Goede content creëren is in e-mailmarketing een primaire vereiste. Zondig aan dit heilig principe en je zult nooit scoren in de wereld van e-marketing. Maar er is nog een tweede heilig principe. Je moet de juiste content op het juiste moment bij je contact afleveren.
We gaan er vaak van uit, dat dit ook zo is. We hebben hiervoor alle basisprincipes toegepast. Vooreerst hebben we bij het inschrijvingsformulier gepolst naar de voorkeuren van het nieuwe contact. Dat heeft ons al op een spoor gebracht.
Klikgedrag
Anderzijds houden we nauwkeurig het klik gedrag van onze contacten in het oog. Klikken betekent geïnteresseerd. Niet klikken betekent… Ja, wat betekent het? Kun je overigens op het vlak van eender welke klik stellig besluiten of je hier een interessepunt van een contact hebt vastgesteld? Het is en blijft koffiedik kijken.
Vraag stellen
Je kunt het ook rechtstreeks vragen aan je e-mailcontact. Vaak zie je in FAQ secties van websites de vraag naar het nut van het gegeven antwoord opduiken. Waarom zou je deze niet gebruiken in je e-marketing? Stel op het einde van je e-mail – zeker als het een informatief gebeuren is – de vraag: ‘Was dit nuttig?’ En geef je contact twee klik mogelijkheden: ‘ja’ of ‘nee’.
Antwoord interpreteren
In een B2B omgeving blijkt men nogal snel geneigd zijn om hier op te antwoorden. Professionelen weten immers ook dat je je informatietraject zult aanpassen op deze reactie. Voor beide partijen is dit een win-win. Antwoord je e-mailcontact ‘ja’, dan is het verhaal duidelijk op de juiste plek afgeleverd. Noteer dit ergens in je database zodat je bij een volgende segmentatie het dan ook weer goed doet.
Leer van een ‘nee’
Antwoordt men ‘nee’, dan is dat al een eerste vorm van wetenschap. Maar misschien moet je doorvragen. Laat de ‘nee’ op een landingspagina uitkomen. Daar kun je polsen naar wat wél interessant zou kunnen zijn voor je contact. Of je kunt vragen wie binnen de onderneming wel in deze informatie geïnteresseerd zou kunnen zijn. Als er dan een e-mailadres wordt ingevuld, heb je een startpunt voor een opt-in met de boodschap ‘een vriend vindt dit nuttig’.