Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing

Wees niet te happig!

Als je je klanten dagelijks (of toch bijna dagelijks ) trakteert op een e-mail, dan is de kans groot dat je in je statistieken een behoorlijke kloof ziet groeien tussen afgeleverd en daadwerkelijk gelezen.

Natuurlijk zijn er klanten en prospecten die het helemaal niet erg vinden om dagelijks een e-mail van je te ontvangen. Er zijn er zelfs bij die dat digitale bericht ook nog elke dag zullen lezen. Het is net alsof je een ex-geliefde bent die aan het stalken geslagen is. Misschien is het met e-mailmarketing wel een beetje zoals in daten. Een periode van afwezigheid maakt de goesting alleen maar groter. Misschien wordt door deze tactiek je boodschap nog relevanter en sterker!

Zo veel te vertellen

“Maar we hebben zo veel te vertellen”, klinkt het dan op de afdeling marketing. Al onze aanbiedingen, al onze nieuwe producten en al onze kennis willen we graag iedereen ter beschikking stellen. Het leunt erg aan bij een verouderd beeld van marketing. Als je het beeldmerk maar genoeg onder de neus van de consument schuift, dan gaat ie vanzelf wel kopen. Die tijd is voorbij. Zeker in de B2B omgeving geldt steeds meer het principe van ‘don’t call us, we’ll call you’.

Kunst

Dus wordt het de kunst om niet alleen de juiste boodschap bij de potentiële lezer te brengen, maar ook op het juiste moment in de juiste frequentie. “Dat is wel wat veel gevraagd”, zou de nieuwe opwerping zijn. Hoezo, als iemand zich inschreef voor een nieuwsbrief of zijn of haar e-mail adres achterliet op je webstek voor meer info, dan heb je toch dadelijk gevraagd waarover je meer moest vertellen? Waarom heb je dan niet in één moeite mee door geïnformeerd hoe dikwijls hij of zij het wil hebben? Een gelukkige lezer, klikt gegarandeerd sneller op een link. En dan heb je hem waar je hem wil hebben. Zijn neus steeds dieper gravend in je boodschap, product of je webstek.

Opgelet

Maar dan mag je natuurlijk niet in een andere zonde vervallen. Dagen aftellen tot op het ogenblik dat je je meest begeerde prospect heeft aangegeven digitale communicatie te willen ontvangen. Om dan vervolgens in één boodschap al het gemiste van de voorbije periode in zijn inbox te gooien. Het is net hetzelfde als de stapel tijdschriften die op je bureau ligt als je terug komt van vakantie. Die lees je niet dadelijk. Die stapel verhuist dadelijk naar een hoekje in de kamer. De inhoud van een e-mail voor een minder frequent aanspreekbare lezer moet daarom met nog meer zorg samengesteld worden. Alleen die onderwerpen die absoluut belangrijk zijn mogen er een plekje vinden. Je zou toch niet willen dat je geweldige boodschap naar een hoekje van diens harde schijf verhuisd wordt?

aug 25, 2009Thomas Vangelooven
Previous storyKen de lezer van je e-mailNext storyDe juiste e-mail voor de job
Home Wees niet te happig!
11 jaar geleden E-mailmarketing189
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Social media

Sociale mediatips voor durvers: een best practice

Meer doen met sociale media staat hoog in het prioriteitenlijstje van e-marketeers. Maar de vraag ‘wat gaan we er mee doen’ blijft vaak hangende. Een best practice kan altijd inspiratie geven voor je volgende brainstormsessie. Hier leer je meer over de strategie van Danone. feb 3, 2012Ann Flipkens

Content, Tips

Bedenk een efficiënte onderwerpregel met deze checklist

Eén van de meest efficiënte middelen om een hoog openratio voor je e-mailcampagnes te verzekeren is simpelweg een pakkende onderwerpregel. Maar waar haal je de inspiratie keer op keer vandaan? Neem eens een kijkje naar deze checklist. feb 25, 2011Michelle Dassen

Cases, Content, Thema-mailings

Verhoog je conversieratio met een menselijke insteek

Is jouw conversieratio niet wat het moet zijn? Dan stemt de boodschap van je e-mail misschien niet overeen met de vorm. Ontdek het in dit artikel.  mei 26, 2011Michelle Dassen

Afleverbaarheid

Het mysterie van ‘delivery failure’ opgelost (deel 2)

Spamfilters zijn vaak een doorn in het oog van e-marketeers. De vorige blogpost vermeldde al dat maar liefst tien procent van de begunstigden een e-mail mislopen. Spamfilters nemen een groot deel van dat cijfer voor hun rekening.   okt 8, 2010Michelle Dassen

E-mailmarketing, Trends

Een succeskit voor e-mailmarketeers in 2012

Terwijl we nog steeds bekomen van 2011 uit te wuiven, staan we alweer enkele dagen in 2012. De goede voornemens zijn gemaakt en het inplannen van de talloze nieuwjaarsrecepties is intussen gebeurd. Maar hoe zit het met je e-mailmarketingplan voor het nieuwe jaar? jan 4, 2012Ann Flipkens

Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, Tips

7 leerpunten om een e-mailbericht performant te maken

E-mailmarketing werkt altijd. Zolang je maar genoeg berichten verspreidt, krijg je toch steeds conversie. Maar dat is het verkeerde uitgangspunt. Elk adres waar je bericht binnenvalt, zou een grote kans op succes moeten betekenen. En dat doe je niet met standaardberichten, wel met doordachte communicatie. Vandaag geven we 7 tips weg om een gewoon bericht […]

Afleverbaarheid, Design, E-mailmarketing, Tips

Vijf valkuilen om niet in te trappen!

Bij het opstellen van een e-mailbericht moet je niet alleen oog hebben voor de boodschap en het uitzicht, je moet ook oog hebben voor enkele specifieke valkuilen waarin je kan trappen. Een e-mailclient is immers onverbiddelijk bij het interpreteren van je boodschap. En als die verkeerd oogt, dan is het te laat. We zetten enkele […]

Afleverbaarheid, List Building

Krijg je het juiste e-mailadres?

Iedere e-marketeer, die tenminste zijn huiswerk heeft gemaakt, heeft er voor gezorgd dat op de juiste plaats een opt-in inschrijfformulier staat voor zijn of haar digitale nieuwsbrief. Helaas levert dit formulier niet altijd geldige e-mailadressen op… sep 8, 2010Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,666

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail