Op 1 augustus 2012 vervallen de e-mailadressen van @wanadoo.nl en @orange.nl. De Nederlandse internetaanbieder Online zal deze adressen gaan omvormen naar @online.nl. Dit is het gevolg van de overeenkomst die Online sloot met de oorspronkelijke eigenaars van de domeinnamen. Voor e-marketeers is er werk aan de winkel.
Als je veel in Nederland prospecteert dan is de kans groot dat je binnenkort deze adressen terug gebounced krijgt. Tenminste als je niets onderneemt. Het zijn geen veelgebruikte extensies, maar Nederlandse e-marketeers schatten toch tussen de 1 tot 5 procent van dergelijke e-mailcontacten te hebben. In België is er overigens een gelijkaardige sluimerende verandering. De vroegere telenet e-mailadressen hadden tot voor een paar jaar @pandora.be als extensie. Voorlopig werken deze nog, maar ooit komt een dag dat ook hier een einde aan gesteld wordt.
Domein aanpassen?
Ach, de oplossing is eenvoudig zou je denken. We passen gewoon de domeinextensie in onze database aan. En dan we zijn gelijk klaar. Juridisch gezien mag je, naar de Nederlandse wet, de e-mailadressen niet handmatig aanpassen naar het nieuwe @online.nl e-mailadres. Er is namelijk geen opt-in voor het nieuwe adres, waardoor het zelf aanpassen van de domeinen niet is toegestaan. Naar Belgische normen is een dergelijke operatie ook eerder in de grijze zone te zoeken en dus te mijden.
Wat kan je dan wel?
Selecteer de betrokken adressen en breng ze even onder in een speciale e-marketinglijst. Zo kan je de situatie op de voet volgen. Stuur een service e-mail naar deze lijst met daarin een uitleg van de toekomstige situatie. Afhankelijk van het webplatform dat je gebruikt kan je de gebruiker zelf zijn e-mailadres laten aanpassen. Maar je kan ook de servicegraad nog hoger leggen door voor te stellen dat je deze klus voor hen klaart, als ze een ‘voor akkoord’ reply doen op je service bericht. Deze e-mails moet je wel bewaren mochten er later problemen opduiken.
Maak er je voordeel van!
Het is even een ongemakkelijke situatie, maar tegelijkertijd kan je van dit speciale contact-moment een marketing-moment maken. Als je contacten toch naar hun profielpagina surfen, dan kan je hen misschien in één keer even hun voorkeuren laten controleren. Nu ze toch op die plek vertoeven is het in één moeite mee gebeurd. Je houdt hier dan nog eens een rijkere database aan over. Wacht niet te lang met een herinneringsbericht te sturen naar achterblijvers. Want op één augustus gaat de stekker er uit…