Van tijd tot tijd valt er zo een parel in onze inbox, waaruit we dadelijk bruikbare ideetjes oprapen. Een nieuwe televisie-app verenigt in een e-mailbericht een trits klassieke elementen.
Maar dan op zulk een wijze, dat je eigenlijk niet anders kan dan de boodschap onmiddellijk begrijpen. Telenet kondigt een vernieuwde versie van haar Yelo Play aan. We pikken er vijf aandachtspunten uit.
1 Het startpunt
In een herkenbare vorm – in elk bericht van deze tele-distributeur is dit het startpunt – komen drie elementen van e-mailmarketing samen. Links het logo, rechts het onderwerp en bovenaan de link naar de web versie van het bericht. Het geheel is zo gemaakt dat je in één oogopslag kan zien waarover de boodschap gaat. De onderwerpregel kreeg bovendien een categorie mee. Het gaat over info, dus belangrijk om verder te lezen!
2 De essentie
In een tweede geel vlak wordt de essentie weergegeven. De kleur van het vlak is afgeleid uit de kleur van het logo. Het is nooit verkeerd om de huisstijl door te trekken in de digitale communicatie. Met een beeld wordt het product getoond en met een soort slagzin worden de nieuwe mogelijkheden aangekondigd. Deze badge, gecombineerd met de opener, moet voldoende zijn om de nieuwsgierigheid van de lezer te trekken. Beiden vormen samen ook een visueel geheel dat in de meeste preview vensters van e-mailclients niet zal misstaan.
3 Televisie vertel je met televisie
Met een filmpje wordt de complete boodschap verteld. Toevallig wel passend in deze context. Maar met een filmfragment kan je scoren. Alleen kan je dat technisch nog niet compleet meegeven in een e-mailbericht. Een screenshot met de afspeelknop moet de illusie verschaffen. Klikken brengt de lezer naar de browser. Misschien nog een extra tip. Als je film werd ondergebracht in youtube, dan nog zouden we ze eerst embedden in een landingspagina. Er is immers nog zo veel te vertellen en dat controleer je best in eigen omgeving.
4 Een opsomming doet het altijd
Een boodschap in een doorlopende tekst, dat is een grijze muur waar je liever niet aan begint te lezen. Werken met korte punten in lijstjes leest veel aangenamer en sneller. Dit gebeurt bij nummer 4. Er wordt nog een tweede leeselement aan toegevoegd. De belangrijkste woordjes staan in het vet. En waarom de bullets van de opsomming niet vervangen door nummers? Opent de deur voor een mooie onderwerpregel: vijf voordelen om…
5 Een duale Call to Action
Uiteraard hoort op het einde er een CTA bij. Daar moet de conversie – als men tenminste al niet weg is via de uitweg van het filmpje – van komen. De wereld van de apps is verdeeld in een drietal operating systems. Twee er van zijn vandaag beschikbaar. De lezer kan dadelijk naar zijn versie springen via een specifieke knop. Een leuk voorbeeld, maar je kan nog verder borduren op dit idee. Een aparte knop voor mannen en vrouwen, of de keuze tussen een citytrip of een skivakantie… Het is de lezer die beslist. Maar op deze wijze krijgt hij of zij wel een goed overzicht van de mogelijkheden.