personalisatie, Strategie, Thema-mailings, Trends

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

Heb jij al goede voornemens gemaakt voor 2014? Misschien wil je wat eerder gaan slapen, stoppen met roken of gezonder gaan leven. Maar laat ons eerlijk zijn, elk jaar houden de meeste goede voornemers maar enkele weken (dagen?) stand. Je levensstijl aanpassen is misschien een zware klus, maar het is een stuk gemakkelijker om goede […]

Events

Stilzitten is geen optie! MasterClass e-mailmarketing

Als stilzitten geen optie is, dan is misschien de MasterClass e-mailmarketing iets voor jou!Reflectie over e-mailmarketing, je kennis en vaardigheden verder uitbouwen en sectorgenoten ontmoeten zijn de troeven van de MasterClass e-mailmarketing die door Flexmail georganiseerd wordt. nov 3, 2009Ann Flipkens

Afleverbaarheid, Cases, Design, E-mailmarketing, Strategie, Tips

“Smart Builder” neemt je alle zorgen uit handen!

Het schrijven van een pakkende e-mail is een kunst. Maar dit bericht op een mooie manier opmaken zonder te zondigen tegen de spelregels van goede HTML praktijk, is zo mogelijk nog een grotere uitdaging. Met de “Smart Builder” die we deze week lanceerden heb je nu voortaan slechts één probleem. Het schrijven van een pakkende […]

E-mailmarketing, Personalisatie, Social media, Tips, Trends

Kruip voor relevantie in een mijngang!

Als je in onderzoek over e-mailmarketing snuistert, dan komt de relevantie van je bericht toch altijd weer bovendrijven. Er wordt zelfs gesuggereerd dat contacten na een niet relevante e-mail soms gewoon afhaken. De soep zal wel niet zo heet gegeten worden als ze opgediend wordt, maar het is alleszins een aandachtspunt voor de e-marketeer. nov […]

Wetgeving

Zakelijk spamverbod in Nederland bijna van kracht

Vanaf 1 oktober mag u dus alleen nog mails of faxen versturen als u daar toestemming voor heeft bij de ontvanger, of wanneer het een bestaande relatie betreft. sep 17, 2009Michelle Dassen

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,259

Een animated gif als een conversie aanjager

3,615

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,908

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail