Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Afleverbaarheid, Inspiratie!, Strategie, Tips, Trends

Vlieg niet te vaak op automatische piloot!

Het is dan wel vakantie en het moment van het jaar om het vliegtuig te nemen. Maar waar een piloot op een lijnvlucht automatisch grijpt naar de piloot zonder handen, letten we bij e-mailmarketing beter op. Het is niet omdat je iets kan automatiseren, dat je het ook moet.

auto_pilotWant het is een trend die we steeds vaker bij e-mailmarketeers zien. De meeste e-mailplatformen hebben de mogelijkheid om automatische berichten te programmeren. En nu de nieuwste trend van het versturen op basis van een gebeurtenis die triggert, ook gemeengoed wordt, is het hek een beetje van de dam. Als we niet opletten, wordt je contact bedolven onder de automatische berichten.

Optimaliseren

Want het welkom, het mandje moet nog geleegd worden, tussendoor een gelukkige verjaardag, je bestelling is verzonden, is alles goed aangekomen?, je mag steeds komen ruilen en deze producten passen perfect bij de aangekochte spulletjes … maken je contact allicht hoorndol. En vergeet niet, jij bent niet de enige e-marketeer met zo een geweldig platform. Misschien moet hier wel eens het woord optimaliseren vallen.

Gevoelsmatig

Iedereen weet ondertussen wel dat er zoiets bestaat als een automatisch e-mailbericht. Er zijn zelfs marketeers die het er nog eens dik op leggen. Die zetten er letterlijk in dat het een geautomatiseerd bericht is en dat antwoorden geen zin heeft. Praktisch aangelegde mensen zullen er misschien niet aan tillen. Maar zij die eigenlijk op zoek zijn naar een warm contact worden zo wel efficiënt afgeschrikt. En grijpen naar de uitschrijfknop.

Contact houden

Er is nog een argument. Als je de menselijke interactie uit een systeem haalt, dan verlies je ook contact. Laten we even hand in eigen boezem steken. Wanneer heb jij de laatste keer nog eens kritisch naar de resultaten gekeken van al die automatische e-mailberichten? Heb je niet ergens een verandering in leesratio gemist? Heb je ergens je contact de kans ontnomen om te reageren? Heb je alleen maar de uitschrijvingen opgedreven? Een aandachtspunt waar we zeker niet over heen mogen kijken.

Ook met de hand?

Daarom is het goed bij het inrichten van een nieuw automatisch getriggerd e-mailbericht jezelf af te vragen of je deze e-mail ook gestuurd zou hebben, moest je hem met de hand intikken. En dat is misschien ook het beste startpunt voor automatisering. Tik de eerste tientallen e-mails zelf in en verstuur ze. Zie wat de reacties zijn en verwerk deze in één enkel gewogen e-mailbericht. Ga pas als de aantallen niet meer bij te houden zijn, automatiseren. Alleen zo ga je het beste uit twee werelden halen.

CRM

En dan is er nog een extra element wat je het beste uit de twee werelden laat halen. Zeker als je met klanten op regelmatige basis converseert. Doe je dit vanuit een CRM omgeving, dan kan je deze koppelen aan zowel je eigen e-mailclient als aan het e-mailplatform. En dan krijg je een gezonde mix van én persoonlijke e-mail, én geautomatiseerde e-mailberichten. Je geeft de klant of contact steeds het gevoel dat je met hem persoonlijk bezig bent. Het is zelfs goed mogelijk dat die mix niet eens opviel. En anderzijds zal een “reply” ook perfect opgevangen kunnen worden. Hij verschijnt vanzelf in het takenlijstje van de CRM.

Vuistregels

Tenslotte geven we graag nog enkele vuistregels mee voor wie er aan denkt een e-mail bericht te automatiseren. Eigenlijk moet je in het lijstje keer op keer ja kunnen antwoorden. Anders moet je toch nog eens het proces goed overdenken.

  • Brengt dit bericht klantbeleving bij in de vorm van nuttige informatie of is het een startpunt van een gesprek?
  • Zorgt dit bericht voor een sterkere band tussen klant of contact en jezelf als afzender?
  • Zou je dit bericht, mocht je over een zee van tijd beschikken, ook versturen?

Drie keer ja? Dan kan je gerust automatiseren. Eén keer neen? Denk dan nog eens na over het nut van dit bericht. Want weet dat je van je contact het voorrecht hebt gekregen om berichten in zijn inbox af te leveren. Een voorrecht dat je niet mag beschamen.

jul 13, 2015Ann Flipkens
Previous storyVertel een verhaal met bewegend en statisch beeldNext storyDe transformatie van e-mailmarketing naar marketing automation
Home Vlieg niet te vaak op automatische piloot!
8 jaar geleden Afleverbaarheid, Inspiratie!, Strategie, Tips, Trends377
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Design

HTML-berichten slaan aan

De meeste abonnees geven de voorkeur aan HTML-berichten. De (creatieve) mogelijkheden en de flexibiliteit van HTML zijn de smaakmakers. Maar voor je je creativiteit de vrije loop laat, denk dan aan de gouden regel: less is more.  mei 11, 2011Thomas Vangelooven

Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, Strategie, Targeting, Tips, Trends

E-mailmarketing in 2020 Onze voorspellingen voor hét kanaal voor de toekomst

E-mailmarketing wordt vaak bestempeld als een kanaal dat met uitsterven bedreigd is, maar keer op keer heeft e-mail bewezen een kanaal te zijn met een hoge ROI dat een centrale plaats in de marketingmix verdient. In een van de keynotes tijdens het Feweb Congress in december 2016 deelden we onze voorspellingen voor e-mail marketing in […]

List Building

Ken de lezer van je e-mail

Je moet voorkomen dat de lezer van je e-mail het gevoel krijgt dat hij of zij maar een veld in een database is. Anders zou de relatie eens vroegtijdig kunnen eindigen via de uitschrijf link. Lukraak de naam van de lezer in de e-mail droppen is niet voldoende, de lezer is wel verstandiger dan dat. […]

Design, E-mailmarketing, Tips

Een landingspagina geeft hogere ROI!

Je lezers van je mailing tot actie aanzetten, dat is dé uitdaging van elke vorm van e-marketing. Je mailing respons verhoogt merkbaar als je je klanten laat doorklikken naar een landingspagina. Enkele praktische tips voor de leergierige e-marketeer! okt 15, 2009Ann Flipkens

Cases, Inspiratie!, List Building, Strategie, Tips, Trends

Een transactionele e-mail gepimpt

Iedereen heeft al eens een withepaper, presentatie of een ander digitaal presentje gedownload van een website. Vaak ging dat gepaard met een e-mailbericht waarin de link werd vervat, of volgde er een ander bericht om te peilen naar verdere vragen of noden. Meestal waren dit zeer technische en dus ook saaie berichten. sep 22, 2016Michelle […]

Trends

Google tracht e-mail te herdefiniëren!

Google tracht reeds jaren haar webbased applicaties te slijten aan bedrijven. Maar daarnaast is Gmail ook een hit onder de particulieren. Als Google iets met e-mail uitspookt dan is het opletten geblazen! feb 17, 2010Michelle Dassen

E-commerce, List Building

Welke lijstgroeitechniek past bij jouw sector?

Lijstgroei houdt vele e-mailmarketeers uit hun slaap. Wanneer een contactendatabase stagneert, kan dat wel eens hetzelfde betekenen voor de verkoop omdat nieuwe abonnees vaak actiever zijn dan oudere. Ontdek hier de drie meest efficiënte technieken. jan 25, 2012Michelle Dassen

E-mailmarketing, Strategie, Trends

E-mailbarometer bevestigt: e-mail kan nog steeds groeien.

Niet dat iedereen al de weg naar e-mailmarketing gevonden heeft. Zelfs de barometer leerde in haar laatste enquête dat heel wat bedrijven de stap nog moeten zetten. Maar dat laatste zijn ze ook wel van plan. Zij die al even bezig zijn op dit pad, zien alleen maar groei. mei 24, 2016Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,259

Een animated gif als een conversie aanjager

3,618

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,909

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail