Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, Strategie, Tips

5 must-have elementen voor je nieuwsbrief

Die eerste indruk, je weet het ondertussen wel. En dan zijn er nog die e-mailclients die niet spontaan je afbeeldingen willen laten zien. Vandaag geven we vijf tips hoe je dan toch nog de meubelen kan redden…

boven_de_vouw
1 Organiseer een omleiding

In een eerste indruk kan je misschien wel bij je contact de reflex opwekken om op zoek te gaan naar de complete e-mail in een browser scherm. Op dat moment ben je van alle zorgen verlost, want die browser laat wel alles zien. En dergelijke knoppen zijn bovendien handig om eventueel aangepaste versies van je bericht te tonen. Zeker als de aanbieding al verlopen is.

2 Korte samenvatting

Vaak is het eerste wat je in je e-mailbericht stopt, een afbeelding. Je wilt immers indruk maken op je lezer. Gebruik hier de alternatieve tekst om ineens een ‘management summary’ van je bericht te tonen. Dat gebeurt hier ook. Al leest je contact niet verder, dit heeft hij alvast gezien en hopelijk onthouden.

3 De basis

Een volgende stap is de basis van je boodschap. Niet alleen weten wat de activiteit is. Gelijk ook even de essentie doorgeven: een openingsuur en de plek waar je meer informatie vindt. Een potentiële klant krijgt zo de nodige extra informatie bovenop de samenvatting. Ook hier geldt het principe dat als de lezer stopt met lezen, er toch een min of meer complete boodschap werd doorgegeven.

4 De extra trigger

Er valt iets te winnen. Meestal worden dergelijke acties grafisch netjes ingekleed. Dat is overigens ook hier het geval. Maar deze afbeelding is niet te zien. Het gebruik van de alternatieve tekst lost natuurlijk veel op. Dat is al de eerste pluim die we aan de opsteller kunnen geven. Een tweede pluim? Mensen lezen van links naar rechts. Na de samenvatting van punt 2 is dit het tweede wat de lezer ziet. Met dank aan de positionering van de figuur. Het geeft goesting om door te lezen.

5 De rand ook gebruiken

En zo komen we aan de rand van de preview van het e-mailbericht. Als we de lezer toch zo ver hebben meegekregen op het ogenblik dat hij of zij de uitgeklede versie van je e-mailbericht met het oog scant, kunnen we evengoed nog een laatste trigger in de strijd werpen. Met het woordje gratis – een term die het nog steeds goed blijft doen – kunnen we misschien toch nog verleiden naar een doorklik. De lezer weet immers toch waarover het gaat.

jun 4, 2013Michelle Dassen
Previous storyTerugkijken om vooruit te kijkenNext storyWees duidelijker dan ‘klik hier'
Home 5 must-have elementen voor je nieuwsbrief
9 jaar geleden E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, Strategie, Tips120
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Content, Tips

Bedenk een efficiënte onderwerpregel met deze checklist

Eén van de meest efficiënte middelen om een hoog openratio voor je e-mailcampagnes te verzekeren is simpelweg een pakkende onderwerpregel. Maar waar haal je de inspiratie keer op keer vandaan? Neem eens een kijkje naar deze checklist. feb 25, 2011Michelle Dassen

Wetgeving

De Nederlandse cookiewet en e-mailmarketing

Alle Europese landen conformeren zich langzaam maar zeker aan de Europse richtlijn over het gebruik van cookies. Het gaat hier om de bescherming van de privacy van de internauten.  De Nederlandse wetgeving die sinds het begin van de zomer van kracht is, is de strengste van Europa. En heeft dus ook gevolgen voor ons. sep […]

E-mailmarketing, Thema-mailings, Tips

Vergeet moederdag!

We hebben het allemaal geleerd. Sterke momenten in het jaar zijn ideale kapstokken om een e-mail actie op te zetten. Moederdag is en blijft voor vele e-marketeers hét moment om in actie te schieten. Maar doen ze dat ook goed? mei 3, 2013Michelle Dassen

Enquêtes, Tips

Waarom geen mini enquête in je e-mail stoppen?

Van tijd tot tijd valt er zo’n digitale enquête in je inbox. Met de plechtige belofte dat het maar enkele minuten kost om deze in te vullen. En voor je het weet, ben je een kwartier verder en heb je al een paar keer overwogen om de bevraging af te breken. jul 22, 2009Ann Flipkens

Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Trends

De nieuwste knop binnen Gmail

Dat Google op een eigenzinnige manier omgaat met de e-mails die we versturen en ontvangen, is al lang geweten. Naast de sortering in tabbladen is Gmail begonnen aan de uitrol van een nieuwe knop. feb 28, 2014Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, List Building, Strategie, Tips

Ooit van e-mail vermoeidheid gehoord?

Plots worden je e-mail nieuwsbrieven minder druk gelezen. Het lijkt wel alsof je contacten in slaap zijn gevallen. Tenzij al je contacten tegelijkertijd op vakantie vertrokken zijn, is er echter iets anders aan hand. Misschien zijn ze een beetje e-mail moe. jul 8, 2009Thomas Vangelooven

Content, Design, Strategie, Tips

Uw lezer leest niet!

Mensen lezen geen e-mails of nieuwsbrieven, ze scannen ze. Dat verkondigde  Jacob Nielsen, een in het wereldje van internet bekende Deense consultant, reeds in de jaren negentig. jul 6, 2009Michelle Dassen

E-mailmarketing, Trends

De toekomst van e-mailmarketing (II)

Een jaarovergang blijft vaak een gedroomd moment om even richting de toekomst te kijken. E-mailmarketing zal morgen zeker anders zijn dan vandaag. In deze tweede aflevering kijken even naar het medium ‘e-mail’. jan 4, 2013Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,513

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,833

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail