Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Design

Vijf keer NIET doen!

Misschien weet je het nog niet, maar de wereldkampioenschappen voetbal zijn van start gegaan. En Nederland doet mee. Dé gelegenheid om iets van de oranje gekte mee te pikken, denken op zo’n moment ogenschijnlijk slimme e-marketeers. Zelf konden we genieten van een perfect staaltje van hoe het niet moet!Je merkt het onmiddellijk als er iets knaloranje in je inbox belandt. Alleen was het niet duidelijk wat die oranje vlek nu opeens op mijn scherm moest betekenen. Uit vak gebonden interesse hebben we de e-mailclient de afbeeldingen laten laden. En wat zagen we?

Achtergrond

Een joekel van een achtergrondafbeelding met daar bovenop een afbeelding dat als een wit vlak moest dienen met daar bovenop oranje letters. En omdat de ontwerper van de e-mail wel wist dat werken met een achtergrondafbeelding risico’s inhoudt, besliste die dan maar de tabel met de tekst in het html bericht oranje als achtergrondkleur mee te geven. Het gevolg van deze doordachte opmaak laat zich raden. Inderdaad, de oranje vlek op het computerscherm. Ten behoeve van deze man of vrouw willen we hier graag nog eens vijf ‘niet-doen’ regels op een rijtje zetten!

Afbeelding
Gebruik geen achtergrondafbeeldingen. Je kan er gewoon niet op rekenen. Trouwens, als je boodschap goed is, waarom zou je dan al dat grafisch geweld nodig hebben?

CSS
Gebruik voor je opmaak geen externe CSS bestanden. Ze laten wel iets moois op je eigen scherm zien, maar gaan niet mee in je e-mailbericht. Met een puinhoop aan de kant van de lezer tot gevolg.

Positie
Gebruik ook geen CSS om je lay-out te positioneren op het scherm van de lezer. Niet elke e-mailclient geeft je ontwerp correct weer. Tenminste als ie CSS kan verwerken. Speel op veilig en haal de goede oude tabellen van stal.

Embed
Geen afbeeldingen in het e-mailbericht insluiten. De internetproviders gaan je waarschijnlijk afvoeren naar de spam-box. En bovendien wordt je bericht onnodig verzwaard. De kans op een ‘bounced out’ wegens een te volle inbox van de ontvanger wordt zo levensgroot.

Attributen
Werk met zo weinig mogelijk attributen in jeof

tag. Spamfilters zijn ook hier allergisch voor. Het is beter om een tabel over de volle breedte en lengte van je bericht te plaatsen. Binnenin die tabel kan je dan je elementen positioneren.

 

jun 15, 2010Ann Flipkens
Previous storyNeen, e-mailmarketing is niet goedkoop!Next storyNog eens drie wijze lessen over onderwerpregels
Home Vijf keer NIET doen!
10 jaar geleden Design176
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
List Building

Wat als de extensie van het e-mailadres verandert?

Op 1 augustus 2012 vervallen de e-mailadressen van @wanadoo.nl en @orange.nl. De Nederlandse internetaanbieder Online zal deze adressen gaan omvormen naar @online.nl. Dit is het gevolg van de overeenkomst die Online sloot met de oorspronkelijke eigenaars van de domeinnamen. Voor e-marketeers is er werk aan de winkel. jul 19, 2012Ann Flipkens

Cases, Events, Thema-mailings, Tips

Sprookje over sinterklaas

Er was eens een  speelgoedketen die een systeem met een klantenkaart hanteerde. En daarbij werd ook het e-mailadres van de klanten gevraagd. Een schitterend idee natuurlijk. In combinatie met de gescande aankopen en het e-mailadres kan er op een schitterende manier gedifferentieerde e-mailmarketing bedreven worden. nov 7, 2012Thomas Vangelooven

Thema-mailings

Verpak niet alleen je kerstgeschenken, maar ook je boodschap

Het ontwerp draagt bij tot de aantrekkelijkheid van je e-mail. Inhoud en vorm zijn immers onlosmakelijk met elkaar verbonden. Hieronder vind je een aantal tips om je boodschap in de juiste vorm te verpakken. dec 14, 2011Ann Flipkens

E-mailmarketing, Social media

E-mail zal nooit verdwijnen!

Tenzij robotten ons eerder om zeep helpen. Dat is de mening van Paul Buchheit, de oorspronkelijke bouwer van Gmail. Vandaag is hij een infrastructuur architect bij Facebook. Deze uitspraak viel het voorbije weekend te noteren in een Crunchup event in San Francisco. nov 23, 2009Ann Flipkens

Het Belang van Nalezen

Wanneer je een nieuwsbrief verstuurt naar je klanten en prospecten is het aangeraden om je inhoud nog eens minstens één keer na te lezen. Dit om belachelijke taal- en schrijffouten (door nonchalance, snelheid en onoplettendheid) te voorkomen. Je bedrijf zou anders wel eens in een negatief daglicht geplaatst kunnen worden, net zoals Bellewaerde Park overkomen […]

Content, Design, E-commerce, E-mailmarketing

Genereer trafiek naar je webshop met een duidelijke boodschap

E-mailmarketing is een belangrijke bron voor winkelketens om klanten naar de (web-)winkel te lokken. Eerder gaven we al een voorbeeld van Hunkemöller. Vandaag gaan we dieper in op de do’s en dont’s aan de hand van een e-mailcampagne van Yukka. mrt 25, 2011Thomas Vangelooven

Cases, Inspiratie!

Met bewegend beeld in vijf stappen naar conversie

Bewegend beeld in een e-mailbericht is altijd een beetje gevaarlijk. Het is al snel over de top en voegt weinig toe aan het verhaal. Dit voorbeeld uit onze inbox, willen we u zeker niet onthouden. Het is weer een toepassing van een animated gif zoals we ze graag zien: ze dragen iets bij aan de […]

Cases, Content, Design, E-mailmarketing, Strategie, Tips

De ideale e-mailcampagne in praktijk: de dont’s

In deze blogpost borduren we verder op de e-mailcampagne van de universiteit van Arizona naar haar ledenbestand. Eerder bespraken we al de positieve elementen, vandaag stellen we enkele verbeteringen voor. mrt 9, 2011Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,658

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail