Sociale media zijn een zegen voor de e-mailmarketeer. Zonder dat hij er veel moeite voor moet doen, wordt de content gedeeld met het netwerk van de abonnee. Dat betekent een enorme boost in het bereik én eventueel een aantal extra inschrijvingen. Maar hoe krijg je je abonnee zo ver om je content te delen?
Vandaag de dag kunnen e-mailmarketeers het zich niet meer veroorloven om sociale media, zoals Facebook, Twitter, LinkedIn, te negeren. We kunnen de impact van het kanaal best omschrijven aan de hand van de welbekende retorische vraag: als een boom valt zonder dat iemand dat gezien heeft, is die dan wel gevallen? Vandaag klinkt die vraag eerder zo: als je een boom ziet vallen maar je deelt die informatie niet, is dat dan gebeurd?
Delen
Met andere woorden: de consument wilt zijn ervaringen, gevoelens, belevenissen en informatie delen met zijn netwerk. Als marketeer betekent dat concreet dat hij als ‘merkambassadeur’ gaat fungeren. Maar daarvoor moet je je e-mailcampagne wel ‘deelbaar’ maken. Hier enkele tips.
Focus
Bepaal eerst in welke sociale mediakanalen je abonnees aanwezig zijn. Je zal zien dat de meesten in drie à vier kanalen actief zijn. Concentreer je inspanningen dan ook op de meest gebruikte kanalen.
Vertroetel
Wie zijn de meest invloedrijke ‘merkambassadeurs’? Wie is al enthousiast over je product of dienst en trappelt om het aan zijn netwerk te vertellen? Soigneer die abonnees en erken hun positie. Na verloop van tijd zullen die inspanningen gegarandeerd resultaat opleveren.
Research
Doe een beetje research naar de aanbiedingen die gedeeld worden via sociale netwerken. Waar ligt de interesse van de consument? Experten zeggen dat alleen de meest uitdagende aanbiedingen de sociale mediaselectie halen, maar onze ervaring leert dat creativiteit ook een goede raadgever is.
Simpel
Maak het ‘delen’ en het registreren simpel. Verwijder alle obstakels die het enthousiasme van de abonnee of het prospect kunnen temperen. Grote sociale mediaknoppen zijn bijvoorbeeld al geslaagde impulsen om er op te klikken. Een vinnige call-to-action werkt ook altijd overtuigend.
Let op
Pas op je tellen. Blijf trouw aan je beloftes en geef heldere informatie over je e-mailmarketingstrategie. Ga je de abonnee bombarderen met e-mails of negeer je zijn vragen, dan wordt dat gedrag snel afgestraft door negatieve commentaren via zijn sociale media.