Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Afleverbaarheid, Inspiratie!, Strategie, Tips, Trends

Vlieg niet te vaak op automatische piloot!

Het is dan wel vakantie en het moment van het jaar om het vliegtuig te nemen. Maar waar een piloot op een lijnvlucht automatisch grijpt naar de piloot zonder handen, letten we bij e-mailmarketing beter op. Het is niet omdat je iets kan automatiseren, dat je het ook moet.

auto_pilotWant het is een trend die we steeds vaker bij e-mailmarketeers zien. De meeste e-mailplatformen hebben de mogelijkheid om automatische berichten te programmeren. En nu de nieuwste trend van het versturen op basis van een gebeurtenis die triggert, ook gemeengoed wordt, is het hek een beetje van de dam. Als we niet opletten, wordt je contact bedolven onder de automatische berichten.

Optimaliseren

Want het welkom, het mandje moet nog geleegd worden, tussendoor een gelukkige verjaardag, je bestelling is verzonden, is alles goed aangekomen?, je mag steeds komen ruilen en deze producten passen perfect bij de aangekochte spulletjes … maken je contact allicht hoorndol. En vergeet niet, jij bent niet de enige e-marketeer met zo een geweldig platform. Misschien moet hier wel eens het woord optimaliseren vallen.

Gevoelsmatig

Iedereen weet ondertussen wel dat er zoiets bestaat als een automatisch e-mailbericht. Er zijn zelfs marketeers die het er nog eens dik op leggen. Die zetten er letterlijk in dat het een geautomatiseerd bericht is en dat antwoorden geen zin heeft. Praktisch aangelegde mensen zullen er misschien niet aan tillen. Maar zij die eigenlijk op zoek zijn naar een warm contact worden zo wel efficiënt afgeschrikt. En grijpen naar de uitschrijfknop.

Contact houden

Er is nog een argument. Als je de menselijke interactie uit een systeem haalt, dan verlies je ook contact. Laten we even hand in eigen boezem steken. Wanneer heb jij de laatste keer nog eens kritisch naar de resultaten gekeken van al die automatische e-mailberichten? Heb je niet ergens een verandering in leesratio gemist? Heb je ergens je contact de kans ontnomen om te reageren? Heb je alleen maar de uitschrijvingen opgedreven? Een aandachtspunt waar we zeker niet over heen mogen kijken.

Ook met de hand?

Daarom is het goed bij het inrichten van een nieuw automatisch getriggerd e-mailbericht jezelf af te vragen of je deze e-mail ook gestuurd zou hebben, moest je hem met de hand intikken. En dat is misschien ook het beste startpunt voor automatisering. Tik de eerste tientallen e-mails zelf in en verstuur ze. Zie wat de reacties zijn en verwerk deze in één enkel gewogen e-mailbericht. Ga pas als de aantallen niet meer bij te houden zijn, automatiseren. Alleen zo ga je het beste uit twee werelden halen.

CRM

En dan is er nog een extra element wat je het beste uit de twee werelden laat halen. Zeker als je met klanten op regelmatige basis converseert. Doe je dit vanuit een CRM omgeving, dan kan je deze koppelen aan zowel je eigen e-mailclient als aan het e-mailplatform. En dan krijg je een gezonde mix van én persoonlijke e-mail, én geautomatiseerde e-mailberichten. Je geeft de klant of contact steeds het gevoel dat je met hem persoonlijk bezig bent. Het is zelfs goed mogelijk dat die mix niet eens opviel. En anderzijds zal een “reply” ook perfect opgevangen kunnen worden. Hij verschijnt vanzelf in het takenlijstje van de CRM.

Vuistregels

Tenslotte geven we graag nog enkele vuistregels mee voor wie er aan denkt een e-mail bericht te automatiseren. Eigenlijk moet je in het lijstje keer op keer ja kunnen antwoorden. Anders moet je toch nog eens het proces goed overdenken.

  • Brengt dit bericht klantbeleving bij in de vorm van nuttige informatie of is het een startpunt van een gesprek?
  • Zorgt dit bericht voor een sterkere band tussen klant of contact en jezelf als afzender?
  • Zou je dit bericht, mocht je over een zee van tijd beschikken, ook versturen?

Drie keer ja? Dan kan je gerust automatiseren. Eén keer neen? Denk dan nog eens na over het nut van dit bericht. Want weet dat je van je contact het voorrecht hebt gekregen om berichten in zijn inbox af te leveren. Een voorrecht dat je niet mag beschamen.

jul 13, 2015Ann Flipkens
Previous storyVertel een verhaal met bewegend en statisch beeldNext storyDe transformatie van e-mailmarketing naar marketing automation
Home Vlieg niet te vaak op automatische piloot!
5 jaar geleden Afleverbaarheid, Inspiratie!, Strategie, Tips, Trends273
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Content, Design

Nog meer tips voor een geslaagde call-to-action

De verwoording van je call-to-action en de locatie van de knop hebben een behoorlijke impact op het gedrag van de abonnee. In dit artikel ontdekt je nog twee peilers voor een doeltreffende call-to-action.  aug 3, 2011Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie, Trends

Gouden medaille voor e-mail volgens Amerikaans onderzoek

Onderzoek van het Amerikaanse Pew Research Center heeft aangetoond dat e-mail op dit ogenblik het belangrijkste werk instrument is, voor eenieder die professioneel aan de slag is. jan 24, 2015Thomas Vangelooven

Content, E-mailmarketing, Tips

5 vuistregels bij het schrijven van onderwerpregels

Je hebt slechts 35 tot 50 tekens om van je e-mailcampagne een succes te maken. Je onderwerpregel is immers het eerste wat de lezer onder ogen krijgt. Dat zorgt er voor dat het schrijven van een onderwerpregel bijna een even  grote uitdaging is als het schrijven  van de e-mailtekst. Deze 5 vuistregels kunnen een hulp […]

E-commerce, List Building

Welke lijstgroeitechniek past bij jouw sector?

Lijstgroei houdt vele e-mailmarketeers uit hun slaap. Wanneer een contactendatabase stagneert, kan dat wel eens hetzelfde betekenen voor de verkoop omdat nieuwe abonnees vaak actiever zijn dan oudere. Ontdek hier de drie meest efficiënte technieken. jan 25, 2012Michelle Dassen

E-commerce

De bijbel voor de e-mailmarketeer

Onderzoeksbureau Nielsen heeft een interessant onderzoek uitgevoerd naar het onlineshopgedrag van 25.000 consumenten in 51 landen. Met andere woorden heeft het bureau hier min of meer de bijbel voor de e-mailmarketeer geschreven. nov 16, 2011Michelle Dassen

Tips, Trends

Trends in e-mailmarketing

E-mailmarketing draait altijd op het scherp van de snede. Het is een relatief modern marketinginstrument dat ook nog eens via snel evoluerende dragers verspreid wordt. jan 29, 2014Thomas Vangelooven

Content, E-mailmarketing, Geen onderdeel van een categorie, Inspiratie!, Marketing automation, Personalisatie, Targeting

Ontdek de nieuwe Contact Related Content in de Smart Builder 2.0

Personalisatie en targeting zijn al lang belangrijke trends binnen digitale marketing, en daar spelen we bij Flexmail dan ook zwaar op in. Zo lanceerden we in het verleden uitgebreide segmentatiemogelijkheden, interessegroepen, voorkeuren en de Workflows om uitgebreide marketing automation scenario’s op te zetten. Ook Contact Related Content zit al enkele jaren in ons arsenaal, maar […]

Design, E-mailmarketing, Tips

Kies voor een sobere e-mail in menustijl!

Voor een e-marketeer is het steeds weer balanceren op een slappe koord. Wat kies ik uit mijn ongelofelijke rijkdom aan informatie om in mijn e-mailbericht te stoppen? Wat is nog net aanvaardbaar voor de lezer en wanneer wordt het ‘te veel’? aug 17, 2012Thomas Vangelooven

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,665

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail