Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, Inspiratie!, Tips

Vijf vergelijkingspunten om even bij stil te staan

Deze promomail viel in onze inbox. Een vakantiemaker wil ons verleiden tot het investeren in een vakantieverblijf. Het is een bericht met een duidelijk doel. De ROI zal achteraf ook eenduidig kunnen gemeten worden. Het enige probleem is dat het bericht volledig bestaat uit afbeeldingen. Bekijk onze vijf aandachtspunten.

Als je echt een bericht wilt ontwerpen dat enkel bestaat uit afbeeldingen, dan moet je ervoor zorgen dat je je lezers aanmoedigt om de afbeeldingen te downloaden wanneer ze deze niet standaard aan hebben staan. Zoniet, zal je kansen mislopen bij een groot deel van je contacten.

In eerste instantie – bij ons staan de afbeeldingen standaard af – kregen we eerst de versie met de beschrijvingen in de alt-tag te zien. Daarna pas de versie zoals het e-mailbericht echt bedoeld was om te zien. We namen het vergrootglas en vergeleken beide versies.
pv_case
1 Het staat in de e-mailmarketing bijbel en we wijzen er graag keer op keer op. Herkenbaarheid van je merk is één van de hoogste prioriteiten in e-mailmarketing. Dat gebeurt hier overigens ook. In de Alt-tag wordt het natuurlijk platte tekst. Alleen is de informatie niet exact hetzelfde. Er werd duidelijk gekozen voor de essentie. Het moet ook in één enkele oogopslag te zien zijn. Wel een kleine randbemerking, had men voor een wat groter lettertype gekozen, dan was de naam van de groep over twee regels gevallen, net zoals het echte logo.

2 De onderwerpregel wordt onmiddellijk na het logo herhaald. Door het spelen met het lettertype is de versie zonder afbeeldingen quasi gelijk aan deze met de afbeeldingen. Alleen, is het wel nog nodig? Net daarboven wordt dezelfde tekst ook al eens opgenomen in het bericht. Hier niet als afbeelding, wel als tekst. Hier wordt duidelijk gemikt op de e-mailclients die de eerste regel tekst laten zien – de preheader. Alleen schiet men hier een tikkeltje het doel voorbij. De herhaling is al een eerste probleem – vergeet niet dat deze tekst ook nog eens in de onderwerpregel stond – en het is niet eens de eerste regel tekst. De zin die verwijst naar de webversie van het bericht is hier de eerste regel. En tenslotte staat de tekst rechts. Bij het lezen van de alt-tekstversie is dit nog goed te verantwoorden, het leest als één zin. In de versie met de afbeeldingen trekt een witte vlek met tekst immers de aandacht…

3 In de tekst met witte achtergrond – we kijken nu eerst even naar de versie met afbeeldingen – staat het commerciële verhaal, de slogan als het ware. Dit is goed opgevat. Niet meer dan drie regels, over driekwart van de breedte. Net wat een oog zonder probleem goed aankan. Een korte krachtige zin die oproept. De belangrijkste woorden staan in het vet. Deze kapstokken staan klaar ten behoeve van de scannende lezers. Als we links naar de alt-tag kijken, dan zien we dat deze keer niet de exacte tekst werd opgenomen. Alleen de steekwoorden – de vetgedrukte aan de rechterzijde – werden meegenomen. Een alt-tag kan nooit je boodschap compleet vervangen. Daarom is het verstandig dat hier voor de kapstokken werd gekozen.

4 Een duidelijke en zichtbare call-to-action, daar gaat men hier voor. Een knop in de vorm van een cirkel in een goed contrasterende kleur. Daar valt een oog dadelijk op. Er werd in deze CTA ook dadelijk een meerwaarde meegegeven. Het woordje “plus” staat in een groter en vetter lettertype. Het geeft de lezer nog sterker het gevoel dat er nog extra info of voordeel te halen is. Aan de linkerzijde wordt de CTA tekstueel herhaald. Dit over twee vakjes. Allicht niet omdat de opsteller dit echt wilde, maar een tabel in html heeft nu eenmaal haar grenzen.

5 Voor de CTA staan in de vorm van een opsomming nog een aantal argumenten opgesomd. Opsommingen in e-mailberichten doen het meestal goed voor de scannende ogen. Als je nu het bericht opnieuw zou lezen – doe de test maar eens – met alleen het logo, het onderwerp, de vette woorden en deze opsomming en eindigt in de CTA, dan heb je de complete boodschap mee. Alleen is het spijtig dat de werkelijke boodschap complexer wordt gemaakt door de kleine lettertjes waarnaar met nummertjes wordt verwezen. Vaak is dit voor mensen nu net iets te verwarrend.

Beter in een landingspagina over die kleine letters beginnen. Dan kan je gelijk je verhaal verder vertellen. Opvallend is dat in de alt-tag versie die link naar de kleine letters niet herhaald wordt. Allicht een vergetelheid. We zien ook dat de opsomming in de afbeeldingen opgesplitst is per regel. Wij dachten eerst dat dit bedoeld was om onder ieder argument een verschillende link te leggen. Maar onder alle linken in de complete e-mail, ligt net dezelfde doorklik. Dat is het aanmeld formulier waar dadelijk naar de naw-gegevens gevraagd wordt. De extra info die er wel staat is dan weer niet doorklikbaar. Hier had men kunnen opteren voor een landingspagina met links wat extra uitleg over het doorgeklikte onderwerp en rechts hetzelfde formulier. Want anders ga je misschien toch iets te hard filteren…

okt 4, 2014Ann Flipkens
Previous storyVier denkstappen om je verjaardagsbericht naar een hoger niveau te tillenNext story3 keer consequent voor een hogere conversie
Home Vijf vergelijkingspunten om even bij stil te staan
6 jaar geleden Cases, Inspiratie!, Tips180
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Cases, Events, Thema-mailings, Tips

Sprookje over sinterklaas

Er was eens een  speelgoedketen die een systeem met een klantenkaart hanteerde. En daarbij werd ook het e-mailadres van de klanten gevraagd. Een schitterend idee natuurlijk. In combinatie met de gescande aankopen en het e-mailadres kan er op een schitterende manier gedifferentieerde e-mailmarketing bedreven worden. nov 7, 2012Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Personalisatie

Drie trends leiden tot een optimale e-mailstrategie

E-mailmarketing wordt langzaam maar zeker dé tool voor de marketeer. Wil je naast de concurrentie van de spambots ook je concurrenten een stapje voor blijven, dan is het goed om de volgende drie trends in je achterhoofd te houden. feb 29, 2012Ann Flipkens

Afleverbaarheid, Content, Design, Testing

Een afbeelding blokkade is te overleven

Als e-marketeer heb je heel wat technologische drempels te overwinnen alvorens je de boodschap bij de lezer krijgt op de wijze zoals jij het bedacht hebt. Cookies worden geweigerd of verwijderd, nieuwe vensters bij een doorklik worden geblokkeerd. Vooral het standaard wegstrippen van de afbeeldingen door vele e-mailclients is een lastige. Het pleegt een aanslag […]

Afleverbaarheid, Content

De mythe van gepersonaliseerde onderwerpregels

‘X, we hebben een aanbieding voor jou’. Hoe vaak tref jij een gelijkaardige onderwerpregel in je mailbox aan waar jouw naam wordt ingevuld op de plaats van de X? Misschien betrap je jezelf er op om de onderwerpregel van je e-mailcampagne op die manier op te stellen. Deze blogpost onthult het nut of het onnut […]

E-commerce

Vijf tips voor een efficiënte transactiemail

Als e-marketeer heb je vast en zeker al gemerkt dat aankoopbevestigingsmails torenhoge open ratio’s halen. Daarom is het de uitgelezen kans om je reputatie als aanbieder eer aan te doen. Een checklijst.  jul 15, 2011Ann Flipkens

Cases, Content, E-commerce, E-mailmarketing, Enquêtes, Inspiratie!, Personalisatie, Strategie, Targeting, Tips

Meer inschrijvingen, minder uitschrijvingen: messcherpe e-commerce van Dollar Shave Club

Niemand spreekt me tegen als ik zeg dat nieuwe inschrijvingen verzamelen (lees: potentiële kopers) key blijft voor een geslaagde e-mailmarketingcampagne. Maar waar veel marketeers wat lichter overheen gaan, blijft dit merk wat langer stilstaan: hoe zorg ik ervoor dat mijn klanten blijven terugkomen? Dit voorbeeld heeft niet alleen een branding waar je onmogelijk niet van […]

E-mailmarketing

E-mailmarketing zonder handen

Wil je in een e-marketing omgeving meer aandacht trekken, dan is er maar één mogelijke oplossing: méér relevante e-mailberichten uitsturen. Let op: de nadruk ligt niet op meer, maar wel op relevant. Het blindelings uitsturen van e-mail in grote getallen werkt nog steeds, maar levert zeker niet het hoogste rendement. sep 17, 2010Ann Flipkens

E-mailmarketing, Flexmail TV, Inspiratie!, List Building, Strategie, Targeting

Flexmail TV: Hoe verstuur je gerichte en relevante e-mailcommunicatie

E-mailcampagnes opzetten kan een grote uitdaging zijn. Contacten weten precies wat ze willen, en hebben meer dan ooit controle over wat er in hun inbox verschijnt. Toch blijft e-mail een zeer succesvolle marketing tool, mits je de juiste strategie hanteert. In deze aflevering van Flexmail TV delen we enkele tactieken om je te helpen. Zo […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,666

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail