Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-commerce

Vijf tips voor een efficiënte transactiemail

Als e-marketeer heb je vast en zeker al gemerkt dat aankoopbevestigingsmails torenhoge open ratio’s halen. Daarom is het de uitgelezen kans om je reputatie als aanbieder eer aan te doen. Een checklijst. 

Met een gemiddeld openratio van 75 procent is het al snel duidelijk dat de bevestigingsmailing de meest efficiënte e-mailcampagne is. Toch hechten nog veel e-marketeers te weinig aandacht aan de mailing en denken ze dat een ‘bedankje’ moet volstaan om de transactie succesvol af te sluiten.

Wil je een tweede aankoop verzekeren, dan is dit het moment om te tonen aan de klant dat je een geboren communicator bent. Dus voor je de aankoop bevestigt, ga deze checklijst dan eens na.


 Zorg ervoor dat de e-mail de klant bereikt

Afleverbaarheid is in dit geval mogelijk nog belangrijker dan bij andere e-mailcampagnes. Om een goede ontvangst te verzekeren, kan je de bevestigingsmail best vanuit een uniek IP-adres versturen. Zo komt je mailing toch nog op zijn plaats terecht, ook als de e-mailcliënt van de consument je promotionele mailings blokkeert.

 Duidelijke communicatie in de onderwerpregel

Zoals we al eerder verklaarden, is de onderwerpregel allesbepalend voor de eerste indruk van de ontvanger. Zorg er in dit geval voor dat hij precies het doel van je e-mail beschrijft. Omdat vele ontvangers hun e-mails checken op mobiele telefoons, die gewoonlijk de laatste woorden van de onderwerpregel afbreken, kan je best de cruciale informatie vooraan zetten. ‘Bevestiging van uw bestelling’ mag dan wel droog klinken, het garandeert tegelijkertijd een hoog openratio.

 Voorzie een gedetailleerd overzicht van de transactie

Zoals we hierboven al aangeven, volstaat een bedankje niet. Consumenten zijn nog steeds dol op papier. De productomschrijving, een bestelnummer, de betaalde prijs, het nummer van de klantendienst geven hem gemoedsrust. Je mag er zeker van zijn dat hij die informatie uitprint en classificeert.

 Blijf sober

Het hoge openratio is natuurlijk een verleiding voor e-marketeers om samen met de aankoopbevestiging, ook nog een complementaire aanbieding toe te voegen. Dat is perfect oké, maar overdrijf er niet mee. Relevante aanbiedingen plaats je best onderaan de e-mail of aan de zijkant. Zorg ervoor dat je promotionele content niet meer dan twintig procent van de e-mail omvat. Het doel van je e-mail is en blijft immers het bevestigen van de aankoop.

 Lever de bevestigingsmail tegen lichtsnelheid af

Consumenten zijn gewoon aan onmiddellijke bevestiging. Als de bevestigingsmail iets langer op zich laten wachten, worden ze ongerust of zelfs geïrriteerd. Wil je de klant tevreden stellen, bedien hem dan op zijn wenken.

Wil jij je e-mailmarketing ook opwaarderen naar een professioneel niveau? Ga dan aan de slag met e-mailmarketingplatform Flexmail. Neem vrijblijvend contact met ons op.

jul 15, 2011Ann Flipkens
Previous storyVier tactieken om je mailinglijst te segmenterenNext storyLeer hier hoe je een stap voor kan zijn op de e-mail cliënt
Home Vijf tips voor een efficiënte transactiemail
11 jaar geleden E-commerce359
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Inspiratie!, Strategie, Targeting, Tips

Een clubbericht is net dat tikkeltje exclusiever!

Nespresso is gekend voor haar specifieke koffiecapsules. Ze zijn als eerste in die markt tegelijkertijd ook een tikkeltje exclusief. Herbevoorrading gebeurt dan ook in de meeste gevallen via e-commerce. Het perfecte biotoop voor e-mailmarketing. apr 17, 2015Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, List Building, Social media, Strategie, Tips, Trends

Knoop sociale media vast aan je e-mailmarketing

Elk kanaal heeft haar merite. Maar voor een maximum bereik en rendement moet je beide samen, gestructureerd inzetten. Dat leert het tiende werk van Flexmail ons. nov 13, 2013Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie, Tips

25 antwoorden voor de e-mailmarketeer (deel 3)

In de vorige twee blogposten gaven we al zeventien aandachtspunten mee, waarmee de e-mailmarketeer zijn e-communicatie kan optimaliseren. In dit artikel maken we de eindsprint. Hier vindt u de overige acht puntjes die de wegenkaart voor het steeds complexer wordende werkveld vervolledigen. dec 17, 2010Ann Flipkens

Strategie, Targeting, Tips

Een e-mail met een driedubbele bodem

E-mailmarketing kan je in vele vormen bedrijven. Van een nieuwsbrief en een commerciële verkoopactie tot een transactionele of een service bericht. Elke vorm is goed om je klant of prospect te bereiken. Maar waarom niet eens wat vormen met elkaar mengen? mei 22, 2015Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Tips

Rust je nieuwsbrief uit met de juiste artillerie

Het nieuwste werk van Flexmail is gearriveerd. We zijn ondertussen al aan aflevering 4 toegekomen. De ‘juiste artillerie’ is deze keer een boutade voor de ‘juiste grafische elementen’ om de aandacht van de lezer te trekken. En dat is zeker geen overbodigheid bij het opbouwen van je e-mailbericht. mei 7, 2013Ann Flipkens

Thema-mailings

Verpak niet alleen je kerstgeschenken, maar ook je boodschap

Het ontwerp draagt bij tot de aantrekkelijkheid van je e-mail. Inhoud en vorm zijn immers onlosmakelijk met elkaar verbonden. Hieronder vind je een aantal tips om je boodschap in de juiste vorm te verpakken. dec 14, 2011Ann Flipkens

Wetgeving

Aangetekende e-mail wordt wet

Het heeft even geduurd, maar de Kamercommissie Bedrijfsleven heeft eindelijk een wetsvoorstel goedgekeurd dat elektronische aangetekende zendingen mogelijk maakt. okt 23, 2013Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie

Vier hoofdzonden van e-mailmarketing

Zoals vele e-mailmarketeers wel weten, kan er vanalles misgaan met je nieuwsbrief. Linken die op lege pagina uitkomen, tipfouten of cruciale afbeeldingen die niet correct laden, zijn dagelijkse kost voor de e-mailmarketeer. Maar doordat we te hard focussen op de ‘details’, durven we wel eens het groter plaatje, namelijk het klantenengagement, uit het oog te […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,442

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,771

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail