Stap één, de lezer leest het e-mailbericht. Stap twee, de lezer klikt op de link. Stap drie, de lezer van je e-mailbericht draagt bij aan de omzet. Dit is het ideale plaatje. Maar de tweede stap, daar zijn we soms minder sterk in.
Je zal waarschijnlijk zelf wel een e-mail hebben zien passeren met de beroemde ‘klik hier’ link. Soms staan er in dergelijke e-mailberichten meer dan één van dergelijke links. En voor je het weet is je lezer de draad van het verhaal verloren. En waarom zou ik wel moeten klikken?
Lezers zijn scanners
Daarom is het belangrijk dat je duidelijk bent. Waarom is het voor de lezer van belang om door te klikken? Welke voordelen – zo denkt men in eerste instantie – kan ik hiermee halen? Als je lezer de complete paragraaf voor die ‘klik hier’ moet lezen, dan loop je het risico dat hij helemaal niet zal klikken. Want het lezen is er soms net dat tikkeltje te veel aan. Vergeet niet dat lezers scannen en pas gaan lezen of klikken als die ‘quick scan’ iets losweekt.
Vertel meer
Dus gebruik eerder linken in de stijl ‘bestel hier je tickets’. Het is voor de lezer dadelijk duidelijk waarvoor de link dient. Ben je niet zeker dat je doelgroep gewoon is om op linken te klikken, dan kan je er beter ‘klik hier om je tickets te bestellen’ van maken. Zo leg je in één ruk én de actie die de lezer moet ondernemen , en het te verwachten gevolg. Vergeet dus niet om steeds de ontvangers te vertellen wat de onderliggende pagina zal zijn.
Eén naar veel
Daarnaast is er nog een mogelijke hindernis. Je e-mailbericht kan verschillende doorlinken bevatten. Dat zie je vaak bij nieuwsbrieven. Je krijgt dan meerdere keren ‘klik hier’ op een rijtje. Terwijl de ene doorklik misschien wel goed is om die tickets te bestellen, kan de andere link wel gaan over een ander en duurder product. Beeld je even volgend scenario in. Je stuurt een nieuwsbrief waar je drie producten aanbiedt. De lezer scant en is geïnteresseerd in product A. Met de losse pols klikt hij op de eerste link die hij met de muis tegenkomt. Want ze heten allemaal ‘klik hier’. En hij komt op de landingspagina van product C uit. Hoe groot is de kans dat je conversie mist?