Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Tips, Trends

Vier woorden om te onthouden voor je onderwerpregel, maar ook vijf om te vergeten

Het juiste woord in de onderwerpregel, daar zou men graag goud geld voor geven. Want dat juiste woord, dat zorgt voor een hogere doorklik ratio, toch nog steeds het startpunt van elke vorm van conversie.
email-subject-lines--dos-and-donts

We stootten op een Amerikaans onderzoek gebaseerd op het Adestra Subject Line Analysis Report uit 2013. Dit onderzoek trok een benchmark over duizenden e-mailberichten waarbij de open ratio van een reeks van sleutelwoorden in de onderwerpregel vergeleken werd met de gemiddelde open ratio over alle e-mailberichten. Het leverde een reeks aan woorden op die je beter vermijdt, maar ook een reeks woorden die duidelijk een positief effect hebben op de conversie die we uiteindelijk toch beogen.

Vergeten

Zomer, win, gratis, vakantie en goedkoop zijn de te vermijden woorden. Van een daling van 15 procent tot niet minder dan 67,2 procent tegenover het gemiddelde van de opener, is er duidelijk wat aan de hand. In tijden waar we vallen voor objecten met een status waarbij we met de glimlach honderden euro’s neertellen voor een nieuwe smartphone, is goedkoop en gratis een afknapper van jewelste. Het geeft een gevoel van lage waarde, kwaliteit en aanzien. Dus heeft het effect op de open ratio.

Dank aan de spammers

Dat zal niet opgaan voor de complete wereldbevolking, maar zij die gevoelig zijn voor e-commerce zijn niet te zoeken in heg gratis segment. Weeg dit dus af tegen je eigen doelgroep. Het is ook de doelgroep dat er niet meer op rekent om iets te winnen, ze verdienen het. Overigens heeft winnen ook een negatieve connotatie gekregen door de vele spammers die zich van deze term bedienen.

Onthouden

Solden, halve prijs, beschikbaar en gratis levering zijn dan weer woorden die het echt goed doen. Kijk even naar de case van Perfectly Basics die we hier al brachten. Daar werden deze woorden zelfs prominent in de lay-out van de body van het e-mailbericht werd opgenomen. Het heeft een andere connotatie dan gratis. Het geeft de lezer het gevoel een buitenkans voor de neus geschoven te krijgen. En het maakt hem slim om er gebruik van te maken. Zo zie je maar weer dat een beetje kennis van gedragspsychologie nooit verkeerd is als je een e-mailbericht samenstelt.

Verwachtingspatroon

Daarnaast is beschikbaar ook een woord dat maar liefst 28 procent beter scoort dan het gemiddelde. Vaak is dit een rechtstreeks gevolg van de reden waarom men zich op een lijst ingeschreven heeft. Verwittig mij als het nieuwe model kan gekocht worden of als de website nieuwe gebruikers toelaat. Als je op deze hype verder borduurt, kan je elk product dat nieuw op de markt is dit stukje status meegeven. En met gratis levering stijgt de open ratio zo maar eventjes met 36 procent.

Controleerbaar

Dit heeft twee achtergronden. Soms zijn het de verzendkosten die mensen weerhoudt om digitaal te bestellen. Men rijdt liever wat liters brandstof op. En de tweede reden is zo mogelijk nog eenvoudiger. De aanbieding van gratis te verzenden is niet alleen eenvoudig en eenduidig, maar ook steeds gebleken dat ze ook reëel is. De koper kan ook onmiddellijk bij het uit checken zien wat zijn voordeel is. Transparantie is nog steeds de beste e-marketing strategie.

okt 24, 2014Michelle Dassen
Previous storyDe perfecte e-mail met een sluitende korting in 7 stappen!Next storyHoe Touring in 8 stappen haar promotie aankondigt
Home Vier woorden om te onthouden voor je onderwerpregel, maar ook vijf om te vergeten
6 jaar geleden Tips, Trends479
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Inspiratie!, Strategie, Tips, Trends

Zeven verrassende blokken op een rij…

We zijn altijd op zoek naar e-mailberichten waar we iets van kunnen leren. Met deze van het doe-het-zelf computerprogramma Kano krijgen we weer wat nieuwe inzichten. Vooral de eerste blok is zeer uitzonderlijk. Het is een startpunt van een e-mail die vooral op het gevoel inwerkt. mrt 6, 2015Ann Flipkens

Tips

Interactie vergoeden met punten

Conversie, we schreven het reeds meermaals, daar doen we het om. Maar conversie lukt pas goed als je de prospect of klant aan het lezen krijgt. En na dat lezen moet ook het doorklikken volgen. InterContinental Hotels Group heeft er een nieuwe tactiek voor in het leven geroepen. okt 13, 2010Thomas Vangelooven

Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Mobile, Tips

Smartwatches en e-mailmarketing, dat is even aanpassen

Met de Apple Watches die stilaan in grote getale onze richting uitkomen, staan de draagbare devices langzaam maar zeker ook op de agenda van de e-marketeer. Want alles wordt weer een tikkeltje anders. En het is beter om hier op voorbereid te zijn. mei 13, 2015Michelle Dassen

Afleverbaarheid, Content, E-mailmarketing, Personalisatie, Targeting

Open de gate naar de inbox van je doelgroep

We spenderen zoveel tijd om ieder klein detail van onze campagne op punt te krijgen. We willen sprekende beelden en we malen uren over dat ene lettertype, bijpassende kleuren en de juiste hoeveelheid witruimte. We steken zoveel bloed, zweet en tranen in onze e-mails. En dan is er natuurlijk niets meer hartverscheurend dan erachter te […]

Cases, E-mailmarketing

G4S: “Flexmail is de basis van onze e-communicatie geworden”

G4S is wereldleider op het vlak van beveiligings- en veiligheidsoplossingen. Met meer dan 6.400 medewerkers in België en 625.000 in 125 landen is het een omvangrijke onderneming waar goed georganiseerde communicatie de levenslijn vormt voor een goede werking. Sinds 7 maanden werkt de Belgische afdeling met e-mailmarketingplatform Flexmail. feb 8, 2012Michelle Dassen

E-mailmarketing, Strategie, Tips

Zeven strategieën om een blooper te verzachten

E-mailmarketing is een snel instrument. Snel betekent soms iets te snel. En al heb je een goede procedure om klaarstaande zendingen na te kijken, de verzendknop is soms sneller ingedrukt dan je oog op een foutje valt. sep 12, 2014Michelle Dassen

Content, Design, E-mailmarketing, Tips

Geef een helder signaal

Al te vaak krijg je e-mailmarketing berichten waar alle toeters en bellen uit de kast getrokken worden. Maar het is dan nog niet duidelijk wat er precies van de lezer verwacht wordt. mrt 21, 2012Thomas Vangelooven

Afleverbaarheid

Als e-marketeer in het adresboek terechtkomen?

Het wordt als een `mission impossible` aanzien. Maar je contact zo ver zien te krijgen dat hij je toevoegt aan zijn adresboek, is de natte droom van iedere marketeer. apr 4, 2012Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,659

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail