Laat de lezers van je e-mailberichten niet zoeken tussen een zondvloed aan woorden naar je werkelijke boodschap. Je moet een evenwicht zien te vinden tussen relevante inhoud en de kunst van de beknoptheid.
E-mail is bij uitstek een snel communicatie middel. Maar in een steeds verder versnellende wereld, ontbreekt het de lezer soms chronisch aan tijd om alles bij te houden. Dus is het zeker niet opportuun om een uitgebreide brief te dichten.
Verder bouwen
Je doelgroep heeft meer dan waarschijnlijk niet voldoende tijd om elk bericht drie keer na te lezen. Met één enkele keer zou je zelfs al gelukkig zijn. Als je dan je prospect een digitale nieuwsbrief toestuurt omdat hij of zij zichzelf heeft ingeschreven, dan is de kans zeer groot dat de lezer de essentie over je bedrijf en je product al kent. Het is dus zeker niet nodig om dit dunnetjes over te doen en daardoor de aandacht van je lezer te verliezen. Bouw verder op de kennis van de lezer.
Kiezen
Vermijd te veel superlatieven. Het is goed om te laten zien dat je achter je eigen product staat, maar daar gaat de lezer ook al van uit. Het is niet nodig om dit opnieuw in chocoladeletters aan je lezerspubliek te tonen. Spendeer dan eerder je energie om aan je lezers kort en bondige de eigenschappen van je product of dienst duidelijk te maken. En daar mogen, weliswaar met mate, ook argumenten aan toegevoegd worden, die duidelijk maken waarom men eerder voor jouw product dan voor jouw concurrent moet kiezen.
Woorden
Communicatie heeft veel met woorden te maken. Hoe helder je ook schrijft, houd er rekening mee dat een lezer ‘scant’ en niet leest. Toch niet in eerste instantie. Het is pas als zijn of haar oog op iets interessants valt, dat er verder gelezen wordt. Een grijze woorden massa is niet bevorderlijk voor een rendabele leesbeurt. Splits daarom je tekst op in kleine paragrafen. Werk met tussentitels die nieuwsgierigheid opwekken. En zorg er voor dat enkele belangrijke termen er uit springen. Als kapstokken voor het lezende oog. Was je bij ‘scant’ niets opgevallen?