Op regelmatige basis wordt e-mailmarketing dood verklaard. Er is altijd weer eens een nieuwe hype, die het zogenaamd oubollige communicatiemedium zal uitrangeren. Meer dan één trendwatcher heeft er al zijn eieren op ingezet. Tevergeefs blijkt steeds weer!
Op de Copernica Summit 2013 had keynote spreker Jamie Turner van het Amerikaanse 60SecondsComunications een opmerkelijke slide meegebracht. Het presenteerde het resultaat van een onderzoek uitgevoerd door Forrester/Nielsen, op het vlak van media een betrouwbaar instituut. Wat blijkt?
E-mail in klassieke vorm – converteert gewoon stukken beter dan sociale media en mobiele toepassingen. Met 4,16 procent doet e-mail het ruim 8,5 keer beter dan sociale media en nog eens dubbel zo goed in vergelijking met mobiel. Nu kan dit naar Europese maatstaven nog een tikkeltje schelen, maar de voorsprong die e-mail op het vlak van conversie realiseert is zo groot, dat je er niet langs kan kijken.
Waarom dat succes voor e-mail? Wel, we kunnen zo dadelijk een aantal argumenten opsommen.
Je schiet met scherp. Je e-mailbericht valt in de in-box van je contact en al was het maar een fractie van een seconde, je krijgt van dat contact even exclusieve aandacht. Bij sociale media ben je slechts één van de vele knipperlichten.
Je schiet naar één enkel contact. Inderdaad, bij sociale media kan je ook voor een stuk differentiëren. Maar verder dan geïnteresseerd in auto’s en wonende in regio x kom je meestal niet. Als je e-marketinglijst goed gestoffeerd is, dan weet je exact wanneer ondernemer xyz zijn wagen afgeschreven is…
Jij kiest wanneer je schiet. Als je een e-mail verstuurt, dan weet je dat deze in een tijdsvenster van dadelijk tot maximaal 8 uur daarna onder de ogen van je contact komt. Bij sociale media kom je meestal niet verder dan overdag of ‘s avonds. Overdag werkt je contact en ‘s avonds heeft ie wel wat anders aan zijn hoofd.
Jij kun je verhaal completer vertellen. Sociale media zijn en blijven media waar visuele gimmicks toch nog primeren. Tenzij je spelletjes voor op de smartphone verkoopt, ben je met deze methode niet echt verder geholpen, zeker als je een wat complexer verhaal te vertellen hebt. In e-mail kan je zorgvuldig je woorden wikken en wegen en wat dieper graven.
Jij komt serieuzer over. Vertrouwen, degelijkheid, zekerheid, … allemaal aspecten die mee wegen in het beslissingsmoment om te klikken en te kopen. Voor een choco pot met eigen naam kan je misschien nog Facebook inzetten, maar voor een ander product zal impuls minder wegen. Want sociale media, dat wordt door velen geassocieerd met plezier.