De DDMA, de Nederlandse branchevereniging voor voor dialoogmarketing heeft haar tweede Nationale E-mail Benchmark gepresenteerd. Ideaal voor ons al e-marketeers om even bij de Noorderburen te gluren om te checken of er geen lessen te leren zijn.
Aan deze benchmark werd deelgenomen door zes grote ESP die de data leverden aan CloseContact en DDMA die het geheel hebben geanalyseerd. In dit onderzoek werden 4,59 miljard e-mails uit 107.885 e-mailcampagnes Opgenomen. Al deze e-mailcampagnes zijn in 2012 naar Nederlandse e-mailadressen verzonden. Vandaag pikken we alvast een algemene grafiek uit dit onderzoek.
Eerste besluit
Wat blijkt? E-mailcampagnes die op zaterdag worden verzonden, scoren het hoogst wat betreft het openingspercentage. Dit is met 34,2% ruim een derde. Kijken we echter naar de moneymaker, namelijk het klikpercentage, dan moet je e-mailmarketing op vrijdag bedrijven. Dan is het percentage het hoogste met 8,25%. Op zondag moet je niet naar de in-box van de contacten loeren, want dan zijn de percentages lager. En uit de groene lijn blijkt dat de meeste e-marketeers deze lijn volgen.
Tweede besluit
Als je deze besluiten blindelings zou toepassen, dan zou je je e-marketing vooral op vrijdag en zaterdag moeten bedrijven. Maar laat ons dadelijk één en ander nuanceren. Kijk even naar de doorklikratio’s die men in Nederland van dag tot dag bereikt. Allen schommelen ze ergens tussen de 8 en 9 procent. Allicht zullen er wel verschillen optreden als je naar afzonderlijke niches gaat kijken, maar het algemene beeld is eigenlijk duidelijk. De dag dag je e-mail verzendt is eigenlijk niet zo relevant. Zal het dan toch om de relevante content gaan?