Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Trends

Vijf argumenten pro e-mail, contra social media!

Op regelmatige basis wordt e-mailmarketing dood verklaard. Er is altijd weer eens een nieuwe hype, die het zogenaamd oubollige communicatiemedium zal uitrangeren. Meer dan één trendwatcher heeft er al zijn eieren op ingezet. Tevergeefs blijkt steeds weer!

e_mail_converteertOp de Copernica Summit 2013 had keynote spreker Jamie Turner van het Amerikaanse 60SecondsComunications een opmerkelijke slide meegebracht. Het presenteerde het resultaat van een onderzoek uitgevoerd door Forrester/Nielsen, op het vlak van media een betrouwbaar instituut. Wat blijkt?

E-mail in klassieke vorm – converteert gewoon stukken beter dan sociale media en mobiele toepassingen. Met 4,16 procent doet e-mail het ruim 8,5 keer beter dan sociale media en nog eens dubbel zo goed in vergelijking met mobiel. Nu kan dit naar Europese maatstaven nog een tikkeltje schelen, maar de voorsprong die e-mail op het vlak van conversie realiseert is zo groot, dat je er niet langs kan kijken.

Waarom dat succes voor e-mail? Wel, we kunnen zo dadelijk een aantal argumenten opsommen.

Je schiet met scherp. Je e-mailbericht valt in de in-box van je contact en al was het maar een fractie van een seconde, je krijgt van dat contact even exclusieve aandacht. Bij sociale media ben je slechts één van de vele knipperlichten.

Je schiet naar één enkel contact. Inderdaad, bij sociale media kan je ook voor een stuk differentiëren. Maar verder dan geïnteresseerd in auto’s en wonende in regio x kom je meestal niet. Als je e-marketinglijst goed gestoffeerd is, dan weet je exact wanneer ondernemer xyz zijn wagen afgeschreven is…

Jij kiest wanneer je schiet. Als je een e-mail verstuurt, dan weet je dat deze in een tijdsvenster van dadelijk tot maximaal 8 uur daarna onder de ogen van je contact komt. Bij sociale media kom je meestal niet verder dan overdag of ‘s avonds. Overdag werkt je contact en ‘s avonds heeft ie wel wat anders aan zijn hoofd.

Jij kun je verhaal completer vertellen. Sociale media zijn en blijven media waar visuele gimmicks toch nog primeren. Tenzij je spelletjes voor op de smartphone verkoopt, ben je met deze methode niet echt verder geholpen, zeker als je een wat complexer verhaal te vertellen hebt. In e-mail kan je zorgvuldig je woorden wikken en wegen en wat dieper graven.

Jij komt serieuzer over. Vertrouwen, degelijkheid, zekerheid, … allemaal aspecten die mee wegen in het beslissingsmoment om te klikken en te kopen. Voor een choco pot met eigen naam kan je misschien nog Facebook inzetten, maar voor een ander product zal impuls minder wegen. Want sociale media, dat wordt door velen geassocieerd met plezier.

okt 4, 2013Thomas Vangelooven
Previous storyGebruik eens een ☺ in je onderwerpregelNext storySpam, het negende werk van Flexmail helpt je overleven
Home Vijf argumenten pro e-mail, contra social media!
10 jaar geleden E-mailmarketing, Trends370
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing

E-mailmarketing, waarom doen we het?

Het Amerikaanse marketingsherpa houdt al jaren de vinger aan de pols in e-marketingland. Met hun onderzoek leggen zij regelmatig de wortels bloot van nieuwe trends in e-mailmarketing. Zo hebben ze bij ‘Chief Marketing Officers’ gepeild naar het waarom. mrt 14, 2012Ann Flipkens

Strategie

Organiseer je e-mailmarketing met het gebruikersbeheer

E-mailmarketing is een opdracht waar vaak meerdere medewerkers in het bedrijf mee bezig zijn. Om te verzekeren dat er een soort van ‘controle’ wordt ingebouwd, kan je met e-mailmarketingplatform Flexmail de gebruikers beheren.   okt 28, 2011Michelle Dassen

Cases, Tips

Krabbel even nonchalant op je eigen e-mailbericht

Origineel uit de hoek komen, een boodschap brengen en tegelijkertijd leesbaar zijn. Het is een kunst die e-marketeers zichzelf maar al te graag eigen maken. okt 30, 2015Ann Flipkens

Design

Respecteer de linkermarge!

Als je een e-mailbericht opmaakt, dan moet je met behoorlijk wat parameters rekening houden. Is de ‘call to action’ goed in de verf gezet, hebben de figuren allemaal een alternatieve tekst meegekregen? Vandaag voegen we een nieuwe aan de lijst toe. Hebben we de linkermarge gerespecteerd? jun 20, 2012Ann Flipkens

Reporting, Strategie, Testing, Tips

Het verband tussen een doorklikker en een uitschrijver

De ratio’s die je e-mailmarketingplatform levert, zijn geen trofeeën om in de kast te zetten. Neen, het zijn handige werkinstrumenten die je – mits een juiste inzet – het nodige voordeel kunnen opleveren. mrt 28, 2014Ann Flipkens

Tips, Trends

Gmail sorteert e-mailmarketing

Google heeft met Gmail weer een stapje richting het boetseren van het aanzien van e-mailmarketing genomen. Er is nu de tab ‘reclame’. aug 22, 2013Ann Flipkens

Content, List Building, Thema-mailings, Tips

Drie berichten die het engagement van de abonnee stimuleren

Sommige e-marketeers of ondernemingen maken de fout om steeds e-mails met dezelfde soort content te versturen naar de doelgroep. Maar als je steeds hetzelfde gerecht voorgeschoteld krijgt, hoe lekker dat ook mag zijn, geraak je dat na een tijd ook beu. Zo werkt het ook met e-mailmarketing.  aug 17, 2011Ann Flipkens

E-mailmarketing, Marketing automation, Personalisatie, Targeting

Maak een nieuwe start door je marketing automation campagne tijdig te stoppen

Hoor ik dat goed? Een campagne stopzetten? Inderdaad. We illustreren onze stelling graag met een voorbeeld. Stel nu dat Pinterest de volgende welkomstcampagne verstuurt naar haar nieuwe inschrijvers: Dag 1: Welkom! Dag 2: Hier alvast leuke borden om te volgen Dag 3: Maak je eerste bord! Dag 4: Hoe je bord delen met andere Pinteresters? […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,757

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,983

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail