E-mailmarketing staat of valt met goede e-mailadressen. Hoe meer relevante adressen, hoe groter de kans om te communiceren. En als je dan ook nog eens je contact zelf voor het diversifiëren laat instaan, dan heb je de top bereikt. De Vlaamse vervoersmaatschappij ‘De Lijn’ heeft deze eigenschappen in een campagne gecombineerd.
De achtergronden waren reeds groot nieuws. ‘De Lijn’ moet besparen om terug uit de rode cijfers te komen. Besparen betekent in hun optiek raken aan de dienstverlening. En dan kom je bij de busreiziger uit. In de informatiecampagne die ‘De Lijn’ omtrent de op stapel staande veranderingen voert wil ze dit graag in een een op een relatie doen met de busreiziger. Daar is e-mailmarketing natuurlijk het uitgelezen instrument voor.
E-mail adres invullen
Alleen kennen ze die vrouw of man niet persoonlijk. Dus werd een klassieke banner ingezet om hier een mouw aan te passen. De boodschap is eenvoudig. “Met deze banner kunnen we niet alles vertellen” En in plaats van de doorklikker naar een pagina met uitleg af te leiden, worden de reizigers naar een contactformulier gestuurd. Daar kunnen ze hun e-mailadres achter laten.
Buslijn kiezen
En zo is stap een gerealiseerd. ‘De Lijn’ heeft het e-mailadres binnen van een reiziger. Maar het formulier vraagt ook via een dropdown om aan te geven welke buslijnen ze frequenteren. En zo is stap twee gezet. Als de aanpak slaagt heeft ‘De Lijn’ de beschikking over een relevante databank van reizigers, netjes uitgesplitst in de vele zones die het netwerk rijk is. Is er een rijkere mailinglijst in te denken?