Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Design, Mobile, Tips

Vijf overwegingen bij het plaatsen van foto’s in je e-mailberichten

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Vandaar dat e-mailmarketing vaak teruggrijpt naar afbeeldingen om het bericht niet alleen kleur te geven, maar ook extra aantrekkingskracht. Los van de technische aspecten, willen we graag vijf mogelijke overwegingen meegeven die je best even doet voor je de foto plaatst!
boulanger_bakker
1 Vloekt de afbeelding niet met ons merk?

Je hebt altijd erg zorgvuldig gewaakt over het imago van je merk. Het juiste lettertype, de juiste font en vooral de juiste kleur. Als je huisstijl overwegend rood getint is, dan moet je vooral niet in de groen tinten gaan kiezen. Als je merkadvertenties gelukkige mensen laat zien, dan moeten die natuurlijk ook terugkomen in de foto’s die je meeneemt in je bericht. Dan staan zij centraal bij het product of dienst die je levert en niet opeens een eekhoorn omdat het leuk oogt. Herkenbaarheid is natuurlijk ook een belangrijk gegeven als het over e-mailmarketing gaat. Let even op nummer 4 in deze blog. Op deze wijze kan een afbeelding zelfs perfect je logo vervangen.

2 Verdraagt het type e-mail afbeeldingen?

Een logo kan je natuurlijk altijd meenemen en een afbeelding die in de loop van de tijd uw „handtekening” is geworden, is uiteraard ook steeds te plaatsen. Maar dan moet er enige reflectie volgen. Afbeeldingen om maar afbeeldingen te hebben, want de lezer vraagt dat, is een logica die helaas niet opgaat. Als je een promotioneel bericht de wereld wilt insturen, dan is natuurlijk een productfoto op haar plaats. Stuur je een nieuwsbrief waarin de content primeert, dan zijn de afbeeldingen van een bescheiden omvang. Stuur je echter een nieuwsbrief in de vorm van een klassieke e-mail in tekstvorm, dan vervallen uiteraard de afbeeldingen. De aanwezigheid, de grootte en de positie van je afbeeldingen moet voor elke soort van berichten zorgvuldig afgewogen worden. Misschien goed om hier een A/B testing op los te laten.

3 Let op de demografie van je publiek

Als je met grote marketinglijsten werkt, dan zitten er ook grote verschillen tussen je lezers. En dan valt het misschien af te wegen om niet alleen in content, maar ook in afbeeldingen te diversifiëren. Als een afbeelding met gelukkige mensen je signature is geworden, dan moet je misschien ook naar de leeftijd en de gezinstoestand van de ontvanger kijken. Jongeren hebben niets met een gelukkig gezin in hun vierde decennium met een koppel kinderen aan de hand. Net zoals zestig plussers met deze afbeelding geen voeling hebben. Ook als je bericht de grenzen over gaan moet je opletten met afbeeldingen. Nederlandse lezers zullen misschien minder gevoelig zijn als de Belgische kant er vanaf druipt. En vergeet ook niet dat afbeeldingen taal gebonden kunnen zijn. Broodjes aanprijzen met een bakkerij op de achtergrond is leuk. Maar niet als de Nederlandstalige lezer naar een uithangbord ‚Boulanger’ moet kijken!

4 Werk met eigen fotografen

De beste manier om je boodschap te verknallen is door niet met eigen werk naar de lezer te gaan, maar door met stockfoto’s te werken. Het is gemakkelijker werken natuurlijk. Je hebt een groep blije mensen nodig waarvan de helft vrouwelijk is en ook nog casual gekleed. Dat haal je zo uit een commercieel fotoarchief. Moeten ze nog met een brede glimlach in de lucht springen? Dat is de foto erlangs. Maar iedereen heeft toegang tot die foto’s en zet ze voor eigen doeleinden in. Zo kan die glimlachende dame door de ene e-mailmarketeer ingezet worden als de gelukkige plaatser van een veranda. Terwijl een andere e-mailmarketeer diezelfde dame opvoert als een fondsenwerver voor achtergelaten honden. En dan zijn er die groepsfoto’s van business people die we allemaal al een keer gezien hebben. Alle originaliteit gaat verloren. Een lezer gaat je snel in de categorie spam sorteren. Dus investeer even in een sessie met een fotograaf om je eigen setje afbeeldingen te maken.

5 Let op de iDevices

En dan als laatste willen we graag nog even wijzen op het bestaan van de mobiele lezers. Daar worden foto’s op een andere wijze getoond dan in de klassiekere lezers op desktop. Ruim de helft van de contacten zien immers je bericht een eerste keer op een mobiel toestel. Zelfs een aantal webbased e-mailclients beginnen zich te gedragen als een mobiele lezer. Dus gaan – tenzij je er iets aan deed – die afbeeldingen overheersen en je boodschap storen. Dus moet je bij het responsive maken van je e-mailbericht ook nadenken over je afbeeldingen. Welke grootte moeten ze krijgen? Wat kan ik reduceren tot een thumbnail? En sterker nog, welke moet in een mobiel scherm gewoon niet meer tonen? Want in de eenvoud toont zich de meester. Heb je daar al eens bij stilgestaan?

aug 16, 2014Michelle Dassen
Previous storyIn 9 stappen met vooral beeld een onverwachte boodschap brengenNext story10 tips om een promocode in je e-mailmarketing te integreren
Home Vijf overwegingen bij het plaatsen van foto’s in je e-mailberichten
8 jaar geleden Design, Mobile, Tips401
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Inspiratie!, Strategie, Tips, Trends

Staar je niet blind op leesratio’s, vanaf nu worden het kijkratio’s!

We kijken in onze e-mailmarketing steeds naar de statistieken op het vlak van leescijfers. We meten dan het succes van de campagne in eerste instantie af aan de leesdichtheid, in tweede instantie aan de doorklikratio. Maar staren we ons niet al te blind op deze leescijfers? dec 4, 2014Michelle Dassen

Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Strategie, Tips

Waar ligt je focus?

Het gros van de e-mailmarketeers focussen nog steeds op de aangroei van hun adreslijsten. Dat is natuurlijk een eerste vereiste voor een succesvolle e-mailmarketing. Maar is het niet beter je focus van tijd tot tijd te verschuiven? okt 31, 2012Thomas Vangelooven

Content, E-mailmarketing, List Building, Tips

Geef de klanten waarde voor hun e-mailadres

Klanten en prospecten geven maar om één enkele reden hun e-mailadres weg: ze verwachten dat het hen iets oplevert. Bekijk hier eens hoe de kledingwinkel Hunkemöller de e-mailcommunicatie inzet. mrt 23, 2011Ann Flipkens

E-mailmarketing

Hoe succesvol omgaan met e-mailmarketing?

Het woord e-mailmarketing hoor je tegenwoordig dagelijks vallen, je kan het niet negeren. Maar wat houdt e-mailmarketing precies in, wat voor iets is dat beest eigenlijk? En vooral: hoe ga ik ermee om? We zetten enkele basisprincipes op een rijtje! nov 19, 2009Michelle Dassen

Targeting

Vier tactieken om je mailinglijst te segmenteren

Segmentatie is en blijft een krachtige tactiek om de ontvangers te overtuigen je e-mail te openen én te lezen. De kunst zit erin om de juiste data te verzamelen. In deze blogpost onthullen we vier tactieken om je mailinglijst te segmenteren.  jul 13, 2011Ann Flipkens

Cases, E-commerce, E-mailmarketing

E-commerce en e-mailmarketing, vier valkuilen om niet in te trappen

Dat je aan een e-shop een uitgekiende e-mailstrategie verbindt, dat lijkt wel erg logisch. Maar blijkbaar is het niet evident om dit op de juiste manier aan te pakken. Dat leert een recent onderzoek van het Nederlandse blad ‘Retailtrends’. mrt 16, 2012Ann Flipkens

Cases, E-commerce, E-mailmarketing, Inspiratie!, Tips, Trends

Maak van je opt-in een krachtig instrument

De procedure is gekend. Als iemand zich inschrijft voor je nieuwsbrief, dan bevestig je dat. Vaak gebeurt dit in de vorm van een transactionele e-mail zonder veel toeters en bellen. En al even vaak komen ze nog in de vorm van gewone platte tekst in je inbox binnen geschoven. feb 18, 2016Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie, Tips

25 antwoorden voor de e-mailmarketeer (deel 3)

In de vorige twee blogposten gaven we al zeventien aandachtspunten mee, waarmee de e-mailmarketeer zijn e-communicatie kan optimaliseren. In dit artikel maken we de eindsprint. Hier vindt u de overige acht puntjes die de wegenkaart voor het steeds complexer wordende werkveld vervolledigen. dec 17, 2010Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,513

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,833

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail