Onderzoek van het Amerikaanse Elite Email bracht een merkwaardige trend aan het licht. Zowel e-marketeers als hun contacten volgen de seizoenen.
Op het ogenblik dat het weer een beetje beter wordt, dan schieten de e-marketeers die een boodschap willen brengen over ‘buiten-leven’ in actie. Promoties voor korte vakanties, barbecue gerelateerde e-mailberichten, tuinsets en dergelijke blijken dan plots hoge ogen te scoren. Elite Email keek ook even kritisch naar de statistieken achter deze berichten.
Leesdichtheid
Volgens hun bevindingen was de leesdichtheid van deze berichten op dat seizoensgebonden moment gemiddeld 8 procent hoger dan dezelfde berichten op andere ogenblikken. Voor de doorklikratio stelden ze zelfs een tijdelijke stijging van 11 procent vast. Als je zoekt naar het juiste moment, wel, dan heb je er eentje gevonden.
Logisch, maar …
Het klinkt natuurlijk allemaal vrij logisch. En dat geven we graag grif toe. Maar heb je als e-marketeer je ook ingesteld op deze logica? Staat er een e-mailbericht kant en klaar te wachten op het mooie weer? Of het slechte, als dit relevanter is voor je sector? Of schiet je pas in actie als de weergoden je gunstig gezind zijn? Eer een goed e-mailbericht geschreven, opgemaakt en getest is, kan je juiste tijdsvenster reeds voorbij zijn.
De eerste
Of sterker nog. Misschien haal je nog de eerste warmtegolf. Maar kan je toch niet profiteren van de hype van de dag. Want de concurrentie was je voor. Daarom is het steeds belangrijk om in je e-mailplatform alvast wat goede berichten klaar te hebben staan. Zodat je op het juiste moment snel kunt schakelen!