Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Geen categorie

Waar zet je de regie-aanduidingen in je e-mail?

Een e-mailbericht heeft naast de boodschap die je wil vertellen ook een aantal praktische elementen. Regie-aanduidingen zoals hoe zet ons in je ‘white list’ en bekijk dit bericht in je browser moeten ook een plekje vinden in je e-mail.

Alleen is de vraag waar? Marketeers zullen dadelijk hun antwoord dubbelzinnig formuleren. Het hangt er van af… Wij zetten een paar overwegingen op een rijtje

White list

De kans dat de lezer niet eens doorheeft waar je met de slagzin “zet ons@domein.com op je “white list” op aanstuurt, is behoorlijk groot. Bovendien ben je al e-mail aan het toesturen die hij kan lezen. Wat is dan het nut van deze aansporing? Daarom is het beter om deze instructie bij het inschrijven op de nieuwsbrief mee te geven in het antwoord scherm.

Lees in uw webbrowser

Iedereen is geneigd om te roepen dat dit absoluut de eerste zin in je html bericht moet zijn. Want deze boodschap is het eerste wat de geadresseerde ziet. En als de rest brokken en stukken blijkt te zijn, dan herinnert hij of zij zich vast wel de nooduitgang.

Anderzijds moet je de vraag stellen of dit wel de eerste regel moet zijn, die een lezer ziet. Waarom die meteen opofferen aan een regie aanduiding? Zou je die plek niet reserveren voor een commerciële boodschap? Of waarom kies je niet voor een combiné? “Korting op alle einde reeks producten – Moeilijkheden om het bericht te lezen, klik hier voor de webversie!”

Uitschrijven

Hierover bestaan heel wat theorieën. De ene zegt dat je, als je klachten wil vermijden, het niet duidelijk genoeg kan plaatsen. Liefst twee keer. Een keer bovenaan het e-mail bericht en een keer onderaan. Zo loop je minder kans om als spam aangemerkt te worden. Deze redenering is misschien wel sluitend, maar wat is het nut? Zeker als de lezer zich zelf ingeschreven heeft op de nieuwsbrief. Bovendien is er nu al een traditie om deze boodschap onderaan in een ‘footer’ te plaatsen. Verwar de lezer nu niet door er opeens mee te gaan rondzwerven. Maak het uitschrijven dan wel zo automatisch mogelijk. Zorg er voor dat de boodschap tegelijkertijd een link is die alle nodige info bevat. En verder kan je de mogelijkheid tot het beheren van de eigen lezer gegevens ook op deze plaats neerzetten.

Stuur naar een vriend

Als je inhoud pure commerciële praat is, dan heeft allicht niemand zin om je boodschap door te sturen. Of om deze te merken in een sociale webtoepassing. Dus voor je kwistig rondstrooit met deze iconen, is het goed om even af te vragen of ze wel zinvol zijn. En indien je dit zelfonderzoek positief beantwoordt, dan heb je nog een dubbele keuze te maken. Bij elk afgerond geheel? Dat heeft maar zin als de link verwijst naar een webpagina met het volledige verhaal. Of onderaan de e-mail? Dat is dan weer te verkiezen als je graag de nieuwsbrief als geheel doorgestuurd wil zien!

Consequent

Maar uiteindelijk is het consequent gebruik van iconen, kleur en lettertypen nog het belangrijkste aspect. Als je dit doortrekt in heel je e-mail marketing verhaal, dan kent de lezer de digitale bewegwijzering in je communicatie. En dan doet de plaats er helemaal niet meer toe. Als je abonnee iets nodig heeft, dan zal hij of zij het wel vinden!

jul 23, 2009Ann Flipkens
Previous storyWaarom geen mini enquête in je e-mail stoppen?Next storyLet als e-marketeer op je reputatie!
Home Waar zet je de regie-aanduidingen in je e-mail?
14 jaar geleden Geen categorie746
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Personalisatie, Trends

Nogmaals bewezen, segmenteren werkt!

In e-mailmarketing is segmentatie het ordewoord. Hiervoor maken we natuurlijk gebruik van alle gegevens die we van een contact kunnen verzamelen. Een e-mailadres is lang niet meer voldoende voor e-marketing volgens de regels van de kunst. jan 3, 2014Michelle Dassen

Cases, Content, E-mailmarketing, Personalisatie, Tips

Slaan of zalven om een gebruiker te activeren?

Heel wat web gebaseerde diensten staan of vallen met het succes bij de gebruikers. Hoe intensiever het gebruik, hoe meer content – al dan niet zinnig – er circuleert en hoe interessanter het wordt om als gebruiker regelmatig te passeren. Om dan weer in de verleiding te komen om weer content te plaatsen. mei 15, […]

Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Personalisatie, Tips, Trends

Geef je automation campagnes een persoonlijke touch

Elk goed e-mailmarketingplatform biedt de mogelijkheid om e-mails automatisch te triggeren. Dat is handig om kort op de bal te spelen. Maar zoals steeds, overdaad schaadt. feb 27, 2013Michelle Dassen

Content, Design, E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, Inspiratie!, Tips

5 elementen die je in 2015 best uit je e-mailmarketing strategie laat vallen

Net als alle online communicatiekanalen heeft ook e-mailmarketing de laatste jaren een grote evolutie ondergaan. Contacten gaan anders om met hun inbox dan vijf jaar geleden, en ook de inhoud van e-mailberichten is sterk veranderd. jan 20, 2015Michelle Dassen

Design

HTML-berichten slaan aan

De meeste abonnees geven de voorkeur aan HTML-berichten. De (creatieve) mogelijkheden en de flexibiliteit van HTML zijn de smaakmakers. Maar voor je je creativiteit de vrije loop laat, denk dan aan de gouden regel: less is more.  mei 11, 2011Thomas Vangelooven

Strategie, Tips

Vier te mijden valkuilen

We leerden in het onderzoek van de emailbarometer nog dat niet alleen conversie, maar ook andere ratio’s belangrijk zijn om het succes van een e-mailcampagne te bepalen. Uitschrijfratio’s blijken belangrijk te zijn, maar ook het kenmerken als spam is een belangrijke factor. mrt 26, 2015Ann Flipkens

Flexmail MasterClass overtuigt opnieuw

De Flexmail MasterClass van vorige donderdag was opnieuw een succes. In intieme kring zetten Jacqueline Mahieux van Flexmail en gastspreker Kris Pattyn van Koppa hun visie uiteen over e-mail marketing. nov 24, 2010Thomas Vangelooven

Content, E-mailmarketing, Strategie, Trends

Nederlands onderzoek bewijst nut segmentatie en dynamische content

Voor het derde jaar op rij heeft het Nederlandse DDMA – Dutch Dialogue Marketing Association – haar Nationale E-mail Benchmark voor 2014 vrijgegeven. Het is opnieuw een lijvig rapport met heel wat cijfers en vernieuwende inzichten, waaruit we kunnen leren hoe onze noorderburen met e-mailmarketing omgaan. jun 13, 2014Thomas Vangelooven

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,980

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,811

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,112

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

3,017

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,686

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail