LittleBits is de hype van het moment. Kleine blokjes elektronica kan je met magneten in volgorde zetten en programmeren. Net als de eenvoud van de blokjes – zelfs een kind kan er mee aan de slag – is ook hun e-mailmarketing.
Het voorbeeld dat we vandaag laten zien is er eentje van totale rust. Dit staat bijvoorbeeld in scherp contrast met de nieuwsbrieven van MichelEtAugustin. Daar wordt juist wel bewust gekozen voor de drukte, hetgeen ook een beetje overkomt met de sfeer van product en bedrijf. Bij LittleBits is het net andersom. Het product is de eenvoud zelve en roept totaal geen stress op als je aan het bouwen en het programmeren slaat. De keuze voor een witte achtergrond is daar ook niet vreemd aan. Verder wordt er maar één kleur – aubergine, want dat is ook hip – ingezet voor de tekst.
1 Hier is natuurlijk in de eerste plaats het bedrijfslogo terug te vinden. Dat is standaardkennis voor e-mailmarketing. Het onderwerp van de nieuwsbrief krijgt ook een uithangbord mee. “Lots of light” staat voor verschillende elektronische componenten met lichtjes als leidraad. De lampjes in het uithangbord knipperen langzaam, perfect te realiseren met een animatie gif. Tegelijkertijd is dit zowat de enige gimmick in de complete nieuwsbrief.
2 De nieuwsbrief is opgebouwd uit vijf identieke blokken. Door deze grafisch eenvoudig te houden lijkt het niet eens zo veel, integendeel zelfs. De afbeeldingen zijn de kapstokken voor de ogen. De titel, de prijs en de uitleg wat het component doet vormen de content. Alleen het strikt noodzakelijk moet de bezitter van een basispakket van LittleBits tot kopen aanzetten. En ook dat is voorzien. Elk product heeft haar eigen “koop nu” knop die in de webshop rechtstreeks naar het aangeklikte onderdeel leidt. Alleen nog klikken op toevoegen aan het mandje en de conversie is geregeld.
3 Misschien was de verleiding niet groot genoeg. Een lezer die hier aanbelandt, heeft immers niet op de “koop nu” knop gedrukt. Maar geen nood. Met een kleine knipoog nar de komende sneeuwstorm wordt hier een link aangeboden naar een pagina vol met bouw ideeën. Zo kan de lezer alsnog zin tot kopen krijgen. De webshop is op deze landingspagina natuurlijk nooit ver af. Heb je ook opgemerkt hoe de icoontjes van de elektronische componenten gezichtjes werden?
4 Het service element is een onderdeel dat je in e-mailmarketing vaak terugvindt in de footer van de nieuwsbrief. Hier werd die uit de footer gelicht en als een apart item opgevoerd. Zo krijgt het ook de aandacht die het verdient. De locatie, na de producten en de ideeënboek is uiteraard ook niet zo maar gekozen. De FAQ leidt recht naar alle antwoorden op mogelijke vragen die gerezen kunnen zijn bij het verteren van de content.
5 Eindelijk een footer die niet met een vergrootglas gelezen moet worden. Vaak staat alles in een hoekje bijeen gedrukt. Hier wordt eerst plaats ingeruimd voor de herhaling van het logo – goed voor branding – met het bedrijfsadres. Daarna volgens de sociale media met de nodige tussenruimte. Ideaal voor schermen die met de vinger bediend worden. Hoe vaak hebben we al niet willen doorklikken naar het ene en kregen we door de dikte van de vinger het andere? Niet bij deze nieuwsbrief, die is er alleen voor klanten die zen zijn!