Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Trends

Vijf argumenten pro e-mail, contra social media!

Op regelmatige basis wordt e-mailmarketing dood verklaard. Er is altijd weer eens een nieuwe hype, die het zogenaamd oubollige communicatiemedium zal uitrangeren. Meer dan één trendwatcher heeft er al zijn eieren op ingezet. Tevergeefs blijkt steeds weer!

e_mail_converteertOp de Copernica Summit 2013 had keynote spreker Jamie Turner van het Amerikaanse 60SecondsComunications een opmerkelijke slide meegebracht. Het presenteerde het resultaat van een onderzoek uitgevoerd door Forrester/Nielsen, op het vlak van media een betrouwbaar instituut. Wat blijkt?

E-mail in klassieke vorm – converteert gewoon stukken beter dan sociale media en mobiele toepassingen. Met 4,16 procent doet e-mail het ruim 8,5 keer beter dan sociale media en nog eens dubbel zo goed in vergelijking met mobiel. Nu kan dit naar Europese maatstaven nog een tikkeltje schelen, maar de voorsprong die e-mail op het vlak van conversie realiseert is zo groot, dat je er niet langs kan kijken.

Waarom dat succes voor e-mail? Wel, we kunnen zo dadelijk een aantal argumenten opsommen.

Je schiet met scherp. Je e-mailbericht valt in de in-box van je contact en al was het maar een fractie van een seconde, je krijgt van dat contact even exclusieve aandacht. Bij sociale media ben je slechts één van de vele knipperlichten.

Je schiet naar één enkel contact. Inderdaad, bij sociale media kan je ook voor een stuk differentiëren. Maar verder dan geïnteresseerd in auto’s en wonende in regio x kom je meestal niet. Als je e-marketinglijst goed gestoffeerd is, dan weet je exact wanneer ondernemer xyz zijn wagen afgeschreven is…

Jij kiest wanneer je schiet. Als je een e-mail verstuurt, dan weet je dat deze in een tijdsvenster van dadelijk tot maximaal 8 uur daarna onder de ogen van je contact komt. Bij sociale media kom je meestal niet verder dan overdag of ‘s avonds. Overdag werkt je contact en ‘s avonds heeft ie wel wat anders aan zijn hoofd.

Jij kun je verhaal completer vertellen. Sociale media zijn en blijven media waar visuele gimmicks toch nog primeren. Tenzij je spelletjes voor op de smartphone verkoopt, ben je met deze methode niet echt verder geholpen, zeker als je een wat complexer verhaal te vertellen hebt. In e-mail kan je zorgvuldig je woorden wikken en wegen en wat dieper graven.

Jij komt serieuzer over. Vertrouwen, degelijkheid, zekerheid, … allemaal aspecten die mee wegen in het beslissingsmoment om te klikken en te kopen. Voor een choco pot met eigen naam kan je misschien nog Facebook inzetten, maar voor een ander product zal impuls minder wegen. Want sociale media, dat wordt door velen geassocieerd met plezier.

okt 4, 2013Thomas Vangelooven
Previous storyGebruik eens een ☺ in je onderwerpregelNext storySpam, het negende werk van Flexmail helpt je overleven
Home Vijf argumenten pro e-mail, contra social media!
7 jaar geleden E-mailmarketing, Trends303
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  

Alle karakters in je e-mailadres, begin van ellende?

Op 30 oktober besliste in Seoul de algemene vergadering van internet regulator ICANN dat domeinnamen op internet niet meer exclusief met Latijnse karakters moeten worden geschreven. De eerste alfabetten kunnen vanaf midden november al ingediend worden. nov 2, 2009Ann Flipkens

E-mailmarketing, List Building, Personalisatie, Strategie, Tips

Ikke of wie anders? Stuur eens persoonlijk een e-mail!

Over het nut van het personaliseren van e-mailberichten heeft men al hele boeken gevuld en menig congres toegesproken. Niemand twijfelt aan de kracht van een persoonlijke toets in een e-mailbericht. Maar denken we er ook aan om persoonlijk deze gepersonaliseerde boodschap te versturen? feb 24, 2010Ann Flipkens

List Building, Strategie, Wetgeving

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

Wat voor bankrekeningen en telefoonnummers al de normaalste zaak van de wereld is, is nu ook voor je e-mailadres wettelijk geregeld. Wanneer je van bank of telecombedrijf verandert, dan kan je je rekeningnummer nog even hanteren en je telefoonnummer meenemen. Nu blijft sinds vandaag ook je e-mailadres, met bijhorende inbox, actief gedurende 18 maanden. mei […]

List Building, Personalisatie, Targeting

Vier segmentatietactieken om je vingers bij af te likken

Segmentatie is het modewoord voor e-mailmarketeers in 2012. Door de opmars van location based services (lbs)  en de nood aan relevante boodschappen, is er geen ontkomen meer aan. In dit artikel vind je enkele tactieken om de interesses van je doelgroep te ontfutselen. jan 6, 2012Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Strategie

Nederlanders worden wakker met e-mail

Een nieuw Nederlands onderzoek dat dit jaar werd uitgevoerd door het Nederlandse CG Selecties onder 1000 Nederlanders in een toevallige steekproef leerde ons dit. E-mail is het eerste waar de Nederlanders aan denken. sep 27, 2013Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Tips

Rust je nieuwsbrief uit met de juiste artillerie

Het nieuwste werk van Flexmail is gearriveerd. We zijn ondertussen al aan aflevering 4 toegekomen. De ‘juiste artillerie’ is deze keer een boutade voor de ‘juiste grafische elementen’ om de aandacht van de lezer te trekken. En dat is zeker geen overbodigheid bij het opbouwen van je e-mailbericht. mei 7, 2013Ann Flipkens

context, E-mailmarketing, Personalisatie, Social media, Strategie

E-mail als eerste kanaal, maar contact wil wel kiezen.

Dat is het besluit van een recent onderzoek van het Amerikaanse MarketingSherpa eind 2015, waarbij gepeild werd hoe een consument het liefst aanbiedingen zou ontvangen. mrt 3, 2016Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Inspiratie!, Strategie, Trends

Doe mee aan de Email Barometer en bekijk hoe jouw e-mail strategie scoort ten opzichte van andere Belgische marketeers

Elk jaar rond maart wordt de Email Barometer gelanceerd, waarin we de strategie van de Belgische e-mail marketeers in kaart willen brengen, en nieuwe trends en verwachtingen binnen het Belgische e-mailmarketing landschap willen blootleggen. De editie van dit jaar zal er echter iets anders gaan uitzien. Met de komst van de GDPR willen we inzoomen […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,755

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail