E-mailmarketeers richten hun inspanningen meestal op loyale klanten, die regelmatig een aankoop doen. Niet- geëngageerde klanten worden vaker genegeerd. Hoewel die tijdsverdeling logisch lijkt, laten de marketeers daar toch heel wat potentieel onbenut.
Gemiddeld treedt ongeveer 55 procent van je mailinglijst op een periode van negentig dagen in interactie met je mailing. Dat betekent dat zo’n 45 procent je e-mails wel ontvangt, maar er niet op klikt: de zogenaamde inactieve abonnee.
Zwakke conversie
Ter illustratie: als je een normale promotiecampagne verstuurt naar je abonnees, zal maar 0,2 procent van de inactieve abonnees er op reageren. Sterker nog, de onderzoekers van Chiefmarketeer.com hebben vastgesteld dat het gemiddelde conversieratio drie procent bedraagt van het totaal aantal inactieve abonnees.
Extra
De onderzoekers konden eveneens aantonen dat extra inspanningen van de e-marketeer voor die doelgroep resultaat kan opleveren. Een speciale promotionele campagne kan het gemiddelde conversieratio opdrijven van zes tot twaalf procent!
Tevreden klant
Marketeers, die de moeite doen om hun mailinglijst te segmenteren, zullen zien dat ze er niet alleen in slagen om de inactieve abonnee tot conversie te bewegen, maar ook zijn attitude te veranderen. Klanten, die tevreden zijn met hun aankoop, komen immers gemakkelijk nog eens terug.
Nog niet overtuigd? In het volgend artikel bespreken we de soorten e-mailcampagnes die je inactieve abonnees kunnen engageren. Blijf ons dus volgen.