Ook e-mailmarketing ontsnapt in een wankele economische toestand niet aan het grote budgettering spook. Gelukkig is de trend eerder groeiend van aard, maar een aantal Amerikaanse wetenschappers hebben in dit verband een aantal types van (e-)marketeers gedefinieerd. En aan deze typering hebben ze een barometer gekleefd waarbij niet de luchtdruk maar de gevolgen van de perceptie over e-mailmarketing worden gemeten.
Het is toch gratis
“E-mail is eigenlijk gratis, laat het ons zo houden”, is het ene type aan de negatieve zijde. “Het goedkope kanaal blijft goedkoop en blijft bovendien goed werken, waarom meer investeren?” is een tweede gelijkaardige type. Het enige verschil ligt in de negatieve weerslag die deze houding heeft op de effectiviteit van e-mailmarketing. De wetenschappers hebben netjes berekend dat de aanhangers van ‘gratis’ een negatieve weerslag van zeven procent hebben en de categorie van budgetteerders met de nulgroei zouden maar liefst zestien punten onder het vriespunt zakken. De verklaring is snel gevonden. Geen geld, betekent dat je geen gebruik kunt maken van professionele middelen en e-marketingplatformen. En dan heeft e-mailmarketing eigenlijk geen zin.
Het is een goed middel
De andere twee types van budgetterende (e-)marketeers zijn aan de andere zijde van het spectrum te vinden. “E-mail is een goed communicatiemiddel en het is betaalbaar, waarom niet elk jaar weer wat extra middelen investeren?”, zorgt voor een positief effect van 15 punten. De marketeers die e-mailmarketing als een krachtig ‘één op één’ kanaal zien en blijven investeren om in de digitale wereld van de klant aanwezig te blijven, vormen de laatste groep en zijn ook goed voor twaalf positieve punten. Zij begrijpen dat zelfs een goedkoop instrument de nodige omkadering nodig heeft om tot haar volle recht te komen.
Moraal
Net zoals bij een sprookje is ook hier weer het moraal op het einde van het verhaal. Geef een e-marketeer het prachtigste instrument, als hij er de waarde niet van inziet, dan zal er ook niet veel uitkomen. Daarnaast mag het stilaan duidelijk worden dat e-mailmarketing méér is dan zo maar wat gratis e-mailtjes sturen. Goede e-mailmarketing vereist een goed platform waar de e-mailadressen en de diverse berichten beheerd kunnen worden. Dergelijke platformen bieden ook de nodige statistische feedback zodat elke campagne maximaal kan bijgestuurd worden. En als je toch aan het budgetteren slaat, voorzie dan ook wat financiën voor een gespecialiseerd schrijver. Want kopij voor print is heel wat anders dan voor het lezen op scherm. Wat een juiste perceptie al niet te weeg kan brengen!