E-mailmarketing kan ook een ondersteunende houding aannemen tegenover de webshop van het bedrijf. Daarbij moet je niet alleen denken aan een promo om nieuwe producten aan te kondigen.
Iedere eigenaar van een webshop is vertrouwd met het fenomeen. Vaak start een klant met het aankoopproces. En plots stopt ie er mee. Allicht wordt de koper aan de andere zijde afgeleid door een telefoontje of iemand die langs zijn computer staat. En vervolgens wordt een nieuwe taak aangesneden en wordt het wachtende bestelmandje vergeten.
Automatische e-mail
Het is net alsof iemand in het warenhuis een telefoon krijgt en ter plekke zijn half gevulde kar achterlaat en naar buiten loopt. Dan zit er voor het winkelpersoneel niets anders op dan de goederen weer in de rekken te leggen. Voor de winkeljuffrouw van de e-shop is er nog een ander scenario mogelijk. Mits de e-shop snel een achtergelaten winkelkar detecteert, kan via het e-mailplatform een geautomatiseerde e-mail vertrekken om de aandacht van de koper te trekken.
Hoe snel?
Alleen is de vraag, hoe snel moet je reageren. Het Amerikaanse SaeCycle zocht het even uit. Zij groepeerden 200 e-shops met een gevarieerde inhoud in hun onderzoek. Zij bekeken wat de relatie was tussen tijd en conversie – lees verkoop – van achtergelaten winkelkarren.Een activeringsbericht na 20 minuten zorgt voor een ratio van 5,2 procent. Een eerste herinnering na een uur levert minder, maar toch nog een conversie van 3,6 procent.
Binnen het uur!
Als je pas na 24 een e-mail toestuurt, zullen alsnog 2,6 procent van de klanten hun karretje naar de kassa rijden. Het besluit is eenvoudig en logisch. Elke poging om de klant terug in gang te zetten gedurende het eerste uur rendeert het meest. Dus, wacht niet te lang. Laat je e-shop zo snel mogelijk je e-mailplatform aansturen.