Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing

Wees niet te happig!

Als je je klanten dagelijks (of toch bijna dagelijks ) trakteert op een e-mail, dan is de kans groot dat je in je statistieken een behoorlijke kloof ziet groeien tussen afgeleverd en daadwerkelijk gelezen.

Natuurlijk zijn er klanten en prospecten die het helemaal niet erg vinden om dagelijks een e-mail van je te ontvangen. Er zijn er zelfs bij die dat digitale bericht ook nog elke dag zullen lezen. Het is net alsof je een ex-geliefde bent die aan het stalken geslagen is. Misschien is het met e-mailmarketing wel een beetje zoals in daten. Een periode van afwezigheid maakt de goesting alleen maar groter. Misschien wordt door deze tactiek je boodschap nog relevanter en sterker!

Zo veel te vertellen

“Maar we hebben zo veel te vertellen”, klinkt het dan op de afdeling marketing. Al onze aanbiedingen, al onze nieuwe producten en al onze kennis willen we graag iedereen ter beschikking stellen. Het leunt erg aan bij een verouderd beeld van marketing. Als je het beeldmerk maar genoeg onder de neus van de consument schuift, dan gaat ie vanzelf wel kopen. Die tijd is voorbij. Zeker in de B2B omgeving geldt steeds meer het principe van ‘don’t call us, we’ll call you’.

Kunst

Dus wordt het de kunst om niet alleen de juiste boodschap bij de potentiële lezer te brengen, maar ook op het juiste moment in de juiste frequentie. “Dat is wel wat veel gevraagd”, zou de nieuwe opwerping zijn. Hoezo, als iemand zich inschreef voor een nieuwsbrief of zijn of haar e-mail adres achterliet op je webstek voor meer info, dan heb je toch dadelijk gevraagd waarover je meer moest vertellen? Waarom heb je dan niet in één moeite mee door geïnformeerd hoe dikwijls hij of zij het wil hebben? Een gelukkige lezer, klikt gegarandeerd sneller op een link. En dan heb je hem waar je hem wil hebben. Zijn neus steeds dieper gravend in je boodschap, product of je webstek.

Opgelet

Maar dan mag je natuurlijk niet in een andere zonde vervallen. Dagen aftellen tot op het ogenblik dat je je meest begeerde prospect heeft aangegeven digitale communicatie te willen ontvangen. Om dan vervolgens in één boodschap al het gemiste van de voorbije periode in zijn inbox te gooien. Het is net hetzelfde als de stapel tijdschriften die op je bureau ligt als je terug komt van vakantie. Die lees je niet dadelijk. Die stapel verhuist dadelijk naar een hoekje in de kamer. De inhoud van een e-mail voor een minder frequent aanspreekbare lezer moet daarom met nog meer zorg samengesteld worden. Alleen die onderwerpen die absoluut belangrijk zijn mogen er een plekje vinden. Je zou toch niet willen dat je geweldige boodschap naar een hoekje van diens harde schijf verhuisd wordt?

aug 25, 2009Thomas Vangelooven
Previous storyKen de lezer van je e-mailNext storyDe juiste e-mail voor de job
Home Wees niet te happig!
13 jaar geleden E-mailmarketing223
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Social media, Strategie, Tips

Vier denkstappen om je verjaardagsbericht naar een hoger niveau te tillen

Het is een beproefd recept dat perfect door automatische e-mail generatoren kan uitgevoerd worden. Je e-mailcontact op het juiste moment voorzien van een verjaardagsbericht kan soms wonderen doen. sep 30, 2014Ann Flipkens

Tips

Verspreid nieuws voor een grotere impact

In vele bedrijven wordt op de dag van vandaag de communicatie naar de media toe door meerdere personen in de organisatie gevoerd. En meestal hebben die mensen niet echt een communicatie-achtergrond. Speciaal voor hen hebben we hier een waardevolle tip! nov 18, 2011Michelle Dassen

Content, E-mailmarketing, Strategie, Thema-mailings, Tips

Hoe pak jij je contacten in voor de feestdagen?

De eindejaarsfeesten zijn in aantocht. Het is voor e-marketeers één van de spannendste tijden. Vooral omdat het aantal campagnes dan traditioneel stijgt, maar ook omdat door de grote concurrentie het nog belangrijker is om je te onderscheiden. nov 20, 2013Michelle Dassen

Tips, Trends

Trends in e-mailmarketing

E-mailmarketing draait altijd op het scherp van de snede. Het is een relatief modern marketinginstrument dat ook nog eens via snel evoluerende dragers verspreid wordt. jan 29, 2014Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Strategie, Tips

25 antwoorden voor de e-mailmarketeer

De hedendaagse e-mailmarketeers moeten hun weg kunnen banen door een steeds complexere werkomgeving. In de volgende blogposts geven we 25 essentiële tips mee die als wegenkaart kunnen dienen voor de e-mailmarketeer.De verschuiving in consumentenverwachtingen, nieuwe technologieën, evoluerende beleidsmaatregelen en andere ontwikkelingen maken de opdracht van de e-mailmarketeer een heel stuk ingewikkelder. Daarom geven wij een […]

E-mailmarketing, Thema-mailings

8 Valentijns e-mail marketing tips

Valentijn is elk jaar weer goed voor ontelbare cadeautjes, dinertjes en relax momenten. Een ideaal moment om een speciale e-mailmarketing campagne op te zetten. We zetten een paar tips op een rijtje! jan 28, 2010Ann Flipkens

E-mailmarketing, Inspiratie!, Strategie, Tips, Trends

Staar je niet blind op leesratio’s, vanaf nu worden het kijkratio’s!

We kijken in onze e-mailmarketing steeds naar de statistieken op het vlak van leescijfers. We meten dan het succes van de campagne in eerste instantie af aan de leesdichtheid, in tweede instantie aan de doorklikratio. Maar staren we ons niet al te blind op deze leescijfers? dec 4, 2014Michelle Dassen

Content, Design, E-commerce, E-mailmarketing

Genereer trafiek naar je webshop met een duidelijke boodschap

E-mailmarketing is een belangrijke bron voor winkelketens om klanten naar de (web-)winkel te lokken. Eerder gaven we al een voorbeeld van Hunkemöller. Vandaag gaan we dieper in op de do’s en dont’s aan de hand van een e-mailcampagne van Yukka. mrt 25, 2011Thomas Vangelooven

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,259

Een animated gif als een conversie aanjager

3,611

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,906

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail