Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Afleverbaarheid, Inspiratie!, Strategie, Tips, Trends

Vlieg niet te vaak op automatische piloot!

Het is dan wel vakantie en het moment van het jaar om het vliegtuig te nemen. Maar waar een piloot op een lijnvlucht automatisch grijpt naar de piloot zonder handen, letten we bij e-mailmarketing beter op. Het is niet omdat je iets kan automatiseren, dat je het ook moet.

auto_pilotWant het is een trend die we steeds vaker bij e-mailmarketeers zien. De meeste e-mailplatformen hebben de mogelijkheid om automatische berichten te programmeren. En nu de nieuwste trend van het versturen op basis van een gebeurtenis die triggert, ook gemeengoed wordt, is het hek een beetje van de dam. Als we niet opletten, wordt je contact bedolven onder de automatische berichten.

Optimaliseren

Want het welkom, het mandje moet nog geleegd worden, tussendoor een gelukkige verjaardag, je bestelling is verzonden, is alles goed aangekomen?, je mag steeds komen ruilen en deze producten passen perfect bij de aangekochte spulletjes … maken je contact allicht hoorndol. En vergeet niet, jij bent niet de enige e-marketeer met zo een geweldig platform. Misschien moet hier wel eens het woord optimaliseren vallen.

Gevoelsmatig

Iedereen weet ondertussen wel dat er zoiets bestaat als een automatisch e-mailbericht. Er zijn zelfs marketeers die het er nog eens dik op leggen. Die zetten er letterlijk in dat het een geautomatiseerd bericht is en dat antwoorden geen zin heeft. Praktisch aangelegde mensen zullen er misschien niet aan tillen. Maar zij die eigenlijk op zoek zijn naar een warm contact worden zo wel efficiënt afgeschrikt. En grijpen naar de uitschrijfknop.

Contact houden

Er is nog een argument. Als je de menselijke interactie uit een systeem haalt, dan verlies je ook contact. Laten we even hand in eigen boezem steken. Wanneer heb jij de laatste keer nog eens kritisch naar de resultaten gekeken van al die automatische e-mailberichten? Heb je niet ergens een verandering in leesratio gemist? Heb je ergens je contact de kans ontnomen om te reageren? Heb je alleen maar de uitschrijvingen opgedreven? Een aandachtspunt waar we zeker niet over heen mogen kijken.

Ook met de hand?

Daarom is het goed bij het inrichten van een nieuw automatisch getriggerd e-mailbericht jezelf af te vragen of je deze e-mail ook gestuurd zou hebben, moest je hem met de hand intikken. En dat is misschien ook het beste startpunt voor automatisering. Tik de eerste tientallen e-mails zelf in en verstuur ze. Zie wat de reacties zijn en verwerk deze in één enkel gewogen e-mailbericht. Ga pas als de aantallen niet meer bij te houden zijn, automatiseren. Alleen zo ga je het beste uit twee werelden halen.

CRM

En dan is er nog een extra element wat je het beste uit de twee werelden laat halen. Zeker als je met klanten op regelmatige basis converseert. Doe je dit vanuit een CRM omgeving, dan kan je deze koppelen aan zowel je eigen e-mailclient als aan het e-mailplatform. En dan krijg je een gezonde mix van én persoonlijke e-mail, én geautomatiseerde e-mailberichten. Je geeft de klant of contact steeds het gevoel dat je met hem persoonlijk bezig bent. Het is zelfs goed mogelijk dat die mix niet eens opviel. En anderzijds zal een “reply” ook perfect opgevangen kunnen worden. Hij verschijnt vanzelf in het takenlijstje van de CRM.

Vuistregels

Tenslotte geven we graag nog enkele vuistregels mee voor wie er aan denkt een e-mail bericht te automatiseren. Eigenlijk moet je in het lijstje keer op keer ja kunnen antwoorden. Anders moet je toch nog eens het proces goed overdenken.

  • Brengt dit bericht klantbeleving bij in de vorm van nuttige informatie of is het een startpunt van een gesprek?
  • Zorgt dit bericht voor een sterkere band tussen klant of contact en jezelf als afzender?
  • Zou je dit bericht, mocht je over een zee van tijd beschikken, ook versturen?

Drie keer ja? Dan kan je gerust automatiseren. Eén keer neen? Denk dan nog eens na over het nut van dit bericht. Want weet dat je van je contact het voorrecht hebt gekregen om berichten in zijn inbox af te leveren. Een voorrecht dat je niet mag beschamen.

jul 13, 2015Ann Flipkens
Previous storyVertel een verhaal met bewegend en statisch beeldNext storyDe transformatie van e-mailmarketing naar marketing automation
Home Vlieg niet te vaak op automatische piloot!
7 jaar geleden Afleverbaarheid, Inspiratie!, Strategie, Tips, Trends365
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Content, E-mailmarketing, List Building, Strategie, Tips

De perfecte welkomstboodschap (deel II)

We vertelden al in de vorige blog dat een nieuwe inschrijving in een e-marketinglijst alle aandacht verdient. Tegelijkertijd kan je al je eerste stappen van je e-marketing loslaten op het verse e-mailadres. De vijf tips die we vandaag geven, sluiten hier nauw bij aan… mei 29, 2012Ann Flipkens

Content, E-mailmarketing, GDPR, Privacy, Wetgeving

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

Disclaimer:  Dit artikel kan niet beschouwd worden als juridisch advies voor je bedrijf in het klaarmaken voor EU data privacy wetgeving zoals de GDPR. Wat het wel geeft is achtergrondinformatie om je de GDPR- wetgeving beter te doen begrijpen. Deze juridische informatie is niet hetzelfde als juridisch advies. We raden aan om een advocaat onder […]

Cases, E-commerce, E-mailmarketing, Inspiratie!, Tips, Trends

Maak van je opt-in een krachtig instrument

De procedure is gekend. Als iemand zich inschrijft voor je nieuwsbrief, dan bevestig je dat. Vaak gebeurt dit in de vorm van een transactionele e-mail zonder veel toeters en bellen. En al even vaak komen ze nog in de vorm van gewone platte tekst in je inbox binnen geschoven. feb 18, 2016Ann Flipkens

Design, E-mailmarketing

Leid de ogen van je lezer

Grote lettertypes, kleurtjes alom met nog wat extra plaatjes als kers op de taart… Het kan misschien wel de aandacht trekken, maar als je dat op een ongeorganiseerde wijze doet, dan zal je contact ook op een ongeorganiseerde wijze je boodschap lezen. jul 6, 2012Thomas Vangelooven

E-mailcliënt mikt op senioren

Mediabedrijven vinden steeds meer de weg naar de 65-plussers. Makkelijk hanteerbare mobiele telefoons moeten senioren overhalen om actief deel te nemen aan de technologische vooruitgang. Ook de e-mailcliënt Red Stamp Mail ziet brood in die doelgroep. dec 29, 2010Ann Flipkens

E-mailmarketing, Personalisatie, Strategie, Targeting, Tips

Freemium en e-mailmarketing

E-mailmarketing is ongetwijfeld de beste tool om slapende klanten een tikkeltje wakker te schudden. Maar hoe doe je dat? Met de klop van een hamer, of zachtjes ‘broeder Jacob’ zingen? We zetten de twee mogelijkheden even langs elkaar. mrt 8, 2013Michelle Dassen

Content, Design, Hoe begin je met e-mailmarketing

Staat de essentie boven de vouw?

Het voorbeeld dat we hier opvoeren deed ons dadelijk aan de techniek van de krantenwereld denken. Soms kunnen we in de digitale wereld veel leren van de gedrukte wereld. Er is zoiets als de uitdrukking “boven de vouw”… jan 29, 2016Ann Flipkens

List Building, Personalisatie, Targeting

Vier segmentatietactieken om je vingers bij af te likken

Segmentatie is het modewoord voor e-mailmarketeers in 2012. Door de opmars van location based services (lbs)  en de nood aan relevante boodschappen, is er geen ontkomen meer aan. In dit artikel vind je enkele tactieken om de interesses van je doelgroep te ontfutselen. jan 6, 2012Thomas Vangelooven

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,442

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,771

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail