Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Afleverbaarheid, Wetgeving

Wat staat er in de wet over de opt-in?

De opt-in is het marketingjargon voor de toestemming van de klant om hem commerciële mailings te versturen. Specifiek gaat het om ‘voorafgaande, vrije, specifieke en geïnformeerde’ toestemming van de ontvanger. Maar wat wil dat nu eigenlijk zeggen?

Zonder geldige opt-in kom je er niet zomaar in. Niet alleen de spamfilters zullen je met argwaan bekijken, ook de arm der wet is alert. Maar wat wordt er nu van die opt-in verwacht?

Over het woord ‘voorafgaand’ zullen weinigen struikelen. Vrij, specifiek en geïnformeerd kunnen wel anders geïnterpreteerd worden. We leggen het hier even uit.

Vrij

Bij de wethouder staat de vrijheid van de internetgebruiker hoog aangeschreven. Wanneer een website bijvoorbeeld niet de mogelijkheid geeft aan de bezoekers om het vakje ‘neen, ik wil geen commerciële mailings ontvangen’ aan te vinken, dan wordt dat niet als ‘vrij’ beschouwd.

Maar ook bepaalde ‘spitsvondigheden’ van de marketeer zijn uit den boze. Zo is het niet toegestaan om het vakje ‘ja’ op voorhand aan te kruisen. Als de klant verplicht wordt om zich in te schrijven om toegang tot een product, dienst of kortingsbon te krijgen, wordt dat ook niet als ‘vrij’ beschouwd.

Specifiek

Er bestaat geen stilzwijgende toestemming bij de reguliere opt-in. De nieuwe abonnee moet specifiek aangeven dat hij commerciële e-mails van jou wilt krijgen. Let daarbij op dat de ontvanger alleen aan jou de toestemming gegeven heeft om hem in je mailinglijst op te nemen. Je mag dus niet zomaar zijn gegevens doorgeven aan een andere aanbieder.

Geïnformeerd

Bij de opt-in moet je heldere informatie verschaffen. Zorg ervoor dat er geen misverstand bestaat over het doel van de opt-in, namelijk het versturen van commerciële post. Je mag die informatie niet opnemen in de algemene voorwaarden. Beter is een kruisvakje toe te voegen waarin je duidelijk stelt wat de doeleinden zijn van de opt-in.

Er zijn twee uitzonderingen op die regel. Lees er meer over in onze volgende blogpost.

aug 19, 2011Thomas Vangelooven
Previous storyDrie berichten die het engagement van de abonnee stimulerenNext storyTell-a-friend is handig, maar niet waterdicht
Home Wat staat er in de wet over de opt-in?
9 jaar geleden Afleverbaarheid, Wetgeving428
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Strategie, Testing, Tips

Laat “mailto” beter achterwege

Eigenzinnige e-mailclients kunnen soms een ware nachtmerrie vormen voor e-marketeers. Dat afbeeldingen tegenwoordig standaard geblokkeerd worden, daar hebben we ondertussen mee leren leven. Maar een ingebouwde “mailto” blijkt nu ook alle alarmbellen af te laten gaan. jul 19, 2013Michelle Dassen

Testing, Tips

Op jacht naar de top drie!

Testen is één van de basis beginselen van succesvolle e-mailmarketing. Testen kan je op vele manieren. Je kan er voor opteren om een A-B test op de onderwerpregel uit te voeren, maar ook op het complete e-mailbericht kan je op verschillende versies testen. nov 29, 2013Ann Flipkens

Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, List Building, Strategie

11 ideeën ter verbetering van je opt-in formulier

Wat is de beste plaats om een opt-in formulier te plaatsen? Welke strategie moet je ontwikkelen? Wat zijn de verplichte elementen? Klassieke vraagstukken voor een e-marketeer. Vandaag willen we hierin een handje toesteken. nov 10, 2014Ann Flipkens

Waarom niet eens een gewoon tekstbericht sturen?

Voor de meeste e-marketeers is de keuze snel gemaakt. Berichten met HTML zijn draagt de voorkeur weg boven eenvoudige tekst berichten. Met met kleuren, tabellen en figuren kan een e-mail bericht toch heel wat aantrekkelijker gemaakt worden. dec 9, 2009Thomas Vangelooven

List Building, Strategie, Tips

Tip: Al je voordelen op een landingspagina

Elk e-mailbericht heeft haar vormelijke kenmerken. De uitschrijflink is hiervan een geschikt voorbeeld. Een link naar een contactpagina zie je steeds vaker verschijnen. Maar nog een beetje meer experimenteren op dit vlak kan nooit kwaad. dec 14, 2012Thomas Vangelooven

Cases

BrokerMail: “unieke combinatie zorgt voor 100 procent tevreden klanten”

Content is de sleutel voor efficiënte e-mailcommunicatie. Zo denkt BrokerMail er ook over. Het gemeenschappelijke initiatief van NewsMaster Publishing en Nextmove biedt een uniek ‘e-newsletter’-concept aan, specifiek voor zelfstandige verzekeringsmakelaren met of zonder bankactiviteiten. feb 1, 2012Michelle Dassen

Cases, Content, context, E-commerce, E-mailmarketing

De vastgoedsector: Bouwen aan je klantenbestand met e-mailmarketing

Vastgoedmakelaars zoeken je droomhuis, verkopen je thuis vol herinneringen aan de juiste persoon of verhuren het appartement dat je met veel liefde renoveerde. De sector is echter erg competitief dus moeten makelaars opvallen. Daarnaast vertrouwen ze erg op referenties en perceptie. Daarom is goed uitgedachte, transparante communicatie onontbeerlijk voor hen. In dit artikel geef ik […]

Social media, Trends

Je sociale muur in je e-mailbericht

In onze reeks trends in e-mailmarketing richting het nieuwe jaar, komen we vandaag met een ongewone truc die eerder nog in experimentele fase verkeert. De knoppen voor de sociale in de e-mailberichten kennen we al. Maar wat als we het eens omkeren? dec 18, 2015Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,657

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail