Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
List Building

Wat als de extensie van het e-mailadres verandert?

Op 1 augustus 2012 vervallen de e-mailadressen van @wanadoo.nl en @orange.nl. De Nederlandse internetaanbieder Online zal deze adressen gaan omvormen naar @online.nl. Dit is het gevolg van de overeenkomst die Online sloot met de oorspronkelijke eigenaars van de domeinnamen. Voor e-marketeers is er werk aan de winkel.

Als je veel in Nederland prospecteert dan is de kans groot dat je binnenkort deze adressen terug gebounced krijgt. Tenminste als je niets onderneemt. Het zijn geen veelgebruikte extensies, maar Nederlandse e-marketeers schatten toch tussen de 1 tot 5 procent van dergelijke e-mailcontacten te hebben. In België is er overigens een gelijkaardige sluimerende verandering. De vroegere telenet e-mailadressen hadden tot voor een paar jaar @pandora.be als extensie. Voorlopig werken deze nog, maar ooit komt een dag dat ook hier een einde aan gesteld wordt.

Domein aanpassen?

Ach, de oplossing is eenvoudig zou je denken. We passen gewoon de domeinextensie in onze database aan. En dan we zijn gelijk klaar. Juridisch gezien mag je, naar de Nederlandse wet, de e-mailadressen niet handmatig aanpassen naar het nieuwe @online.nl e-mailadres. Er is namelijk geen opt-in voor het nieuwe adres, waardoor het zelf aanpassen van de domeinen niet is toegestaan. Naar Belgische normen is een dergelijke operatie ook eerder in de grijze zone te zoeken en dus te mijden.

Wat kan je dan wel?

Selecteer de betrokken adressen en breng ze even onder in een speciale e-marketinglijst. Zo kan je de situatie op de voet volgen. Stuur een service e-mail naar deze lijst met daarin een uitleg van de toekomstige situatie. Afhankelijk van het webplatform dat je gebruikt kan je de gebruiker zelf zijn e-mailadres laten aanpassen. Maar je kan ook de servicegraad nog hoger leggen door voor te stellen dat je deze klus voor hen klaart, als ze een ‘voor akkoord’ reply doen op je service bericht. Deze e-mails moet je wel bewaren mochten er later problemen opduiken.

Maak er je voordeel van!

Het is even een ongemakkelijke situatie, maar tegelijkertijd kan je van dit speciale contact-moment een marketing-moment maken. Als je contacten toch naar hun profielpagina surfen, dan kan je hen misschien in één keer even hun voorkeuren laten controleren. Nu ze toch op die plek vertoeven is het in één moeite mee gebeurd. Je houdt hier dan nog eens een rijkere database aan over. Wacht niet te lang met een herinneringsbericht te sturen naar achterblijvers. Want op één augustus gaat de stekker er uit…

jul 19, 2012Ann Flipkens
Previous storyWin het gevecht met de terugkerende vakantiegangerNext storyOpvallende stijging van leespercentages tijdens zomermaanden
Home Wat als de extensie van het e-mailadres verandert?
10 jaar geleden List Buildinge-mailmarketingtips, e-marketing1,736
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Targeting

Nooit meer gemiste kansen met autoresponder

Zodra je abonnee actief met je nieuwsbrief aan de slag gaat, bijvoorbeeld door te klikken op een link, krijg je heel wat gegevens binnen over de interesses van de klant. E-mailmarketing is iets moois, maar hoe groter je mailinglijst wordt, hoe moeilijker het is om iedereen op te volgen. Hoe vaak heb jij niet gevloekt […]

E-mailmarketing, Tips

Drie krachtige strategieën om de klant te overtuigen

De ‘principles of persuasion’ van psychologieprofessor Robert Cialdini is interessante lectuur voor marketeers. Kort samengevat gaat het boek over zes methoden om iemand te overtuigen actie te ondernemen. In deze blog bespreken we alvast de eerste drie principes en geven we je tips om ze online in te zetten. jan 11, 2012Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie, Thema-mailings, Tips

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

Je moet natuurlijk steeds origineler uit de hoek komen om je e-mailcontacten nog te kunnen verwonderen. Veel e-marketeers grijpen graag naar een verjaardag om de contacten aan te spreken. We zetten graag een paar mogelijkheden op een rij. En dan zal je zien dat er meer mogelijk is, dan een klassieke verjaardagskaart! jan 11, 2013Michelle […]

Design

Respecteer de linkermarge!

Als je een e-mailbericht opmaakt, dan moet je met behoorlijk wat parameters rekening houden. Is de ‘call to action’ goed in de verf gezet, hebben de figuren allemaal een alternatieve tekst meegekregen? Vandaag voegen we een nieuwe aan de lijst toe. Hebben we de linkermarge gerespecteerd? jun 20, 2012Ann Flipkens

Design, E-mailmarketing

Doe de kijktest!

De meeste lezers van je e-mail nieuwsbrief scannen je bericht. Letterlijk, woord voor woord lezen is eerder een uitzondering. Heeft het dan zin om een periodieke nieuwsbrief de digitale wereld in te sturen? Natuurlijk! dec 7, 2012Ann Flipkens

Thema-mailings, Tips

Win het gevecht met de terugkerende vakantieganger

Je kent het fenomeen. Je komt terug van vakantie en je inbox puilt uit van de ongelezen berichten. Je overloopt kritisch de binnengekomen berichten en bent al iets vlotter in het verwijderen van ongelezen e-mails. Wat niet belangrijk lijkt of geen herkenning oproept, gaat meestal onherroepelijk de vuilbak in. Als jij als e-marketeer deze operatie […]

Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Tips

Bereik jij de inbox? Twee misverstanden worden twee tips!

E-mailmarketing staat of valt met met de leesdichtheid van je bericht. Hoe meer lezers, hoe groter de kans dat je contacten overgaan tot actie en hoe lucratiever de conversie wordt. Maar komen al je berichten in die inbox en dus onder de neus van de lezer terecht? feb 24, 2012Michelle Dassen

E-mailmarketing, Strategie, Targeting, Tips

Hoe vaak is te vaak?

Wat is de beste frequentie? Hoe vaak moet je een e-mail zenden naar je contact vooraleer het te vaak is? Een juist antwoord op deze vraag bestaat niet. Helaas varieert dit van bericht tot bericht en van product tot product. Maar voor de beginners in het vak willen we graag nog eens enkele vuistregels meegeven. […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,513

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,833

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail