Het gros van de e-mailmarketeers focussen nog steeds op de aangroei van hun adreslijsten. Dat is natuurlijk een eerste vereiste voor een succesvolle e-mailmarketing. Maar is het niet beter je focus van tijd tot tijd te verschuiven?
En je wat meer te concentreren op de activiteit van je e-maillijst. We kunnen je verzekeren dat deze insteek in de toekomst van cruciaal belang zal zijn. Consumenten geraken langzaam maar zeker verzadigd van de vele e-mails die ze in hun inbox krijgen. Verwachten dat elke e-mail die je uitstuurt ook daadwerkelijk gelezen wordt, dat is niet realistisch.
Daarom is het strategisch juist om je bestaande adressen de nodige aandacht te schenken. We zetten even een paar handige tips op een rijtje.
1 Is je bericht e-mailontvanger vriendelijk?
In de inbox raken, dat is een eerste vereiste. Dus moet je de gemaakte HTML-code ook testen. Een platform voor e-mailmarketing reikt daar de nodige tools voor aan. Gebruik ze dan ook. Daarnaast is het ook geweten dat heel veel providers van gratis e-mailadressen berichten filteren op relevantie. Heb je een programma lopen waarbij je je contacten vraagt om je afzendadres in de adreslijst te zetten? En uiteraard mag dat geen adres zijn dat met ‘noreply’ start. Wie wil zo een e-mailadres in zijn boekje?
2 Is je bericht wel relevant?
Wat de scanners van die e-mailproviders doen, kan jij als afzender een stap voorblijven. Als je e-mail relevant is, dan zal je lezer wel je bericht openen. Maar dat vereist als e-marketeer een specifieke ingesteldheid. Het is naïef om te denken dat je een e-marketinglijst met meer dan 10.000 e-mailadressen kan bedienen met identiek hetzelfde bericht. Als je door het straatbeeld loopt, dan draagt toch ook niet iedereen exact dezelfde kleding? Hak je e-marketinglijst in stukken op basis van vroeger klikgedrag of het interesseprofiel. Geef iedere nicht haar eigen relevant bericht.
3 Maak een actie de moeite waard
Als je wil dat lezers klikken op je e-mailbericht, dan moet je er voor zorgen dat het de moeite waard is. Relevante content is natuurlijk een eerste vereiste. Maar dat is meestal niet voldoende. Zit er in elk van je berichten een kortingsbon? Heb je iedere keer weer iets exclusief dat zo trendy is dat iedereen het wil? Of beloon je het klikken op een andere wijze? Er zijn in Amerika experimenten waarbij klikkers op e-mails punten kunnen sparen, net zoals de zegeltjes aan de kassa van het groot warenhuis. En als je het slapende deel van je lijst wakker hebt gemaakt, wel dan heb je de focus op je e-mailmarketing juist liggen!