De doorklikratio is wel één van de belangrijkste parameters in e-mailmarketing. Dat betekent dat je bericht niet alleen gelezen is, maar dat je contact ook nog tot actie is overgegaan.
En dan is de stap naar een financiële conversie niet zo ver weg meer. Dus hoe hoger de doorklikratio, hoe beter. Een e-marketeer zou dan in zijn jaarplan bijvoorbeeld kunnen opnemen dat hij of zij op het einde van het jaar de doorklikken met x procent verhoogt. Is het allemaal zo eenvoudig?
Wel slecht?
De eerste vraag die je jezelf kan stellen is of je huidige doorklikratio wel zo slecht is… Want wat is een goede doorklikratio voor je bedrijf of een product? Wel, deze vraag is zo goed als onmogelijk correct te beantwoorden. Door naar je collega’s te kijken, kan je al heel wat leren. Hiervoor doken we een grafiek bij het Amerikaanse Marketingsherpa op. Deze leert ons zeer veel.
Verschillen
Vooreerst vallen de grote verschillen op. De grote uitschieter is te zoeken in de media. Dat is ook vrij logisch te verklaren. Daar is gratis content te krijgen, zonder dat er een directe tegenprestatie verwacht wordt. De mens is nu eenmaal nieuwsgierig en weet graag alles. Doorklikken dan maar. Non-profit organisaties staan onderaan. Ook hier is een logische verklaring te vinden. Hier gaat het vaak om bedelbrieven, waar gepolst wordt naar een gift. De optie ‘Wat is mijn voordeel?’ heeft voor de doorklikker een minder positief antwoord. Tenzij natuurlijk een goed gevoel.
Tussenin
De rest van de sectoren zweeft daar tussenin. De e-mailberichten van de software in ‘the cloud’ zitten de mediajongens kort op de hielen. Had je het woord gratis al gehoord? Wel vaak is dat product voor een beperkte tijd gratis uit te proberen, of is er een oneindig gratis versie met gelimiteerde functionaliteit. Het antwoord op de voordeelvraag is snel gegeven. Kom je in de eerder commerciële aanbiedingen terecht, dan zweven de doorklikratio’s tussen de 7 en de 9 procent. Op basis van deze gegevens kan je alvast bepalen waar je vandaag staat.
Realistisch
En dan weetje ineens of een stijging van bijvoorbeeld 4 procent een realistische verwachting is. Met een sprookjesgevoel kom je nergens. Anderzijds is elke actie om de doorklikratio te verhogen altijd goed. Zelfs in tienden van procenten scoor je nog altijd beter. Laat je hiervoor inspireren door de media- en softwaresector. Content is nog steeds een goede trekker. En een gratis staal kan ook nog contacten bekoren. Waarom niet eens uitproberen en kijken of het een gunstig effect heeft…