Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Afleverbaarheid, Inspiratie!, Strategie, Tips, Trends

Vlieg niet te vaak op automatische piloot!

Het is dan wel vakantie en het moment van het jaar om het vliegtuig te nemen. Maar waar een piloot op een lijnvlucht automatisch grijpt naar de piloot zonder handen, letten we bij e-mailmarketing beter op. Het is niet omdat je iets kan automatiseren, dat je het ook moet.

auto_pilotWant het is een trend die we steeds vaker bij e-mailmarketeers zien. De meeste e-mailplatformen hebben de mogelijkheid om automatische berichten te programmeren. En nu de nieuwste trend van het versturen op basis van een gebeurtenis die triggert, ook gemeengoed wordt, is het hek een beetje van de dam. Als we niet opletten, wordt je contact bedolven onder de automatische berichten.

Optimaliseren

Want het welkom, het mandje moet nog geleegd worden, tussendoor een gelukkige verjaardag, je bestelling is verzonden, is alles goed aangekomen?, je mag steeds komen ruilen en deze producten passen perfect bij de aangekochte spulletjes … maken je contact allicht hoorndol. En vergeet niet, jij bent niet de enige e-marketeer met zo een geweldig platform. Misschien moet hier wel eens het woord optimaliseren vallen.

Gevoelsmatig

Iedereen weet ondertussen wel dat er zoiets bestaat als een automatisch e-mailbericht. Er zijn zelfs marketeers die het er nog eens dik op leggen. Die zetten er letterlijk in dat het een geautomatiseerd bericht is en dat antwoorden geen zin heeft. Praktisch aangelegde mensen zullen er misschien niet aan tillen. Maar zij die eigenlijk op zoek zijn naar een warm contact worden zo wel efficiënt afgeschrikt. En grijpen naar de uitschrijfknop.

Contact houden

Er is nog een argument. Als je de menselijke interactie uit een systeem haalt, dan verlies je ook contact. Laten we even hand in eigen boezem steken. Wanneer heb jij de laatste keer nog eens kritisch naar de resultaten gekeken van al die automatische e-mailberichten? Heb je niet ergens een verandering in leesratio gemist? Heb je ergens je contact de kans ontnomen om te reageren? Heb je alleen maar de uitschrijvingen opgedreven? Een aandachtspunt waar we zeker niet over heen mogen kijken.

Ook met de hand?

Daarom is het goed bij het inrichten van een nieuw automatisch getriggerd e-mailbericht jezelf af te vragen of je deze e-mail ook gestuurd zou hebben, moest je hem met de hand intikken. En dat is misschien ook het beste startpunt voor automatisering. Tik de eerste tientallen e-mails zelf in en verstuur ze. Zie wat de reacties zijn en verwerk deze in één enkel gewogen e-mailbericht. Ga pas als de aantallen niet meer bij te houden zijn, automatiseren. Alleen zo ga je het beste uit twee werelden halen.

CRM

En dan is er nog een extra element wat je het beste uit de twee werelden laat halen. Zeker als je met klanten op regelmatige basis converseert. Doe je dit vanuit een CRM omgeving, dan kan je deze koppelen aan zowel je eigen e-mailclient als aan het e-mailplatform. En dan krijg je een gezonde mix van én persoonlijke e-mail, én geautomatiseerde e-mailberichten. Je geeft de klant of contact steeds het gevoel dat je met hem persoonlijk bezig bent. Het is zelfs goed mogelijk dat die mix niet eens opviel. En anderzijds zal een “reply” ook perfect opgevangen kunnen worden. Hij verschijnt vanzelf in het takenlijstje van de CRM.

Vuistregels

Tenslotte geven we graag nog enkele vuistregels mee voor wie er aan denkt een e-mail bericht te automatiseren. Eigenlijk moet je in het lijstje keer op keer ja kunnen antwoorden. Anders moet je toch nog eens het proces goed overdenken.

  • Brengt dit bericht klantbeleving bij in de vorm van nuttige informatie of is het een startpunt van een gesprek?
  • Zorgt dit bericht voor een sterkere band tussen klant of contact en jezelf als afzender?
  • Zou je dit bericht, mocht je over een zee van tijd beschikken, ook versturen?

Drie keer ja? Dan kan je gerust automatiseren. Eén keer neen? Denk dan nog eens na over het nut van dit bericht. Want weet dat je van je contact het voorrecht hebt gekregen om berichten in zijn inbox af te leveren. Een voorrecht dat je niet mag beschamen.

jul 13, 2015Ann Flipkens
Previous storyVertel een verhaal met bewegend en statisch beeldNext storyDe transformatie van e-mailmarketing naar marketing automation
Home Vlieg niet te vaak op automatische piloot!
8 jaar geleden Afleverbaarheid, Inspiratie!, Strategie, Tips, Trends394
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Testing

De hoge prijs van een schoonheidsfoutje

Elke geopende e-mail is een kans om als merk met de ontvanger te communiceren.  Tegelijkertijd is het ook een kans om je merkreputatie op te bouwen. Slordigheden kunnen die reputatie snel om zeep helpen.  sep 21, 2011Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Strategie, Trends

Nederland : afleverratio’s van het hoogste niveau

De Nederlandse E-mail Benchmark 2015, van de DDMA in samenwerking met de Nederlandse providers, is bekend. Het bevat een aantal opmerkelijke inzichten. Omdat het steeds interessant is om te leren van goed afgeschermde biotopen, willen we hier toch even wat dieper op ingaan. jun 19, 2015Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Personalisatie, Targeting, Testing, Tips

Uit onze reeks bloopers: ‘TEMPLATE 108 servicedesk, werkt goed bij bestaande klanten’

Bovenstaande titel is niet uit onze eigen pen gevloeid. Wel uit die van een e-marketeer, want dat was de onderwerpregel die we in onze inbox mochten lezen. De afdeling e-marketing had netjes een template klaargezet die de verzender van dienst blindelings de digitale jachtvelden instuurde. okt 29, 2010Michelle Dassen

Cases, Inspiratie!

Vraag even je lezer wat hij er van vindt…

Originele e-mailberichten trekken steeds onze aandacht. Vooral als er nieuwe ideeën in verwerkt zitten. We delen ze graag met onze gebruikers. In dit bericht van de Nederlandse postbezorger Sandd wordt vooral gefocust op  service als uniek verkoopargument. mrt 12, 2015Ann Flipkens

Design, E-mailmarketing, Inspiratie!, Tips

Neem eens een artiest onder de arm

E-mailmarketing is meer dan alleen maar een goede onderwerpregel en uitgebalanceerde tekst. Het oog moet ook door beeld geprikkeld worden. Want een goed beeld vertelt niet alleen het stuk van het verhaal, maar bij veel van je contacten blijft het ook beter hangen. mei 7, 2015Ann Flipkens

Social media, Strategie, Tips

Vier denkstappen om je verjaardagsbericht naar een hoger niveau te tillen

Het is een beproefd recept dat perfect door automatische e-mail generatoren kan uitgevoerd worden. Je e-mailcontact op het juiste moment voorzien van een verjaardagsbericht kan soms wonderen doen. sep 30, 2014Ann Flipkens

Content, Design, E-commerce, E-mailmarketing

Genereer trafiek naar je webshop met een duidelijke boodschap (deel 2)

In de vorige blogpost gaven we mee wat je vooral NIET mag doen in een e-mailcampagne. Om een helder beeld te scheppen van hoe een goede campagne er wel uitziet, heeft Flexmail een best practice opgediept. Ontdek hier wat gouden raad. mrt 31, 2011Ann Flipkens

E-mailmarketing, Mobile, Personalisatie, Strategie, Thema-mailings, Trends

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

Heb jij al goede voornemens gemaakt voor 2014? Misschien wil je wat eerder gaan slapen, stoppen met roken of gezonder gaan leven. Maar laat ons eerlijk zijn, elk jaar houden de meeste goede voornemers maar enkele weken (dagen?) stand. Je levensstijl aanpassen is misschien een zware klus, maar het is een stuk gemakkelijker om goede […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,758

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,983

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail