Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Tips, Trends

Wat kunnen we van LinkedIn leren?

Deze week trok Facebook de stekker uit haar e-mailplatform. LinkedIn daarentegen doet net het omgekeerde. Ze brengt haar gesponsorde InMail naar het mobiele platform.

linkedinEn daarmee heeft LinkedIn zich in de strijd geworpen van de e-mailmarketing. Het principe is eenvoudig. Bedrijven kunnen LinkedIn betalen om een interne e-mail te versturen naar andere leden. Deze berichten komen dan prominent in de inbox van de gebruiker en wordt tegelijkertijd in de vorm van een alert onder de neus van het boogde contact gebracht. LinkedIn gaat er prat op dat ze goed nagedacht hebben over deze service. Dat is fijn, dan kunnen wij er ook van leren.

Profielen

Een belangrijk element dat LinkedIn in de strijd werpt is de kennis die ze heeft van de gebruiker. Alles zit verstopt in profielen. Je kan perfect selecteren op geografische elementen – hoewel Limburgers allemaal in Luik blijken te wonen, functieomschrijving, lidmaatschap van een groep, geslacht en de grootte van de firma waar ze werken. Ze maken zich sterk dat dit een dodelijke combinatie is. Wel, dat kunnen wij ook. Zeker als je met een uitgebreid CRM pakket werkt, kan je deze segmentatie zelf ook realiseren.

Spaarzaamheid

In het hele systeem is LinkedIn zich er van bewust dat een hoge attentiewaarde ook samenhangt met een lage irritatiedrempel. Dus garanderen ze de verzender van de InMail dat de respondent de voorbije zestig dagen geen enkele andere commerciële boodschap via dat kanaal kregen. Als je natuurlijk eigenaar bent van het kanaal, dan kan je dat ook perfect controleren. In de echte wereld van de e-mailmarketing is dat helaas minder waar. Onderzoek (Pop, Pantea, 2013) wees uit dat 63,4 procent van de e-mailgebruikers dagelijks één tot vier commerciële berichten in de inbox zien belanden.

Doseren

Dat is ook logisch. Er is geen enkel controlerend mechanisme die alle e-mailberichten in de wereld wil of kan controleren – tenzij het de Amerikanen zijn. Maar dat je als e-marketeer niet alleen in de wereld staat, dat is duidelijk. Dat je moet opvallen door een goede ‘call to action’, dat is ook logisch. Maar dat je zelf goed moet nadenken of de nieuwe e-mailcampagne er niet eentje van het type ‘overdosis’ is, mag ook duidelijk zijn. Succes van e-mailmarketing is te zoeken in de juiste content – dat bereik je door segmentatie – en van een juiste timing!

mrt 7, 2014Ann Flipkens
Previous storyFacebookmail gooit handdoek in de ring!Next storyE-mail marketing als knooppunt!
Home Wat kunnen we van LinkedIn leren?
6 jaar geleden Tips, Trends148
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Strategie, Targeting, Tips, Trends

Topic van de maand: Marketing Automation

Marketing automation is de ideale manier om potentiële klanten het juiste bericht op het juiste moment te bezorgen. Veel bedrijven geloven dat marketing automation voor luie marketeers is en ongepersonaliseerd overkomt, maar die veronderstelling mag je snel aan de kant schuiven. Automation heeft constante zorg en aandacht nodig om de beste resultaten op te leveren. […]

Cases, Content, context, E-commerce, E-mailmarketing

De vastgoedsector: Bouwen aan je klantenbestand met e-mailmarketing

Vastgoedmakelaars zoeken je droomhuis, verkopen je thuis vol herinneringen aan de juiste persoon of verhuren het appartement dat je met veel liefde renoveerde. De sector is echter erg competitief dus moeten makelaars opvallen. Daarnaast vertrouwen ze erg op referenties en perceptie. Daarom is goed uitgedachte, transparante communicatie onontbeerlijk voor hen. In dit artikel geef ik […]

Waar zet je de regie-aanduidingen in je e-mail?

Een e-mailbericht heeft naast de boodschap die je wil vertellen ook een aantal praktische elementen. Regie-aanduidingen zoals hoe zet ons in je ‘white list’ en bekijk dit bericht in je browser moeten ook een plekje vinden in je e-mail. jul 23, 2009Ann Flipkens

Cases, Content, Design, E-mailmarketing, Thema-mailings, Tips

E-mailmarketing is oorlog voeren

Het is een straffe uitspraak die we ons graag permitteren. De aandacht krijgen van je e-mailcontact doe je niet in één klap. Conversie creëren is de volgende veldslag. In twaalf stappen legt het team van Flexmail je graag uit hoe je het best ten oorlog trekt. jan 8, 2013Thomas Vangelooven

Afleverbaarheid, Wetgeving

Wat staat er in de wet over de opt-in?

De opt-in is het marketingjargon voor de toestemming van de klant om hem commerciële mailings te versturen. Specifiek gaat het om ‘voorafgaande, vrije, specifieke en geïnformeerde’ toestemming van de ontvanger. Maar wat wil dat nu eigenlijk zeggen? aug 19, 2011Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Strategie, Tips, Trends

Gericht schieten, het nieuwste werk van Flexmail

De zomervakantie mag dan wel lonken, maar bij Flexmail trekt men de draad onverminderd verder door. Net voor de zomer trakteren we de e-marketeer met ons zesde werk: ‘neem de juiste doelgroep in het vizier‘ jul 4, 2013Ann Flipkens

Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, List Building, Personalisatie, Strategie

Hoe een symfonie orkest in Amerika haar marketing lijst decimeerde en haar omzet verdubbelde!

Het Indianapolis Symphony Orchestra had doorheen de jaren vlijtig e-mailadressen verzameld. Haar marketinglijst telde duizenden e-mailadressen. Maar ondanks het grote aantal adressen, bleef de conversie zwaar achterlopen. Sleutelen aan de onderwerpregel, aan de calls to action en de content in het algemeen, bracht geen soelaas. Tijd voor een nieuwe aanpak lezen we in een studie […]

Respecteer de comfortzone van je e-contact!

In onze vorige blog haalden we een interessante grafiek boven van het Amerikaanse Blue Hornet. Zij onderzochten waarom consumenten hun e-mailadres achterlaten op een e-marketinglijst. Ze wilden eenvoudigweg extra korting in de inbox. Maar in diezelfde wetenschappelijke enquête peilden ze begin dit jaar ook bij die consumenten naar de hoeveelheid aan informatie die ze bereid […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,675

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail