Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Content

Wees kort en bondig in je e-mail

Laat de lezers van je e-mailberichten niet zoeken tussen een zondvloed aan woorden naar je werkelijke boodschap. Je moet een evenwicht zien te vinden tussen relevante inhoud en de kunst van de beknoptheid.

E-mail is bij uitstek een snel communicatie middel. Maar in een steeds verder versnellende wereld, ontbreekt het de lezer soms chronisch aan tijd om alles bij te houden. Dus is het zeker niet opportuun om  een uitgebreide brief te dichten.

Verder bouwen

Je doelgroep heeft meer dan waarschijnlijk niet voldoende tijd om elk bericht drie keer na te lezen. Met één enkele keer zou je zelfs al gelukkig zijn. Als je dan je prospect een digitale nieuwsbrief toestuurt omdat hij of zij zichzelf heeft ingeschreven, dan is de kans zeer groot dat de lezer de essentie over je bedrijf en je product al kent. Het is dus zeker niet nodig om dit dunnetjes over te doen en daardoor de aandacht van je lezer te verliezen. Bouw verder op de kennis van de lezer.

Kiezen

Vermijd te veel superlatieven. Het is goed om te laten zien dat je achter je eigen product staat, maar daar gaat de lezer ook al van uit. Het is niet nodig om dit opnieuw in chocoladeletters aan je lezerspubliek te tonen. Spendeer dan eerder je energie om aan je lezers kort en bondige de eigenschappen van je product of dienst duidelijk te maken. En daar mogen, weliswaar met mate, ook argumenten aan toegevoegd worden, die duidelijk maken waarom men eerder voor jouw product dan voor jouw concurrent moet kiezen.

Woorden

Communicatie heeft veel met woorden te maken. Hoe helder je ook schrijft, houd er rekening mee dat een lezer ‘scant’ en niet leest. Toch niet in eerste instantie. Het is pas als zijn of haar oog op iets interessants valt, dat er verder gelezen wordt. Een grijze woorden massa is niet bevorderlijk voor een rendabele leesbeurt. Splits daarom je tekst op in kleine paragrafen. Werk met tussentitels die nieuwsgierigheid opwekken. En zorg er voor dat enkele belangrijke termen er uit springen. Als kapstokken voor het lezende oog. Was je bij ‘scant’ niets opgevallen?

aug 28, 2009Ann Flipkens
Previous storyDe juiste e-mail voor de jobNext storyMaak eens een SWOT van je e-mailmarketing!
Home Wees kort en bondig in je e-mail
14 jaar geleden Content302
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Content, E-mailmarketing, List Building, Strategie, Tips

De perfecte welkomstboodschap (deel II)

We vertelden al in de vorige blog dat een nieuwe inschrijving in een e-marketinglijst alle aandacht verdient. Tegelijkertijd kan je al je eerste stappen van je e-marketing loslaten op het verse e-mailadres. De vijf tips die we vandaag geven, sluiten hier nauw bij aan… mei 29, 2012Ann Flipkens

Afleverbaarheid

Verhoog je afleverpercentage met een SPF-record

SPF staat voor ‘Sender Policy Framework’. Het is een methode om vervalsing van het afzenderadres van e-mailberichten tegen te gaan. Met andere woorden: de technologie voorkomt dat je afzenderadres wordt misbruikt voor spam.  mei 20, 2011Ann Flipkens

Content, E-mailmarketing, Tips

Optimaliseer je onderwerpregel met deze tips

Het belang van een pakkende onderwerpregel hoeven we je waarschijnlijk niet meer uit te leggen. Als die eerste regel er niet in slaagt om de aandacht van de ontvanger te trekken, dan is het afgelopen voor je mailing. Met deze drie punten haal je keer op keer het beste uit je onderwerpregel. jul 6, 2011Thomas […]

E-mailmarketing in 2020

De teller van de eeuwigheid heeft het jaar weer met één eenheid verhoogd. Het eerste decennium van de twintigste eeuw is afgesloten. En anders dan de collega’s blikken wij voor een keer niet terug, maar wel vooruit. Hoe zou e-mail marketing anno 2010 er uit zien? dec 31, 2009Thomas Vangelooven

Content, Strategie, Testing, Tips

Nog eens drie wijze lessen over onderwerpregels

Een goede onderwerpregel maakt het verschil tussen gelezen worden dan wel naar de vuilbak verwezen worden. Daarom kan men aan dit kleine deuropenertje niet genoeg aandacht besteden. Dat de onderwerpregel vooral kort moet zijn – 50 tekens roept men meestal – is geweten. Maar moet je de volle lengte wel gebruiken? jun 18, 2010Ann Flipkens

List Building, Strategie

Weggevers en wedstrijden leveren zelden winstgevende prospecten op!

Wedstrijden of gratis stalen en zelfs volledige producten uitdelen lokken natuurlijk veel volk. Wie wil er niet graag de nieuwste Iphone winnen? Al ligt thuis de lade al vol met ongebruikte gsm’s wegens de nieuwste smartphone pas in gebruik genomen. Wie wil er niet graag thuis een gratis bak bier afgeleverd krijgen? jan 18, 2010Ann […]

E-mailmarketing, Tips

Keer het principe van de content eens om..

Degelijke content is de sleutel tot succesvolle e-marketing. In de klassieke situatie sturen we content naar de contacten in de e-marketinglijst. Nadat ze tenminste hun e-mailadres achterlieten in een opt-in formulier. Maar we kunnen het principe ook omdraaien… jun 14, 2013Michelle Dassen

E-mailmarketing, Inspiratie!, List Building, Strategie, Tips, Trends

E-mailmarketing is de start van elke goede relatie

Je komt ze vaak tegen, die pagina’s waar een nieuw product of bedrijf aangekondigd wordt. Ze zijn summier, veelbelovend, maar bevatten allen een duidelijk wit vlak. Om je e-mailadres achter te laten. De winnaars van het pop-up restaurant hebben het goed begrepen. De eerste klanten voor hun nieuwe restaurant worden nu al verzameld… jun 12, […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,759

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,983

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail