Omdat segmenteren rendeert. Het Amerikaanse Mailchimp draaide 570 miljoen e-mails door een statistische molen en kwam tot volgende toch wel markante vaststellingen.
Door de band genomen noteerde men in de vergelijking tussen gesegmenteerde en niet gesegmenteerde e-mailcampagnes een behoorlijke stijging in alle ratio’s. Behalve in de uitschrijfratio. Waarom zou een lezer van je bericht zich uitschrijven voor iets dat speciaal op zijn lijf werd geschreven? Nog een bijkomend voordeel van het segmenteren van je e-mail marketing.
Samenvoegveld
E-marketeers die eender welk samenvoegveld gebruikten uit de karakteristieken van de ontvangers van de boodschap, boekten de beste resultaten. Segmenteren naar postcode, klant type en andere mogelijke eigenschappen laat de open ratio met 18,85 procent stijgen in vergelijking met andere vergelijkbare e-mailcampagnes die deze techniek niet toepasten. Het blijft niet bij het lezen alleen, ook de actie verhoogt merkelijk. Niet minder dan 21,97 procent stelden de Amerikanen vast bij het onderzoek van ruim 6.000 campagnes.
Inschrijfmoment
Als de segmentering gebaseerd wordt op het ogenblik dat iemand zich ingeschreven heeft, dan is het succes minder groot maar nog steeds opmerkelijk positief. Een e-mail campagne naar alle e-mailadressen die zich de laatste x dagen hebben ingeschreven scoort 11,64 procent beter dan gemiddeld. Het doorklikken stijgt met 10,5 procent ten overstaande van de testgroep. De conclusies werden gebaseerd op 2.761 campagnes. Het is toch logisch horen we nu al klinken. Die inschrijvers herinneren je nog. Klopt, waarom heeft niet iedere lezer van deze blog dit consequent toegepast?
Interesse sferen
E-mail campagnes die gesegmenteerd worden op basis van interessevelden die ingevuld werden op het ogenblik van inschrijven geven maar licht verbeterde resultaten. De open ratio verbetert met slechts 2 procent en de doorklikken gaan met 2.5 procent omhoog. In vergelijking met voorgaande cijfers toch een wat onthutsende vaststelling. Regio en klant type blijken de beste triggers te zijn in je doelgroep. Maak daarom maximaal gebruik van de mogelijkheden die je e-mailplatform op dit vlak biedt!