Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing

Wat is uw perceptie over e-mailmarketing?

Ook e-mailmarketing ontsnapt in een wankele economische toestand niet aan het grote budgettering spook. Gelukkig is de trend eerder groeiend van aard, maar een aantal Amerikaanse wetenschappers hebben in dit verband een aantal types van (e-)marketeers gedefinieerd. En aan deze typering hebben ze een barometer gekleefd waarbij niet de luchtdruk maar de gevolgen van de perceptie over e-mailmarketing worden gemeten.

Het is toch gratis

“E-mail is eigenlijk gratis, laat het ons zo houden”, is het ene type aan de negatieve zijde. “Het goedkope kanaal blijft goedkoop en blijft bovendien goed werken, waarom meer investeren?” is een tweede gelijkaardige type. Het enige verschil ligt in de negatieve weerslag die deze houding heeft op de effectiviteit van e-mailmarketing. De wetenschappers hebben netjes berekend dat de aanhangers van ‘gratis’ een negatieve weerslag van zeven procent hebben en de categorie van budgetteerders met de nulgroei zouden maar liefst zestien punten onder het vriespunt zakken. De verklaring is snel gevonden. Geen geld, betekent dat je geen gebruik kunt maken van professionele middelen en e-marketingplatformen. En dan heeft e-mailmarketing eigenlijk geen zin.

Het is een goed middel

De andere twee types van budgetterende (e-)marketeers zijn aan de andere zijde van het spectrum te vinden. “E-mail is een goed communicatiemiddel en het is betaalbaar, waarom niet elk jaar weer wat extra middelen investeren?”, zorgt voor een positief effect van 15 punten. De marketeers die e-mailmarketing als een krachtig ‘één op één’ kanaal zien en blijven investeren om in de digitale wereld van de klant aanwezig te blijven, vormen de laatste groep en zijn ook goed voor twaalf positieve punten. Zij begrijpen dat zelfs een goedkoop instrument de nodige omkadering nodig heeft om tot haar volle recht te komen.

Moraal

Net zoals bij een sprookje is ook hier weer het moraal op het einde van het verhaal. Geef een e-marketeer het prachtigste instrument, als hij er de waarde niet van inziet, dan zal er ook niet veel uitkomen. Daarnaast mag het stilaan duidelijk worden dat e-mailmarketing méér is dan zo maar wat gratis e-mailtjes sturen. Goede e-mailmarketing vereist een goed platform waar de e-mailadressen en de diverse berichten beheerd kunnen worden. Dergelijke platformen bieden ook de nodige statistische feedback zodat elke campagne maximaal kan bijgestuurd worden. En als je toch aan het budgetteren slaat, voorzie dan ook wat financiën voor een gespecialiseerd schrijver. Want kopij voor print is heel wat anders dan voor het lezen op scherm. Wat een juiste perceptie al niet te weeg kan brengen!

apr 15, 2010Ann Flipkens
Previous storyNiet zonder bijbedoeling!Next storyHet juiste bericht voor de job
Home Wat is uw perceptie over e-mailmarketing?
13 jaar geleden E-mailmarketing144
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Trends

Website als vangnet voor e-mailadressen!

Digitale adressen, die vang je op een digitale wijze. Je website is één van de vele kanalen die je inzet om je e-marketinglijst te laten groeien. feb 15, 2014Ann Flipkens

Tips

Moedig lijstgroei aan met een wedstrijd

Het overkomt ons allemaal. Ook de beste e-mailmarketeers onder ons worden van tijd tot tijd geconfronteerd met krimpende mailinglijsten door bounces, uitschrijvingen en spamklachten. Het organiseren van een wedstrijd kan het tij snel doen keren.  sep 23, 2011Ann Flipkens

Design, E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, Strategie, Targeting, Testing, Tips

Laat je CTA lekker opvallen!

Uiteraard bevat een e-mailbericht een Call-To-Action. En daarvoor moeten we zeker een grote knop voor inzetten. Onderzoek wees reeds in het verleden uit dat een CTA gebaseerd op een knop de doorklikratio 28 procent liet stijgen tegenover een CTA die in de vorm van een link gepresenteerd werd. Reden genoeg om hier nog even aandacht […]

E-mailmarketing, Social media

Bijten sociale media uw e-mail marketing?

De sociale media op internet hypen nog steeds. In de voorbije verkiezingsronde was Facebook niet weg te denken uit de campagne. Mensen krijgen steeds meer informatie via webapplicaties, sociale media, widgets op de desktop toegespeeld. E-mail zou in deze context alleen nog een functie als overleg- en communicatieplatform behouden. jun 18, 2009Ann Flipkens

Cases, Tips

Welkom e-mails vergeleken in 5 punten, wie wint?

Het was toeval, maar bij een verkenningsronde naar software voor het noteren van zakelijke processen, schreven we ons twee keer na elkaar op twee plaatsen in voor een probeer versie. Uiteraard krijg je dan netjes – zoals de wetten van e-mailmarketing vereisen – een welkomstbericht. Alleen verschillen ze beiden behoorlijk van elkaar. We hebben ze […]

List Building

Ontdek hier de beste groeitactieken voor je database

Een kwalitatieve database opbouwen staat met stip genoteerd op het prioriteitenlijstje van e-mailmarketeers. Marketingscherpa vroeg aan 1.100 marketeers wat zij de meest efficiënte groeitactiek vinden. apr 1, 2011Ann Flipkens

MasterClass : met cadeautjes genereer je geen goede e-marketinglijsten!

De deelnemers aan de MasterClass e-mailmarketing van maart kregen als eersten de nieuwe editie van de E-mailmarketing Trends in handen. Eén artikel trok de aandacht en was al dadelijk goed voor een boeiend gesprek. Weggevers en wedstrijden leveren zelden winstgevende prospecten op. mrt 17, 2010Ann Flipkens

Facebook plant e-mailplatform

De populaire sociale netwerksite Facebook is van plan om een e-mailplatform te bouwen en zo concurrenten Gmail, Yahoo Mail en AOL Mail uit te schakelen. Als ze in hun opzet slagen, dan staat de e-mailmarketeers  van morgen een nieuwe enorme uitdaging te wachten. feb 9, 2010Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,759

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,983

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail