Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Geen categorie

Waarom segmenteren?

Omdat segmenteren rendeert. Het Amerikaanse Mailchimp draaide 570 miljoen e-mails door een statistische molen en kwam tot volgende toch wel markante vaststellingen.

Door de band genomen noteerde men in de vergelijking tussen gesegmenteerde en niet gesegmenteerde e-mailcampagnes een behoorlijke stijging in alle ratio’s. Behalve in de uitschrijfratio. Waarom zou een lezer van je bericht zich uitschrijven voor iets dat speciaal op zijn lijf werd geschreven? Nog een bijkomend voordeel van het segmenteren van je e-mail marketing.

Samenvoegveld

E-marketeers die eender welk samenvoegveld gebruikten uit de karakteristieken van de ontvangers van de boodschap, boekten de beste resultaten. Segmenteren naar postcode, klant type en andere mogelijke eigenschappen laat de open ratio  met 18,85 procent stijgen in vergelijking met andere vergelijkbare e-mailcampagnes die deze techniek niet toepasten. Het blijft niet bij het lezen alleen, ook de actie verhoogt merkelijk. Niet minder dan 21,97 procent stelden de Amerikanen vast bij het onderzoek van ruim 6.000 campagnes.

Inschrijfmoment

Als de segmentering gebaseerd wordt op het ogenblik dat iemand zich ingeschreven heeft, dan is het succes minder groot maar nog steeds opmerkelijk positief. Een e-mail campagne naar alle e-mailadressen die zich de laatste x dagen hebben ingeschreven scoort 11,64 procent beter dan gemiddeld. Het doorklikken stijgt met 10,5 procent ten overstaande van de testgroep. De conclusies werden gebaseerd op 2.761 campagnes. Het is toch logisch horen we nu al klinken. Die inschrijvers herinneren je nog. Klopt, waarom heeft niet iedere lezer van deze blog dit consequent toegepast?

Interesse sferen

E-mail campagnes die gesegmenteerd worden op basis van interessevelden die ingevuld werden op het ogenblik van inschrijven geven maar licht verbeterde resultaten. De open ratio verbetert met slechts 2 procent en de doorklikken gaan met 2.5 procent omhoog. In vergelijking met voorgaande cijfers toch een wat onthutsende vaststelling. Regio en klant type blijken de beste triggers te zijn in je doelgroep. Maak daarom maximaal gebruik van de mogelijkheden die je e-mailplatform op dit vlak biedt!

dec 17, 2009Ann Flipkens
Previous storyEen afbeelding blokkade is te overlevenNext storyKregen jullie al vijf vuistregels bij het schrijven van een onderwerpregel?
Home Waarom segmenteren?
13 jaar geleden Geen categorie323
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Design, E-mailmarketing, Inspiratie!, Tips

Neem eens een artiest onder de arm

E-mailmarketing is meer dan alleen maar een goede onderwerpregel en uitgebalanceerde tekst. Het oog moet ook door beeld geprikkeld worden. Want een goed beeld vertelt niet alleen het stuk van het verhaal, maar bij veel van je contacten blijft het ook beter hangen. mei 7, 2015Ann Flipkens

List Building, Personalisatie, Reporting, Strategie, Targeting, Testing

Wanneer moet je je bericht versturen?

Het juiste bericht op het juiste moment. Dat is de kunst! Een kunst die garant kan staan voor een hoge conversie. Eén van de parameters is het tijdstip waarop je de mailing loslaat op je doelgroep. nov 14, 2012Michelle Dassen

Targeting

Vier tactieken om je mailinglijst te segmenteren

Segmentatie is en blijft een krachtige tactiek om de ontvangers te overtuigen je e-mail te openen én te lezen. De kunst zit erin om de juiste data te verzamelen. In deze blogpost onthullen we vier tactieken om je mailinglijst te segmenteren.  jul 13, 2011Ann Flipkens

Cases

BrokerMail: “unieke combinatie zorgt voor 100 procent tevreden klanten”

Content is de sleutel voor efficiënte e-mailcommunicatie. Zo denkt BrokerMail er ook over. Het gemeenschappelijke initiatief van NewsMaster Publishing en Nextmove biedt een uniek ‘e-newsletter’-concept aan, specifiek voor zelfstandige verzekeringsmakelaren met of zonder bankactiviteiten. feb 1, 2012Michelle Dassen

Cases, Content, E-mailmarketing, Inspiratie!, Social media, Strategie, Tips

Think outside the e-mail: hoe theSkimm haar nieuwsbrief onderscheidt met content

Het is de utopie voor iedere marketeer dat lezers zijn nieuwsbrief zien als een onmisbare bron van informatie die ze elders niet terugvinden. Een professionele visual is uiteraard cruciaal, maar waarmee je nieuwsbrief echt valt of staat is de inhoud. Volgens Quartz Insights gebruikt 60% van de managers e-nieuwsbrieven als één van de drie dagelijkse […]

Design, Reporting

Actie, nog meer actie!

Geen enkele e-marketeer zendt een campagne uit omdat ie ‘s morgens wakker is geschoten met de gedachte dat het vandaag wel eens leuk zou zijn om eens iets met e-mail te doen. Neen, hij wil actie van de lezers van zijn berichten. mei 2, 2012Ann Flipkens

Content, E-mailmarketing, Inspiratie!, Tips

12 inhoudselementen om in je e-marketing plan te verwerken

Een goed e-mailmarketing bericht of blogartikel ontstaat niet door toeval. Wel door een goede planning met een gevarieerd aanbod aan content. Maar naast inhoud, is ook de vorm belangrijk. Content kan je op allerlei manieren presenteren. We zetten graag ter inspiratie van je e-marketing kalender van volgend jaar enkele minder voor de hand liggende vormen […]

Afleverbaarheid, Tips

Vier vuistregels om je lezers en de spam panels te vriend te houden

Lezers worden steeds kritischer in het selecteren wat ze wel of niet lezen. In hun inbox raken is niet meer voldoende. Grote hoeveelheden e-mails worden ongeopend naar de vuilbak, of erger naar de spam-box gesleept. Dat moet je zoveel mogelijk voorkomen want anders gaan de spamfilters je detecteren. Volgende vuistregels helpen je hier bij! dec […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,259

Een animated gif als een conversie aanjager

3,615

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,908

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail