Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Afleverbaarheid, Design, E-mailmarketing, Tips

Vijf valkuilen om niet in te trappen!

Bij het opstellen van een e-mailbericht moet je niet alleen oog hebben voor de boodschap en het uitzicht, je moet ook oog hebben voor enkele specifieke valkuilen waarin je kan trappen. Een e-mailclient is immers onverbiddelijk bij het interpreteren van je boodschap. En als die verkeerd oogt, dan is het te laat. We zetten enkele aandachtspunten op en rijtje.


Gebruik geen achtergrondafbeeldingen in je e-mail.
Sinds de invoering van Outlook 2007 is de ondersteuning voor achtergronden in de e-mailclient verwijderd. Maar ook het groeiend aantal succesvolle webbased e-mailclients kunnen niet omgaan met die achtergronden. Als je weet dat je lezer zijn e-mailclient wel overweg kan met deze prentjes, laat je dan gerust eens goed gaan. Maar de algemene regel is: ‘gebruik GEEN achtergrondafbeeldingen!’ En css inzetten zal geen verbetering te weeg brengen.

Gebruik geen extern gelinkte css. Opnieuw zijn het de e-mailclients die hier weer problemen mee hebben. Een uitzondering niet te na gesproken, zullen de meesten niet in staat zijn om externe css te renderen. Webbased e-mailprogramma’s zullen uw link gewoon strippen of eenvoudig weg negeren. Een niet samenhangende zwarte tekst zal het resultaat zijn. En nu we het toch over css hebben. Steek de definities vooral niet in de header van je HTML. Webbased e-mail clients willen daar ook al eens grote kuis in houden.

Verpak je boodschap niet in één enkel beeld. Spamfilters zijn bijzonder allergisch voor deze e-mailtjes nu de minder koosjere e-markerteers deze truc aanwenden om lichaamsverlengende producten aan te bieden. Bovendien weet je nooit in welke resolutie het scherm bij de ontvanger ingesteld staat. Je beeld zou te groot kunnen zijn en daarom niet dadelijk duidelijk voor de geadresseerde. Een lezer die je e-mailtje niet verwacht zou eens sneller op de verwijderknop kunnen drukken dan je denkt. En hebben we al aangevoerd dat de meeste e-mailclients het vertonen van afbeeldingen standaard op uit hebben staan?

Ontwerp je HTML e-mail niet als of het een webpagina is. Een webbrowser is een veel complexer programma dan een e-mailclient. Deze laatste is niet altijd uitgerust om HTML correct te vertonen. De meeste standaard tags zoals tabellen en hoofdingen vormen geen probleem. Maar als je kwistig van div’s gebruikt maakt, dan zou het aan de zijde van de lezer wel eens faliekant kunnen aflopen.

Knip en plak niet zo maar uit Microsofts producten. Velen gebruiken Word, Frontpage of Publisher om hun e-mail boodschap te schrijven en zelfs te ontwerpen. Gewoon knippen en plakken gaat je opzadelen met een hoop codes en instellingen die door Microsoft gegenereerd worden. Een maatvoering in cm wordt door je e-mailprogramma niet omgezet in het correcte aantal pixels. Een kolom van 10 centimeter wordt een smalle van 10 pixels. En dan hebben we het nog niet eens over het grootste probleem. Als een e-mail client correcte HTML niet eens correct kan weergeven, wat zou ie dan doen met een printerdefinitie?

okt 28, 2009Ann Flipkens
Previous storyHet gros van het e-mail verkeer is spamNext storyHet beste recept voor een goede opt-in is kiss!
Home Vijf valkuilen om niet in te trappen!
14 jaar geleden Afleverbaarheid, Design, E-mailmarketing, Tips237
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Strategie, Tips

25 antwoorden voor de e-mailmarketeer (deel 2)

In de vorige blogpost gaven we al een uitgebreide inleiding over het steeds complex wordende werkveld van de e-mailmarketeer. In dit artikel geven we het tweede deel mee van de ‘wegenkaart’, waarmee de e-markteer kan manoeuvreren door het ingewikkelde e-mailmarketinglandschap. dec 15, 2010Ann Flipkens

Zeventien dollar

Dat is wat consumenten bijdragen aan je omzet. Tenminste als twee voorwaarden vervuld zijn. Ze moeten een e-mail vanwege je e-marketingplatform ontvangen hebben én ze moeten ook via de brievenbus een klassieke mailing gekregen hebben. Die zeventien dollar is een gemiddelde omzet per gezin. Het moet goed zijn voor een goede vier dollar aan marge. […]

Cases, Content, E-mailmarketing, Events, Inspiratie!, Marketing automation, Strategie, Targeting

De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing

Hogescholen en universiteiten gebruiken steeds meer online marketing. Ze zijn creatiever in de werving van studenten en dat is nodig om te concurreren met andere scholen. Om studenten aan te trekken hebben scholen een goede online strategie nodig en e-mailmarketing is een onderdeel van elke geslaagde online strategie. In dit artikel geef ik tips en […]

E-mailmarketing

Voldoe jij aan de e-mailetiquette? Test het hier

Zo’n achtduizend mensen hebben het E-mail Charter al onderschreven -lees: gedeeld op Facebook. Het E-mail Charter is een lijst waar in tien punten de broodregels van e-mailetiquette worden uitgeschreven. Test eens voor jezelf of je een hoffelijke e-mailer bent. jul 8, 2011Ann Flipkens

E-mailmarketing, Mobile, Tips, Trends

De eeuw van het mobiel lezen

Mobiele toestellen veroveren langzaam maar zeker terrein bij de lezers van e-mailberichten. Afhankelijk van de e-marketinglijst die je analyseert, lezen net geen twintig procent tot ruim voorbij die twintig hun e-mail op een smartphone. Dat betekent dat je met wat extra elementen rekening moet houden. apr 25, 2013Ann Flipkens

Design, Mobile, Tips

Vijf overwegingen bij het plaatsen van foto’s in je e-mailberichten

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Vandaar dat e-mailmarketing vaak teruggrijpt naar afbeeldingen om het bericht niet alleen kleur te geven, maar ook extra aantrekkingskracht. Los van de technische aspecten, willen we graag vijf mogelijke overwegingen meegeven die je best even doet voor je de foto plaatst! aug 16, 2014Michelle Dassen

Design, E-mailmarketing, Thema-mailings, Tips

10 tips om een promocode in je e-mailmarketing te integreren

Je ziet ze vaak voorbijkomen. E-mailberichten waar men met een promocode de lezer tracht te verleiden. Iedereen is het er over eens dat het de conversie gevoelig kan verhogen. Wie houdt er niet van een voordeeltje? Alleen moet je ook hier de regels van de kunst onder de knie krijgen. We zetten een paar tips […]

Targeting

Je weet al wat je klant relevant vindt!

Bij klanten moet je volgens de huidige regelgeving niet om een opt-in bedelen alvorens je alle registers van je e-mailmarketingplan opentrekt. Maar besef goed dat niet iedere klant op al die e-mail zit te wachten. sep 23, 2009Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,759

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,983

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail