Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Geen categorie

Waar zet je de regie-aanduidingen in je e-mail?

Een e-mailbericht heeft naast de boodschap die je wil vertellen ook een aantal praktische elementen. Regie-aanduidingen zoals hoe zet ons in je ‘white list’ en bekijk dit bericht in je browser moeten ook een plekje vinden in je e-mail.

Alleen is de vraag waar? Marketeers zullen dadelijk hun antwoord dubbelzinnig formuleren. Het hangt er van af… Wij zetten een paar overwegingen op een rijtje

White list

De kans dat de lezer niet eens doorheeft waar je met de slagzin “zet ons@domein.com op je “white list” op aanstuurt, is behoorlijk groot. Bovendien ben je al e-mail aan het toesturen die hij kan lezen. Wat is dan het nut van deze aansporing? Daarom is het beter om deze instructie bij het inschrijven op de nieuwsbrief mee te geven in het antwoord scherm.

Lees in uw webbrowser

Iedereen is geneigd om te roepen dat dit absoluut de eerste zin in je html bericht moet zijn. Want deze boodschap is het eerste wat de geadresseerde ziet. En als de rest brokken en stukken blijkt te zijn, dan herinnert hij of zij zich vast wel de nooduitgang.

Anderzijds moet je de vraag stellen of dit wel de eerste regel moet zijn, die een lezer ziet. Waarom die meteen opofferen aan een regie aanduiding? Zou je die plek niet reserveren voor een commerciële boodschap? Of waarom kies je niet voor een combiné? “Korting op alle einde reeks producten – Moeilijkheden om het bericht te lezen, klik hier voor de webversie!”

Uitschrijven

Hierover bestaan heel wat theorieën. De ene zegt dat je, als je klachten wil vermijden, het niet duidelijk genoeg kan plaatsen. Liefst twee keer. Een keer bovenaan het e-mail bericht en een keer onderaan. Zo loop je minder kans om als spam aangemerkt te worden. Deze redenering is misschien wel sluitend, maar wat is het nut? Zeker als de lezer zich zelf ingeschreven heeft op de nieuwsbrief. Bovendien is er nu al een traditie om deze boodschap onderaan in een ‘footer’ te plaatsen. Verwar de lezer nu niet door er opeens mee te gaan rondzwerven. Maak het uitschrijven dan wel zo automatisch mogelijk. Zorg er voor dat de boodschap tegelijkertijd een link is die alle nodige info bevat. En verder kan je de mogelijkheid tot het beheren van de eigen lezer gegevens ook op deze plaats neerzetten.

Stuur naar een vriend

Als je inhoud pure commerciële praat is, dan heeft allicht niemand zin om je boodschap door te sturen. Of om deze te merken in een sociale webtoepassing. Dus voor je kwistig rondstrooit met deze iconen, is het goed om even af te vragen of ze wel zinvol zijn. En indien je dit zelfonderzoek positief beantwoordt, dan heb je nog een dubbele keuze te maken. Bij elk afgerond geheel? Dat heeft maar zin als de link verwijst naar een webpagina met het volledige verhaal. Of onderaan de e-mail? Dat is dan weer te verkiezen als je graag de nieuwsbrief als geheel doorgestuurd wil zien!

Consequent

Maar uiteindelijk is het consequent gebruik van iconen, kleur en lettertypen nog het belangrijkste aspect. Als je dit doortrekt in heel je e-mail marketing verhaal, dan kent de lezer de digitale bewegwijzering in je communicatie. En dan doet de plaats er helemaal niet meer toe. Als je abonnee iets nodig heeft, dan zal hij of zij het wel vinden!

jul 23, 2009Ann Flipkens
Previous storyWaarom geen mini enquête in je e-mail stoppen?Next storyLet als e-marketeer op je reputatie!
Home Waar zet je de regie-aanduidingen in je e-mail?
13 jaar geleden Geen categorie704
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Cases, Inspiratie!, Strategie, Trends

5 keer het product centraal bij UI Stencils

In e-mailmarketing zien we langzaam maar zeker de eenvoud, de rust van de lay-out en de focus op één welbepaald product als trend weerkeren. In het voorbeeld van vandaag is dat niet anders. UI stencils is gespecialiseerd in het maken van mallen om schermen voor digitale media in ontwerp te schetsen. feb 6, 2015Ann Flipkens

E-mailmarketing, Tips

Was dit nuttig?

Goede content creëren is in e-mailmarketing een primaire vereiste. Zondig aan dit heilig principe en je zult nooit scoren in de wereld van e-marketing. Maar er is nog een tweede heilig principe. Je moet de juiste content op het juiste moment bij je contact afleveren. mei 22, 2013Thomas Vangelooven

Content, E-mailmarketing, Strategie

Heb je al nagedacht over je UVP?

Je ‘unique value proposition’ moet je toekomstige leden van je e-marketing lijst overtuigen hun e-mailadres achter te laten. Dit klinkt heel erg logisch. Maar heb je er zelf al over nagedacht? okt 10, 2012Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie, Tips

De harde waarheid van e-mailmarketing: acht seconden om de ontvanger te informeren (deel 2)

Abonnees spenderen gemiddeld acht seconden of minder aan de meeste e-mailcampagnes voordat ze doorklikken of afhaken. Met die onheilspellende boodschap openden we de vorige blogpost. Vandaag ontdek je opnieuw een aantal tips waarmee je de aandacht van de abonnee kan vasthouden. jan 26, 2011Ann Flipkens

Meer dan een onderwerpregel en een CTA!

Er staan voor e-marketeers nog enkele drukke weken voor de boeg. De eindejaarsfeesten zijn ideale momenten om via e-shops in extremis nog een laatste pakje aan te schaffen. En hoe breng je volk naar de e-shops? Via e-mail berichten natuurlijk! dec 11, 2013Michelle Dassen

E-commerce, Inspiratie!

De anatomie van een B2B ‘verkoop’ e-mail…

Het blad Trends is een tijdschrift dat zeer sterk in zakelijke middens haar lezers werft. Dus, hoewel op een persoon gericht, heeft deze e-mail de argumentatie van een B2B boodschap. jun 5, 2015Michelle Dassen

Tips

Voorkom een dood einde!

Een van de grootste uitdagingen (49%) van e-marketeers die bij het Forrester onderzoek eind vorig jaar naar boven kwam drijven was het bevorderen van de groei en het rendement van de open en doorklik ratio’s. Daar zijn natuurlijk nog behoorlijk wat boeken over volgeschreven. Maar vandaag willen we graag wijzen op een opportuniteit die vaak […]

Cases, Inspiratie!, Tips, Trends

Een e-mailbericht in de vorm van een gekleurde kapstok!

Vaak zijn e-mailberichten in een B2B omgeving serieus opgezet. Vrij vertaald kan je soms gerust het woord saai in de mond nemen. Vandaag presenteren we een voorbeeld dat helemaal niet beantwoordt aan dat stereotiep, zelfs integendeel. Trello is webbased software waarmee je in eigen organisatie persoonlijk, op team niveau en zelfs extern de nodige to-do […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,442

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,771

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail