Als e-marketeer heb je vast en zeker al gemerkt dat aankoopbevestigingsmails torenhoge open ratio’s halen. Daarom is het de uitgelezen kans om je reputatie als aanbieder eer aan te doen. Een checklijst.
Met een gemiddeld openratio van 75 procent is het al snel duidelijk dat de bevestigingsmailing de meest efficiënte e-mailcampagne is. Toch hechten nog veel e-marketeers te weinig aandacht aan de mailing en denken ze dat een ‘bedankje’ moet volstaan om de transactie succesvol af te sluiten.
Wil je een tweede aankoop verzekeren, dan is dit het moment om te tonen aan de klant dat je een geboren communicator bent. Dus voor je de aankoop bevestigt, ga deze checklijst dan eens na.
Zorg ervoor dat de e-mail de klant bereikt
Afleverbaarheid is in dit geval mogelijk nog belangrijker dan bij andere e-mailcampagnes. Om een goede ontvangst te verzekeren, kan je de bevestigingsmail best vanuit een uniek IP-adres versturen. Zo komt je mailing toch nog op zijn plaats terecht, ook als de e-mailcliënt van de consument je promotionele mailings blokkeert.
Duidelijke communicatie in de onderwerpregel
Zoals we al eerder verklaarden, is de onderwerpregel allesbepalend voor de eerste indruk van de ontvanger. Zorg er in dit geval voor dat hij precies het doel van je e-mail beschrijft. Omdat vele ontvangers hun e-mails checken op mobiele telefoons, die gewoonlijk de laatste woorden van de onderwerpregel afbreken, kan je best de cruciale informatie vooraan zetten. ‘Bevestiging van uw bestelling’ mag dan wel droog klinken, het garandeert tegelijkertijd een hoog openratio.
Voorzie een gedetailleerd overzicht van de transactie
Zoals we hierboven al aangeven, volstaat een bedankje niet. Consumenten zijn nog steeds dol op papier. De productomschrijving, een bestelnummer, de betaalde prijs, het nummer van de klantendienst geven hem gemoedsrust. Je mag er zeker van zijn dat hij die informatie uitprint en classificeert.
Blijf sober
Het hoge openratio is natuurlijk een verleiding voor e-marketeers om samen met de aankoopbevestiging, ook nog een complementaire aanbieding toe te voegen. Dat is perfect oké, maar overdrijf er niet mee. Relevante aanbiedingen plaats je best onderaan de e-mail of aan de zijkant. Zorg ervoor dat je promotionele content niet meer dan twintig procent van de e-mail omvat. Het doel van je e-mail is en blijft immers het bevestigen van de aankoop.
Lever de bevestigingsmail tegen lichtsnelheid af
Consumenten zijn gewoon aan onmiddellijke bevestiging. Als de bevestigingsmail iets langer op zich laten wachten, worden ze ongerust of zelfs geïrriteerd. Wil je de klant tevreden stellen, bedien hem dan op zijn wenken.
Wil jij je e-mailmarketing ook opwaarderen naar een professioneel niveau? Ga dan aan de slag met e-mailmarketingplatform Flexmail. Neem vrijblijvend contact met ons op.