Voor de meeste e-marketeers is de keuze snel gemaakt. Berichten met HTML zijn draagt de voorkeur weg boven eenvoudige tekst berichten. Met met kleuren, tabellen en figuren kan een e-mail bericht toch heel wat aantrekkelijker gemaakt worden.
Maar deze keuze is niet evident. E-mail berichten opgemaakt met HTML blijken vaker en sneller richting de vuilbak te vliegen dan gewone ‘platte’ tekstberichten. In de wereld van internet blijken er nog heel lezers deze laatsten sneller te lezen dat de visueel aantrekkelijkere berichten.
Perceptie
De reden is eigenlijk heel eenvoudig. Heel wat geadresseerden worden behoorlijk bestookt – jij ben niet de enige e-marketeer op deze wereld – met e-mail berichten die commercieel van aard zijn. Allen zijn even mooi opgemaakt met een juiste dosis aan toeters en bellen. Dergelijke e-mailberichten krijgen in de perceptie van de lezer van de inbox al snel het etiket commercieel opgekleefd. Met als logische handeling: weg er mee!
Tekst
Voor deze categorie van lezers geldt per definitie dat tekst belangrijk is. Als er iets de moeite waard om weten is, dan vind ik het terug in de tekst. Niet in één of ander logo of afbeelding. Strikt genomen is de redenering geeneens fout. Het vertrouwen in tekst berichten is daarom groter geworden dan pakweg een paar jaar terug. Toen hadden zij net de negatieve connotatie van spamberichten te zijn.
Proefondervindelijk
Een Amerikaans e-marketing bedrijf nam de proef op de som. Zij stuurden een groep AOL gebruikers dezelfde boodschap. Het éne gedeelte in tekstvorm, het andere gedeelte opgemaakt met HTML. En wat bleek? Tekstberichten genereerden significant hogere klik ratio’s! Misschien wordt het hoog tijd ook uw doelgroep eens aan een vergelijkende test te onderwerpen! Of je kan je lezers vragen waar hun voorkeur naar uitgaat!