Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing

Wat is uw perceptie over e-mailmarketing?

Ook e-mailmarketing ontsnapt in een wankele economische toestand niet aan het grote budgettering spook. Gelukkig is de trend eerder groeiend van aard, maar een aantal Amerikaanse wetenschappers hebben in dit verband een aantal types van (e-)marketeers gedefinieerd. En aan deze typering hebben ze een barometer gekleefd waarbij niet de luchtdruk maar de gevolgen van de perceptie over e-mailmarketing worden gemeten.

Het is toch gratis

“E-mail is eigenlijk gratis, laat het ons zo houden”, is het ene type aan de negatieve zijde. “Het goedkope kanaal blijft goedkoop en blijft bovendien goed werken, waarom meer investeren?” is een tweede gelijkaardige type. Het enige verschil ligt in de negatieve weerslag die deze houding heeft op de effectiviteit van e-mailmarketing. De wetenschappers hebben netjes berekend dat de aanhangers van ‘gratis’ een negatieve weerslag van zeven procent hebben en de categorie van budgetteerders met de nulgroei zouden maar liefst zestien punten onder het vriespunt zakken. De verklaring is snel gevonden. Geen geld, betekent dat je geen gebruik kunt maken van professionele middelen en e-marketingplatformen. En dan heeft e-mailmarketing eigenlijk geen zin.

Het is een goed middel

De andere twee types van budgetterende (e-)marketeers zijn aan de andere zijde van het spectrum te vinden. “E-mail is een goed communicatiemiddel en het is betaalbaar, waarom niet elk jaar weer wat extra middelen investeren?”, zorgt voor een positief effect van 15 punten. De marketeers die e-mailmarketing als een krachtig ‘één op één’ kanaal zien en blijven investeren om in de digitale wereld van de klant aanwezig te blijven, vormen de laatste groep en zijn ook goed voor twaalf positieve punten. Zij begrijpen dat zelfs een goedkoop instrument de nodige omkadering nodig heeft om tot haar volle recht te komen.

Moraal

Net zoals bij een sprookje is ook hier weer het moraal op het einde van het verhaal. Geef een e-marketeer het prachtigste instrument, als hij er de waarde niet van inziet, dan zal er ook niet veel uitkomen. Daarnaast mag het stilaan duidelijk worden dat e-mailmarketing méér is dan zo maar wat gratis e-mailtjes sturen. Goede e-mailmarketing vereist een goed platform waar de e-mailadressen en de diverse berichten beheerd kunnen worden. Dergelijke platformen bieden ook de nodige statistische feedback zodat elke campagne maximaal kan bijgestuurd worden. En als je toch aan het budgetteren slaat, voorzie dan ook wat financiën voor een gespecialiseerd schrijver. Want kopij voor print is heel wat anders dan voor het lezen op scherm. Wat een juiste perceptie al niet te weeg kan brengen!

apr 15, 2010Ann Flipkens
Previous storyNiet zonder bijbedoeling!Next storyHet juiste bericht voor de job
Home Wat is uw perceptie over e-mailmarketing?
12 jaar geleden E-mailmarketing139
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Tips, Trends

E-mail drijft e-commerce aan

Met de eindejaarsfeesten in aantocht klinkt het vaak in de media dat naast de winkels tijdens de koopzondagen, de webshops de nodige drukke tijden kennen. Alleen, hoe zal je als e-marketeer je klant weghouden uit de winkelstraat en tegelijkertijd op je webshop laten landen. dec 18, 2013Ann Flipkens

List Building, Tips

Laat je e-mail contacten zelf hun profiel beheren

De meeste opt-in en opt-out procedures zijn vrij eenvoudig van concept. Lezers krijgen de kans hun e-mailadres op te geven en mogen tegelijkertijd soms nog wat voorkeuren aanduiden. De uitschrijfprocedure is zo mogelijk nog eenvoudiger. Klik hier om te verdwijnen. En dat is een verkeerd bedachte goocheltruc. jun 30, 2009Ann Flipkens

Testing, Tips, Trends

Een A/B test voor je formulier

E-mailadressen verzamelen we via verschillende kanalen. Een bedrijfswebsite is natuurlijk één van de geëigende kanalen. We hebben er op gelet dat ons formulier op elke pagina aanwezig is. Maar hebben we ook ooit getest of dat inschrijfformulier op de meest ideale plek staat? mrt 27, 2014Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Inspiratie!, Tips

10 elementen – van eenvoudig tot geraffineerd – voor een goede e-mail

Deze viel in onze inbox. En in één oogopslag zagen we een voorbeeld dat we de lezers niet wilden onthouden. Dit e-mailbericht van Thalys is tegelijkertijd stralend eenvoudig, maar details laten zien dat er behoorlijk wat denkwerk achter steekt. Het is een bericht volgens het boekje met een aantal verrassende invalshoeken. We zetten ze graag […]

E-commerce

De bijbel voor de e-mailmarketeer

Onderzoeksbureau Nielsen heeft een interessant onderzoek uitgevoerd naar het onlineshopgedrag van 25.000 consumenten in 51 landen. Met andere woorden heeft het bureau hier min of meer de bijbel voor de e-mailmarketeer geschreven. nov 16, 2011Michelle Dassen

Afleverbaarheid

Priority inbox nieuwe uitdaging

Er is een nieuwe uitdaging voor de e-marketeers. Na het overleven van de spamfilters van de diverse e-mailplatformen is er nu de priority inbox. De idee is best een beetje vergelijkbaar met de vroegere priority zegel van de post. Je bericht wordt sneller verwerkt en als eerste gesorteerd. sep 3, 2010Ann Flipkens

Content, E-commerce, E-mailmarketing, Inspiratie!, Marketing automation, Personalisatie

Laat contacten de communicatieroute van jouw e-mailmarketingstrategie uitstippelen

Beperkt personalisatie in jouw e-mails zich tot “Beste Pieter” of “Hallo Marthe”? Dan is dit het uitgelezen moment om te ontwaken uit je winterslaap en je te verdiepen in de grenzeloze mogelijkheden van dynamic content. Marketeers koppelen al enige tijd informatie van hun contacten terug in hun nieuwsbrieven, maar vanaf nu steken we nog een […]

Cases

BrokerMail: “unieke combinatie zorgt voor 100 procent tevreden klanten”

Content is de sleutel voor efficiënte e-mailcommunicatie. Zo denkt BrokerMail er ook over. Het gemeenschappelijke initiatief van NewsMaster Publishing en Nextmove biedt een uniek ‘e-newsletter’-concept aan, specifiek voor zelfstandige verzekeringsmakelaren met of zonder bankactiviteiten. feb 1, 2012Michelle Dassen

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,442

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,771

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail