Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
List Building

Wat als de extensie van het e-mailadres verandert?

Op 1 augustus 2012 vervallen de e-mailadressen van @wanadoo.nl en @orange.nl. De Nederlandse internetaanbieder Online zal deze adressen gaan omvormen naar @online.nl. Dit is het gevolg van de overeenkomst die Online sloot met de oorspronkelijke eigenaars van de domeinnamen. Voor e-marketeers is er werk aan de winkel.

Als je veel in Nederland prospecteert dan is de kans groot dat je binnenkort deze adressen terug gebounced krijgt. Tenminste als je niets onderneemt. Het zijn geen veelgebruikte extensies, maar Nederlandse e-marketeers schatten toch tussen de 1 tot 5 procent van dergelijke e-mailcontacten te hebben. In België is er overigens een gelijkaardige sluimerende verandering. De vroegere telenet e-mailadressen hadden tot voor een paar jaar @pandora.be als extensie. Voorlopig werken deze nog, maar ooit komt een dag dat ook hier een einde aan gesteld wordt.

Domein aanpassen?

Ach, de oplossing is eenvoudig zou je denken. We passen gewoon de domeinextensie in onze database aan. En dan we zijn gelijk klaar. Juridisch gezien mag je, naar de Nederlandse wet, de e-mailadressen niet handmatig aanpassen naar het nieuwe @online.nl e-mailadres. Er is namelijk geen opt-in voor het nieuwe adres, waardoor het zelf aanpassen van de domeinen niet is toegestaan. Naar Belgische normen is een dergelijke operatie ook eerder in de grijze zone te zoeken en dus te mijden.

Wat kan je dan wel?

Selecteer de betrokken adressen en breng ze even onder in een speciale e-marketinglijst. Zo kan je de situatie op de voet volgen. Stuur een service e-mail naar deze lijst met daarin een uitleg van de toekomstige situatie. Afhankelijk van het webplatform dat je gebruikt kan je de gebruiker zelf zijn e-mailadres laten aanpassen. Maar je kan ook de servicegraad nog hoger leggen door voor te stellen dat je deze klus voor hen klaart, als ze een ‘voor akkoord’ reply doen op je service bericht. Deze e-mails moet je wel bewaren mochten er later problemen opduiken.

Maak er je voordeel van!

Het is even een ongemakkelijke situatie, maar tegelijkertijd kan je van dit speciale contact-moment een marketing-moment maken. Als je contacten toch naar hun profielpagina surfen, dan kan je hen misschien in één keer even hun voorkeuren laten controleren. Nu ze toch op die plek vertoeven is het in één moeite mee gebeurd. Je houdt hier dan nog eens een rijkere database aan over. Wacht niet te lang met een herinneringsbericht te sturen naar achterblijvers. Want op één augustus gaat de stekker er uit…

jul 19, 2012Ann Flipkens
Previous storyWin het gevecht met de terugkerende vakantiegangerNext storyOpvallende stijging van leespercentages tijdens zomermaanden
Home Wat als de extensie van het e-mailadres verandert?
9 jaar geleden List Buildinge-mailmarketingtips, e-marketing1,414
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Content, Tips

Twee denkstappen voor je een e-mail schrijft!

Een e-mailbericht moet je echt afstemmen op de ontvanger. Daar ligt het geheim van een goede conversie. De ontvanger aan het lezen krijgen is de eerste stap. Maar de ontvanger laten lezen wat hij wil lezen, dat is de kunst! sep 28, 2012Ann Flipkens

Content, E-mailmarketing, List Building, Reporting, Strategie, Targeting, Tips

Beloven doet lezen

Je kent de routine. We schrijven een bericht met relevante inhoud. We bedenken daar ook ineens een goede onderwerpregel bij. En toch blijft de leesratio beneden de verwachting. Tijd om eens in de toverdoos te rammelen… okt 17, 2012Ann Flipkens

Design, E-mailmarketing

Leid de ogen van je lezer

Grote lettertypes, kleurtjes alom met nog wat extra plaatjes als kers op de taart… Het kan misschien wel de aandacht trekken, maar als je dat op een ongeorganiseerde wijze doet, dan zal je contact ook op een ongeorganiseerde wijze je boodschap lezen. jul 6, 2012Thomas Vangelooven

Design

Respecteer de linkermarge!

Als je een e-mailbericht opmaakt, dan moet je met behoorlijk wat parameters rekening houden. Is de ‘call to action’ goed in de verf gezet, hebben de figuren allemaal een alternatieve tekst meegekregen? Vandaag voegen we een nieuwe aan de lijst toe. Hebben we de linkermarge gerespecteerd? jun 20, 2012Ann Flipkens

Cases, Content, Design, E-mailmarketing, Thema-mailings, Tips

E-mailmarketing is oorlog voeren

Het is een straffe uitspraak die we ons graag permitteren. De aandacht krijgen van je e-mailcontact doe je niet in één klap. Conversie creëren is de volgende veldslag. In twaalf stappen legt het team van Flexmail je graag uit hoe je het best ten oorlog trekt. jan 8, 2013Thomas Vangelooven

Cases, Design, Thema-mailings, Tips

Volg deze gids en blink uit in de e-mailgekte

Met de eindejaarsfeesten voor de deur wordt de concurrentie tussen bedrijven opgevoerd. Als e-mailmarketeer slaag je erin om de klant rechtstreeks te bereiken, maar daar hebben je concullega’s ook vast aan gedacht. Ontdek hier hoe je kan opvallen tussen alle andere e-mails. dec 7, 2011Ann Flipkens

Content, Design, E-mailmarketing, Tips

Geef een helder signaal

Al te vaak krijg je e-mailmarketing berichten waar alle toeters en bellen uit de kast getrokken worden. Maar het is dan nog niet duidelijk wat er precies van de lezer verwacht wordt. mrt 21, 2012Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Strategie, Testing, Thema-mailings

Tijdsdruk en testen gaan niet samen…

Het einde van het jaar nadert en voor heel wat e-marketeers zijn dat nu net spannende dagen. En dan is blijkbaar het gevaar groot om even ‘snel snel’ de bulk weg te werken en een paar grote zonden te plegen tegen de spelregels van een goede e-mailmarketing praktijk. dec 5, 2012Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,257

Een animated gif als een conversie aanjager

3,132

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,109

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail