Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Inspiratie!, Tips

Vijf ideeën om je opt-in formulier te pimpen!

Dit formulier pikten we op in onze zoektocht naar goede ideeën voor een performante e-marketing strategie. Het ziet er wat oubollig uit, maar laat je niet misleiden. Hier is duidelijk nagedacht hoe je een contact het best kan bedienen. Laat ons er dus van leren…

dagelijks_evangelie1 Natuurlijk begint alles met een e-mailadres. Dat is hier ook niet anders. Maar er worden tegelijkertijd drie extra mogelijkheden gesignaleerd. Voor bestaande contacten is het mogelijk om het profiel aan te passen en uit te schrijven. Maar er is nog een derde mogelijkheid die we nog nooit zagen. De aanbieder biedt ook de gelegenheid om de e-mail tijdelijk op te schorten. Dan gaat het e-mailadres uit je marketinglijst niet verloren en voorkom je dat het op een blacklist zou terecht komen. En is er natuurlijk de deur opengezet om later een bericht ter reactivering te sturen.

2 De keuze tussen HTML en tekst is vandaag een beetje uit de tijd. Maar je zou hier wel het geprefereerde kanaal om de berichten te lezen kunnen laten kiezen. Een klassieke e-mailclient, webbased of mobiel, het zijn allemaal andere manieren om je e-mail te presenteren. En misschien kan je ook je code op deze wijze diversifiëren. Want zelfs laat je de html testen welke lezer er aan de andere zijde je bericht bekijkt, dan nog durft dat al eens mislopen. Waarom niet de kans grijpen om ineens de juiste vorm door te sturen? De onderdelen waarbij je de nieuwe opt-in interesses laat aanvinken is natuurlijk ook al een klassieker geworden.

3 Je contact zelf de onderwerpregel laten bepalen is nog net niet revolutionair. De onderwerpregel is één van de belangrijkste onderdelen van je e-mailbericht. Niet voor niets is het één van de meest aan een A/B test onderworpen onderdelen. In plaats van hier een deskundige aan het schrijven, meten en passen te zetten, laten zie hier de nieuwe opt-in aan de slag gaan. De redenering is eenvoudig. Zo kan de inschrijver de herkenbaarheid van het bericht verhogen door in eigen termen te omschrijven wat er binnenkomt. Herkenbaarheid op een intrinsieke manier gebruiken om in de in-box eruit te springen.

4 Over frequentie en over tijdstip van verzenden, daar is al menig onderzoek over gedaan. Hier laat men de inschrijver één en ander bepalen. Hoe vaak wil ik een bericht ontvangen? En op welke dag mag het in de in-box vallen? En met de tijdszone wil men detecteren wanneer het voor de inschrijver ochtend is. Maar daar had evenzeer een dropdown met een uurrooster kunnen staan. We kunnen ons best voorstellen dat contacten liever op het weekend een nieuwsbrief lezen. Of je bericht graag op vrijdagmiddag om 15,00 binnenkrijgt. Want dan is het moment aangebroken dat hij of zij de week afsluit met het lezen van al deze berichten. Dus waarom je contacten niet peilen naar deze gewoonten?

5 Twee datumvelden geven ook weer een unieke mogelijkheid. Net als bij de kranten – waar je je abonnement kan onderbreken als je bijvoorbeeld op vakantie vertrekt – geeft dagelijksevangelie.org de gelegenheid om de toezending van de e-mailberichten te schorsen. De begin- en einddatum zorgt er voor dat je contact maar één keer moet inloggen. Het is een extra service element waarbij je contact kan voorkomen dat bij terugkeer eerst door een reeks weg te werpen berichten geploegd moet worden. Dubbel voordelig voor je e-marketingstrategie. De gratis e-mailadres providers gaan niet in de verleiding komen om deze berichten als ongewenst te bestempelen. En je vermijdt ook een bounce wegens e-mailbox vol. Want een paar keer bouncen, betekent voor de meeste e-mailplatformen dat het adres afgevoerd wordt. En dat is zonde.

En wie kan dit rijtje met nog een eigen origineel idee aanvullen?

aug 29, 2014Ann Flipkens
Previous story10 tips om een promocode in je e-mailmarketing te integrerenNext storyHaal meer uit je e-mailmarketing met "lead scoring"
Home Vijf ideeën om je opt-in formulier te pimpen!
8 jaar geleden Inspiratie!, Tips953
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Content, E-mailmarketing, Tips

‘Geen onderwerp’ is dooddoener voor e-mailmarketing

Onderschat nooit het belang van een goede onderwerpregel. Een perfect opgebouwd e-mailbericht kan in de vergeetput verdwijnen door de vermelding ‘geen onderwerp’. Met een bondige en relevante onderwerpregel zet je daarentegen je abonnees aan tot lezen. nov 10, 2010Michelle Dassen

List Building

Dag Hotmail, welkom aan Outlook.com

Als we dachten dat op het vlak van de webbased e-mail de posities op de markt ingenomen waren, dan waren we grondig fout. Met de strategische beslissing om Hotmail om te vormen naar Outlook.com heeft Microsoft de aanval ingezet op Gmail. En het is meer dan alleen maar een naamsverandering! aug 2, 2012Ann Flipkens

Cases, Inspiratie!, Strategie, Thema-mailings

Seizoensbericht met 6 scherpe kenmerken

De context waarbinnen iemand een e-mailbericht ontvangt is zeer relevant. Soms helpt de kalender ons een handje met die relevantie. We zijn weer in voor een reeks seizoengebonden e-mailcampagnes. okt 9, 2015Thomas Vangelooven

Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, Strategie, Tips

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

We kennen ze allemaal, klanten waar we na verloop van tijd niets meer van horen. Ze genereren geen omzet meer en verschijnen ook niet meer in het verkooppunt. Met e-mailmarketing is snel een bericht samengesteld om klanten uit hun winterslaap te halen. Dat is wat de keten van Ibis Hotels zo vlak voor de zomer […]

Strategie, Tips

Opletten als je van afzender verandert!

Een voorbeeld uit het leven gegrepen. Bedrijf A neemt bedrijf B over. Tegenwoordig is dat dagelijkse kost. Als de overnemer er voor kiest om de huisstijl van bedrijf B te veranderen, dan wordt het opletten geblazen. nov 16, 2012Ann Flipkens

List Building

Ontdek hier de beste groeitactieken voor je database

Een kwalitatieve database opbouwen staat met stip genoteerd op het prioriteitenlijstje van e-mailmarketeers. Marketingscherpa vroeg aan 1.100 marketeers wat zij de meest efficiënte groeitactiek vinden. apr 1, 2011Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie, Tips

Een sprookje met ‘over-enthousiaste’ e-marketeers

Een huisvader regelt zijn vakantie. Hij heeft voor het gezin een keurig huisje gehuurd in het zonnige zuiden. Ze reizen er met de gezinsauto naar toe. Dus reserveert diezelfde huisvader een aantal hotelnachten voor onderweg. jun 25, 2013Ann Flipkens

Social media

Sociale mediatips voor durvers: een best practice

Meer doen met sociale media staat hoog in het prioriteitenlijstje van e-marketeers. Maar de vraag ‘wat gaan we er mee doen’ blijft vaak hangende. Een best practice kan altijd inspiratie geven voor je volgende brainstormsessie. Hier leer je meer over de strategie van Danone. feb 3, 2012Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,442

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,771

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail