Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, Content, context, E-commerce, Inspiratie!

De voedingsindustrie: e-mails sturen in hapklare brokken

De voedingsindustrie is een plek waar creativiteit centraal staat. Nieuwe gerechten, nieuwe combinaties, exotische producten,… . Waarom kan de communicatie niet even creatief zijn? In deze blog ga ik wat dieper in op e-mailmarketing binnen de voedingsindustrie. Daarnaast geef ik wat tips en tricks zodat je e-mails even dynamisch en smaakvol zijn als je producten.

What’s in it for me?

Met goede e-mailmarketing kan je:

  • E-mails sturen i.p.v. mailingen via de post. Het is sneller en goedkoper.
  • Jezelf en je bedrijf op de kaart zetten binnen je eigen segment. Daarnaast is e-mail het medium met uitstek om niches aan te spreken.
  • Op basis van data je klanten segmenteren en je mails personaliseren. Zo krijg je de hoogste ROI.
  • De concurrentie aangaan met grote bedrijven. Het maakt niet uit hoe groot je bent zolang je strategie maar op punt staat.
  • Brand awareness bouwen bij je bestaande klanten en prospecten.
  • Je zorgt voor word of mouth: Maak goede campagnes en mensen gaan over je praten. Dat zorgt op zijn beurt weer voor hogere trafiek.
  • Loyaliteit: Klanten die een kijkje krijgen achter de schermen, promoties ontvangen en dergelijke voelen zich meer betrokken bij je bedrijf en komen terug.
  • Eventueel samenwerkingen aangaan met leveranciers, bedrijven uit dezelfde sector, … .

Let op!

  • Stuur niet teveel mails. Een nieuwsbrief en enkele promomails per maand zijn prima. Maar als je meer stuurt loop je het risico om in de spam terecht te komen.
  • Een onderwerpsregel is erg belangrijk. Het onderwerp moet je aantrekken, zin geven om verder te lezen.
  • Zorg dat je je mail responsive maakt op verschillende toestellen. De klant wordt steeds mobieler dus moeten je mails dat ook zijn.

E-mailadressen verzamelen

Vroeger een eitje, nu wat ingewikkelder. Dankzij de GDPR-wet moeten onze mails boeiend, creatief en gericht zijn. Het is onze taak als marketeers om mensen aan te trekken. Gelukkig voor ons zit de voedingsindustrie vol met leuke opportuniteiten die vandaag de dag nog te weinig gebruikt worden. Hoe zorg je ervoor dat mensen jouw mails willen ontvangen?

  • Zorg voor duidelijke opt-ins op de website. Als je klant niet binnen een paar kliks kan inschrijven ben je hem kwijt.
  • Zorg ervoor dat de klant kan inschrijven via elk contact. Bv. bij de reservering, een e-mail, een bestelling en ga zo maar door.
  • Op de rekening kan je de URL van de website zetten. Je kan ook een leuk ontworpen kaartje toevoegen om hen te laten inschrijven.

 

Zij doen het goed

Breydel en bier

Breydel e-mails

Breydel promoot het Breydel en bier evenement.

  • Ze trekken hun klanten aan door een klassieke combinatie aan te bieden. Ze bieden twee streekproducten aan waar Belgen erg trots op zijn.
  • Breydel werkt samen met gerenommeerde mensen. Een bekende Sommelier en kok. Dat wekt vertrouwen. Zij willen hun naam hierachter zetten, ze geloven zelf in het merk.
  • De pricing voor het event is duidelijk vermeld én zeker niet te hoog.
  • De call to action is op het einde van de mail goed zichtbaar en nodigt uit.
Creatief met groen

B2 supermarkt e-mails

B2 supermarkt gebruikt Saint Patrick’s Day om mensen in de winkel te krijgen.

  • De typisch groene kleur en klavertjes komen terug doorheen de mail. Het is erg herkenbaar en je hebt meteen door dat Saint Patrick’s Day en Ierland centraal staan. Feestdagen, al dan niet de onze zijn altijd leuk om te gebruiken.
  • B2 supermarkt organiseert proevertjes bij de catering en een degustatie van Ierse Whiskey. Om de deal nog wat zoeter te maken kreeg je daarbovenop 10 procent korting op Whiskey. Ook hier heeft de marketeer het slim bekeken. Wie geen Whiskey lust komt voor de hapjes en vice versa.
  • Onderaan vind je enkele recepten met uitgelichte Ierse producten. Dat zijn waarschijnlijk dezelfde producten die je kon proeven in de winkel.
Twee vliegen in een klap

latem e-mails

Brasserie Latem herinnert zijn klanten aan het opkomende food en wine event.

  • Ze sturen een zachte reminder na een vorige mail. De verwoording trekt klanten aan.
  • Het is een creatief event waarbij ze samenwerken met hun leveranciers. Dat zorgt voor vertrouwen zowel bij de klant als bij de leveranciers. Een win-win situatie dus.
  • Bovenop de promo van het event delen ze een nieuwe feature. Cashfree is een manier om het de klant makkelijker te maken. Bovendien bieden ze een incentive aan voor klanten die cashfree gebruiken. Dat werkt.

 

Inspiratie nodig?

Het is voor de meest ervaren marketeer een opgave om nieuwe content te vinden die aanspreekt. Het belangrijkste is dat je de aandacht trek. Gebruik je nieuwsbrieven en andere communicatie om je sterke punten of speciale gelegenheden in de verf te zetten.

Stel jezelf, je product en je personeel voor

  • Maak een videoserie over je personeel waar je hen voorstelt.
  • Deel een blog over hoe je bedrijf ontstond.
  • Zet een nieuw menu of product in de kijker.

 

Met acties en events spring je in het oog

  • Organiseer win back diners voor klanten die al even niet meer zijn geweest.
  • Organiseer eens een thema avond: Als je merkt dat Marokkaanse producten het erg goed doen, organiseer dan een Marokkaanse dag.
  • Seizoenen of speciale dagen zoals feestdagen zijn een opportuniteit voor elk bedrijf. Zet extra in op seizoensgebonden of regio gebonden producten om zo de aandacht van de klant te trekken.

 

Steek tijd in je relatie met klanten

  • Wees niet bang om je klanten om een review te vragen. Wees hier ook fier op en deel ze!
  • Loyalty programma’s kunnen erg in je voordeel werken. Iedereen krijgt graag iets, het hoeft niet groot te zijn.
  • Doe een follow-up na een Groupon of bongo bon. Tevreden mensen keren terug.

 

Wees niet bang om technologie te gebruiken

  • Je moet het warm water niet opnieuw uitvinden. Kijk naar de communicatie van succesvolle bedrijven en doe inspiratie op.
  • Maak een “behind the scenes” video waar de chef of slager één van zijn recepten stap voor stap uitlegt.
  • Je kan je content opleuken door visuals te gebruiken. Video’s, animaties zijn altijd een goed idee.

 

Volg onze blog de volgende weken voor tips en inspiratie voor andere branches. Next up: toerisme!

apr 24, 2018Lynn Steukers
Previous storyHoe maak ik mezelf GDPR-compliant in 7 stappen?Next storyDe toeristische sector: Een vleugje zon in je mailbox
Home De voedingsindustrie: e-mails sturen in hapklare brokken
2 jaar geleden Cases, Content, context, E-commerce, Inspiratie!95
Lynn Steukers
Website
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Design, E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, Tips

Vijf gewetensvragen bij een e-mailtemplate

Een template inzetten voor je e-mailmarketing is een verstandige keuze. Je kan immers snel een professioneel ogend bericht de wereld insturen. Bovendien heb je totaal geen zorgen over de conformiteit naar huisstijl en leesbaarheid. We hebben vandaag vijf gewetensvragen om even bij stil te staan. Het enige doel? Er voor zorgen dat de keuze voor […]

Cases, Content, E-mailmarketing, Inspiratie!, Social media, Strategie, Tips

Think outside the e-mail: hoe theSkimm haar nieuwsbrief onderscheidt met content

Het is de utopie voor iedere marketeer dat lezers zijn nieuwsbrief zien als een onmisbare bron van informatie die ze elders niet terugvinden. Een professionele visual is uiteraard cruciaal, maar waarmee je nieuwsbrief echt valt of staat is de inhoud. Volgens Quartz Insights gebruikt 60% van de managers e-nieuwsbrieven als één van de drie dagelijkse […]

Strategie

The perfect welcome message (part I)

A new subscription in a mailing list deserves all your attention. It’s the first start to a new e-relationship. That’s why you definitely shouldn’t forget to give your new contact a warm welcome. At the same time you can launch the first steps of your e-marketing on the fresh email address. We offer you 10 […]

Design

Leer hier hoe je een stap voor kan zijn op de e-mail cliënt

Vele bedrijven gebruiken e-mailmarketing als een middel om brand awareness te creëren. Ze beseffen dat een consequent design voor al hun communicatiekanalen helpt om dat te realiseren. Een goede reflex, maar je bent er zeker al achter gekomen dat een website design een hele andere oefening is dan het ontwerpen van een e-mailcampagne.  jul 20, […]

Content, List Building

Drie manieren om de aandacht van je abonnee vast te houden

Relevantie en waarde zijn de twee sleutelwoorden van efficiënte e-mailmarketing. Maar als je abonnee niet de moeite doet om je e-mail te openen of te lezen, dan mist de e-mail zijn doel. Volg daarom deze tips om hem bij de les te houden.  aug 26, 2011Ann Flipkens

E-mailmarketing, Trends

Gmail verandert politiek voor afbeeldingen

Het is soms een nachtmerrie voor e-marketeers: afbeeldingen die standaard af staan in e-mailclients. Outlook is daar een hardnekkig voorstander van en Google volgde met Gmail dezelfde piste. Veiligheid was het gebruikte argument. dec 13, 2013Ann Flipkens

Content, Design

Professionaliseer je e-mailcampagnes met templates

Templates zijn een belangrijk element in de opmaak van je e-mailcampagne. Omdat we niet allemaal grafische ontwerpers zijn en toch professionele en consequente e-mailcommunicatie willen opzetten, brengen templates soelaas. mrt 18, 2011Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Strategie, Tips

Gebruik echte mensen in je e-mail

Als je door het televisie aanbod zapt, dan is de kans groot dat je binnen de 2 seconden door hebt dat wat voor je neus afspeelt reclame is. Waarom? De cognitieve herkenning van te afgeborstelde mensen en steeds weerkerende beelden die de realiteit mooier maken, laten in het onderbewuste een belletje rinkelen. okt 19, 2012Thomas […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,659

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail