Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Trends

Vijf argumenten pro e-mail, contra social media!

Op regelmatige basis wordt e-mailmarketing dood verklaard. Er is altijd weer eens een nieuwe hype, die het zogenaamd oubollige communicatiemedium zal uitrangeren. Meer dan één trendwatcher heeft er al zijn eieren op ingezet. Tevergeefs blijkt steeds weer!

e_mail_converteertOp de Copernica Summit 2013 had keynote spreker Jamie Turner van het Amerikaanse 60SecondsComunications een opmerkelijke slide meegebracht. Het presenteerde het resultaat van een onderzoek uitgevoerd door Forrester/Nielsen, op het vlak van media een betrouwbaar instituut. Wat blijkt?

E-mail in klassieke vorm – converteert gewoon stukken beter dan sociale media en mobiele toepassingen. Met 4,16 procent doet e-mail het ruim 8,5 keer beter dan sociale media en nog eens dubbel zo goed in vergelijking met mobiel. Nu kan dit naar Europese maatstaven nog een tikkeltje schelen, maar de voorsprong die e-mail op het vlak van conversie realiseert is zo groot, dat je er niet langs kan kijken.

Waarom dat succes voor e-mail? Wel, we kunnen zo dadelijk een aantal argumenten opsommen.

Je schiet met scherp. Je e-mailbericht valt in de in-box van je contact en al was het maar een fractie van een seconde, je krijgt van dat contact even exclusieve aandacht. Bij sociale media ben je slechts één van de vele knipperlichten.

Je schiet naar één enkel contact. Inderdaad, bij sociale media kan je ook voor een stuk differentiëren. Maar verder dan geïnteresseerd in auto’s en wonende in regio x kom je meestal niet. Als je e-marketinglijst goed gestoffeerd is, dan weet je exact wanneer ondernemer xyz zijn wagen afgeschreven is…

Jij kiest wanneer je schiet. Als je een e-mail verstuurt, dan weet je dat deze in een tijdsvenster van dadelijk tot maximaal 8 uur daarna onder de ogen van je contact komt. Bij sociale media kom je meestal niet verder dan overdag of ‘s avonds. Overdag werkt je contact en ‘s avonds heeft ie wel wat anders aan zijn hoofd.

Jij kun je verhaal completer vertellen. Sociale media zijn en blijven media waar visuele gimmicks toch nog primeren. Tenzij je spelletjes voor op de smartphone verkoopt, ben je met deze methode niet echt verder geholpen, zeker als je een wat complexer verhaal te vertellen hebt. In e-mail kan je zorgvuldig je woorden wikken en wegen en wat dieper graven.

Jij komt serieuzer over. Vertrouwen, degelijkheid, zekerheid, … allemaal aspecten die mee wegen in het beslissingsmoment om te klikken en te kopen. Voor een choco pot met eigen naam kan je misschien nog Facebook inzetten, maar voor een ander product zal impuls minder wegen. Want sociale media, dat wordt door velen geassocieerd met plezier.

okt 4, 2013Thomas Vangelooven
Previous storyGebruik eens een ☺ in je onderwerpregelNext storySpam, het negende werk van Flexmail helpt je overleven
Home Vijf argumenten pro e-mail, contra social media!
9 jaar geleden E-mailmarketing, Trends359
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Content, E-mailmarketing

De kracht van het woord

Een boodschap overbrengen is niet altijd even makkelijk. Daarom is het belangrijk dat je de juiste woorden en beelden gebruikt om je lezer telkens opnieuw te verleiden. De lezer beslist immers wat ie leest en wat in de prullenmand belandt. nov 19, 2009Ann Flipkens

List Building, Tips

Zet eens een banner!

We kunnen altijd nieuwe e-mailadressen gebruiken om onze e-mailcampagnes te voeden.  En daarvoor hebben we als goede e-marketeer reeds alle mogelijke middelen voor ingezet. Van een degelijk digitaal opt-in formulier tot manueel in te vullen formulieren aan het verkoopspunt. Maar heb je ooit al een banner geprobeerd? sep 12, 2013Ann Flipkens

Content, Design, E-mailmarketing, Reporting, Testing

Verhoog conversie met de helft van de tekst

Als e-marketeer mag je het nut van een e-mail niet uit het oog verliezen. Korte boodschappen die uitnodigen tot actie, scoren beter dan lange teksten.  mei 6, 2011Michelle Dassen

Reporting

Door welke bril kijk je naar de ratio’s van je e-mailcampagne?

Real-time en diepgaande analyse is één van de voordelen die e-mail marketing op een speciale plaats zet tussen al het marketing geweld in de commerciële wereld. Het is ook iets wat marketing professionals nachten kan wakker houden… aug 7, 2009Michelle Dassen

Can you risk ‘free’ in your email message?

Spam filters can make the life of an e-marketer very difficult. Certain words get more negative scores than others when these filters are doing their job. That ‘Viagra’ is an alarming word in an email message, is clear. okt 26, 2012Ann Flipkens

Cases, E-mailmarketing, Tips

Spammers worden steeds professioneler

We houden het in onze blog graag positief. Daarom zullen we zelden tijd vrij maken voor de spammers in deze wereld. Vandaag willen we daar toch een uitzondering opmaken. En wel om twee redenen. apr 17, 2013Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie, Tips, Trends

Gericht schieten, het nieuwste werk van Flexmail

De zomervakantie mag dan wel lonken, maar bij Flexmail trekt men de draad onverminderd verder door. Net voor de zomer trakteren we de e-marketeer met ons zesde werk: ‘neem de juiste doelgroep in het vizier‘ jul 4, 2013Ann Flipkens

E-mailmarketing, Personalisatie, Strategie, Targeting, Tips

Freemium en e-mailmarketing

E-mailmarketing is ongetwijfeld de beste tool om slapende klanten een tikkeltje wakker te schudden. Maar hoe doe je dat? Met de klop van een hamer, of zachtjes ‘broeder Jacob’ zingen? We zetten de twee mogelijkheden even langs elkaar. mrt 8, 2013Michelle Dassen

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,509

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,830

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail