Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Reporting, Tips, Trends

Wat is jouw doorklikratio?

De doorklikratio is wel één van de belangrijkste parameters in e-mailmarketing. Dat betekent dat je bericht niet alleen gelezen is, maar dat je contact ook nog tot actie is overgegaan.

doorklikratioEn dan is de stap naar een financiële conversie niet zo ver weg meer. Dus hoe hoger de doorklikratio, hoe beter. Een e-marketeer zou dan in zijn jaarplan bijvoorbeeld kunnen opnemen dat hij of zij op het einde van het jaar de doorklikken met x procent verhoogt. Is het allemaal zo eenvoudig?

Wel slecht?

De eerste vraag die je jezelf kan stellen is of je huidige doorklikratio wel zo slecht is… Want wat is een goede doorklikratio voor je bedrijf of een product? Wel, deze vraag is zo goed als onmogelijk correct te beantwoorden. Door naar je collega’s te kijken, kan je al heel wat leren. Hiervoor doken we een grafiek bij het Amerikaanse Marketingsherpa op. Deze leert ons zeer veel.

Verschillen

Vooreerst vallen de grote verschillen op. De grote uitschieter is te zoeken in de media. Dat is ook vrij logisch te verklaren. Daar is gratis content te krijgen, zonder dat er een directe tegenprestatie verwacht wordt. De mens is nu eenmaal nieuwsgierig en weet graag alles. Doorklikken dan maar. Non-profit organisaties staan onderaan. Ook hier is een logische verklaring te vinden. Hier gaat het vaak om bedelbrieven, waar gepolst wordt naar een gift. De optie ‘Wat is mijn voordeel?’ heeft voor de doorklikker een minder positief antwoord. Tenzij natuurlijk een goed gevoel.

Tussenin

De rest van de sectoren zweeft daar tussenin. De e-mailberichten van de software in ‘the cloud’ zitten de mediajongens kort op de hielen. Had je het woord gratis al gehoord? Wel vaak is dat product voor een beperkte tijd gratis uit te proberen, of is er een oneindig gratis versie met gelimiteerde functionaliteit. Het antwoord op de voordeelvraag is snel gegeven. Kom je in de eerder commerciële aanbiedingen terecht, dan zweven de doorklikratio’s tussen de 7 en de 9 procent. Op basis van deze gegevens kan je alvast bepalen waar je vandaag staat.

Realistisch

En dan weetje ineens of een stijging van bijvoorbeeld 4 procent een realistische verwachting is. Met een sprookjesgevoel kom je nergens. Anderzijds is elke actie om de doorklikratio te verhogen altijd goed. Zelfs in tienden van procenten scoor je nog altijd beter. Laat je hiervoor inspireren door de media- en softwaresector. Content is nog steeds een goede trekker. En een gratis staal kan ook nog contacten bekoren. Waarom niet eens uitproberen en kijken of het een gunstig effect heeft…

apr 4, 2014Ann Flipkens
Previous storyDe e-mailbarometer is gearriveerd!Next storySleutelen aan je e-marketingproces loont
Home Wat is jouw doorklikratio?
9 jaar geleden Reporting, Tips, Trends394
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Inspiratie!, Strategie, Trends

Doe mee aan de Email Barometer en bekijk hoe jouw e-mail strategie scoort ten opzichte van andere Belgische marketeers

Elk jaar rond maart wordt de Email Barometer gelanceerd, waarin we de strategie van de Belgische e-mail marketeers in kaart willen brengen, en nieuwe trends en verwachtingen binnen het Belgische e-mailmarketing landschap willen blootleggen. De editie van dit jaar zal er echter iets anders gaan uitzien. Met de komst van de GDPR willen we inzoomen […]

Cases, E-mailmarketing, List Building, Tips

Zelfreinigende e-marketinglijsten, een voorbeeld uit de praktijk

De grootte van je e-marketing lijst is niet het belangrijkste. Het meest actieve gedeelte wel, daar moet je immers de conversie van verwachten. Daar heeft het Engelse ‘Financial Times’ grondig over nagedacht. aug 28, 2013Thomas Vangelooven

Cases, Content, Design, E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, Inspiratie!, Strategie, Thema-mailings, Tips

De perfecte e-mail met een sluitende korting in 7 stappen!

De Nederlandse kledingzaak Perfectly Basics is ook zeer sterk online bezig. Daar hoort ook een sterke e-mailmarketing strategie bij. En daar in het noorden wordt goed nagedacht over wat ze richting hun marketinglijst sturen. okt 17, 2014Michelle Dassen

E-mailmarketing, Strategie, Tips

Gebruik echte mensen in je e-mail

Als je door het televisie aanbod zapt, dan is de kans groot dat je binnen de 2 seconden door hebt dat wat voor je neus afspeelt reclame is. Waarom? De cognitieve herkenning van te afgeborstelde mensen en steeds weerkerende beelden die de realiteit mooier maken, laten in het onderbewuste een belletje rinkelen. okt 19, 2012Thomas […]

context, E-commerce, E-mailmarketing, Wetgeving

Wat betekent nieuwe Europese Privacy regel voor e-mailmarketing?

Het gebeurde, na vier jaar werk, bijna geruisloos. Het Europees Parlement heeft onlangs nieuwe regels goedgekeurd die burgers meer controle geven over het digitale gebruik van hun persoonsgegevens. We kijken even naar de gevolgen op het vlak van e-mailmarketing. apr 15, 2016Thomas Vangelooven

List Building, Targeting

Segmenteer je mailinglijsten voor meer relevantie

We hebben het al eens gezegd en we blijven het herhalen: de sleutel tot succes is ‘relevantie’. Het segmenteren van je e-maillijsten aan de hand van een aantal criteria maakt je bericht relevanter voor de doelgroep én optimaliseert je klantenrelatie. feb 23, 2011Thomas Vangelooven

List Building

E-mail marketing voor beginners: hoe stel je een contactenlijst op?

E-mail marketing is een efficiënte en persoonlijke manier om je bedrijf of merk te promoten, om contact te houden met je prospecten, hen op te volgen en om aan te knopen met je klanten. Maar hoe stel je een contactenlijst van nul op? feb 11, 2011Ann Flipkens

Events

Stilzitten is geen optie! MasterClass e-mailmarketing

Als stilzitten geen optie is, dan is misschien de MasterClass e-mailmarketing iets voor jou!Reflectie over e-mailmarketing, je kennis en vaardigheden verder uitbouwen en sectorgenoten ontmoeten zijn de troeven van de MasterClass e-mailmarketing die door Flexmail georganiseerd wordt. nov 3, 2009Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,509

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,830

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail