In de resultaten van de ‘Marketing Sherpa Email Summit 2012’ vonden we enkele leuke inzichten die e-mailmarketing in de toekomst zullen beïnvloeden. We willen ze u zeker niet onthouden…
In een discussieforum rond het thema e-mailmarketing na 2013 kwamen volgende vijf uitdagingen naar boven drijven.
Zet je vinger in
De wereld van de mobiele e-maillezers zal alleen maar groter worden. Zelfs de desktop wordt in heel wat gevallen al vervangen door een wat grotere tablet. Dit betekent automatisch dat de muisklik op zijn retour is. Mensen zullen met hun vingers actie moeten ondernemen op je e-mailbericht. Dat betekent een ergonomische aanpassing, maar ook een nieuwe kijk op menselijk (klik)gedrag.
Heb je al ingecheckt?
Sociale media zoals Foursquare en Facebook places maken e-maillezers perfect zichtbaar op de wereldkaart. Met het gebruik van geo-tools kan je natuurlijk, mits je de verbinding kan maken met je e-marketinglijst, op het juiste moment de juiste kortingsbon sturen voor de winkel waar hij of beter zij 🙂 in rondloopt.
Het leven zoals het is
Producten in een prentje presenteren is misschien niet de ideale manier. Producten die gebruikt worden, schijnen al een stuk aantrekkelijker. Alles in actie laten zien – geef de link naar een filmpje mee doet verkopen. En wie weet wordt die ene natte droom van de e-marketeer werkelijkheid, de film rechtstreeks in de e-mail bekijken.
Tik Tak
Niet elk e-mail bericht wordt gelezen op het ogenblik dat hij verstuurd wordt. Daar kan je op twee manieren mee omgaan. Geef in de body van je e-mail een klok mee die netjes aftelt tot het einde van de promotie die in de boodschap verwerkt werd. Het geeft aan je contact een zekere druk om sneller te lezen en te handelen. Maar je kan ook je e-mail slim maken. Laat je html een andere afbeelding laden, afhankelijk van het moment dat je lezer de e-mail opent. Zo ben je zeker dat je contact de aanbieding van de dag ziet. De juiste dag natuurlijk.
Uitschrijven met een vingerknip
Vandaag merken we het al bij verschillende aanbieders van gratis e-mailaccounts. Binnenkomende e-mail wordt gescand en gewaardeerd. Het is niet evident om bovenaan in de inbox te komen. Niet gelezen worden of naar de spambox gesleept worden, zijn in deze optiek het slechtste wat je kan overkomen. Want die platformen zien alle e-mail die van jouw afzendadres binnenkomt. En zal dus effect hebben op je zichtbaarheid in de inbox. Daarom is in de toekomst een gemakkelijke uitschrijfmodule vele malen te verkiezen boven een e-mailadres dat tegen wil en dank in de lijst blijft. In de toekomst zal de uitschrijfknop prominenter zichtbaar worden.