Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing

Wees niet te happig!

Als je je klanten dagelijks (of toch bijna dagelijks ) trakteert op een e-mail, dan is de kans groot dat je in je statistieken een behoorlijke kloof ziet groeien tussen afgeleverd en daadwerkelijk gelezen.

Natuurlijk zijn er klanten en prospecten die het helemaal niet erg vinden om dagelijks een e-mail van je te ontvangen. Er zijn er zelfs bij die dat digitale bericht ook nog elke dag zullen lezen. Het is net alsof je een ex-geliefde bent die aan het stalken geslagen is. Misschien is het met e-mailmarketing wel een beetje zoals in daten. Een periode van afwezigheid maakt de goesting alleen maar groter. Misschien wordt door deze tactiek je boodschap nog relevanter en sterker!

Zo veel te vertellen

“Maar we hebben zo veel te vertellen”, klinkt het dan op de afdeling marketing. Al onze aanbiedingen, al onze nieuwe producten en al onze kennis willen we graag iedereen ter beschikking stellen. Het leunt erg aan bij een verouderd beeld van marketing. Als je het beeldmerk maar genoeg onder de neus van de consument schuift, dan gaat ie vanzelf wel kopen. Die tijd is voorbij. Zeker in de B2B omgeving geldt steeds meer het principe van ‘don’t call us, we’ll call you’.

Kunst

Dus wordt het de kunst om niet alleen de juiste boodschap bij de potentiële lezer te brengen, maar ook op het juiste moment in de juiste frequentie. “Dat is wel wat veel gevraagd”, zou de nieuwe opwerping zijn. Hoezo, als iemand zich inschreef voor een nieuwsbrief of zijn of haar e-mail adres achterliet op je webstek voor meer info, dan heb je toch dadelijk gevraagd waarover je meer moest vertellen? Waarom heb je dan niet in één moeite mee door geïnformeerd hoe dikwijls hij of zij het wil hebben? Een gelukkige lezer, klikt gegarandeerd sneller op een link. En dan heb je hem waar je hem wil hebben. Zijn neus steeds dieper gravend in je boodschap, product of je webstek.

Opgelet

Maar dan mag je natuurlijk niet in een andere zonde vervallen. Dagen aftellen tot op het ogenblik dat je je meest begeerde prospect heeft aangegeven digitale communicatie te willen ontvangen. Om dan vervolgens in één boodschap al het gemiste van de voorbije periode in zijn inbox te gooien. Het is net hetzelfde als de stapel tijdschriften die op je bureau ligt als je terug komt van vakantie. Die lees je niet dadelijk. Die stapel verhuist dadelijk naar een hoekje in de kamer. De inhoud van een e-mail voor een minder frequent aanspreekbare lezer moet daarom met nog meer zorg samengesteld worden. Alleen die onderwerpen die absoluut belangrijk zijn mogen er een plekje vinden. Je zou toch niet willen dat je geweldige boodschap naar een hoekje van diens harde schijf verhuisd wordt?

aug 25, 2009Thomas Vangelooven
Previous storyKen de lezer van je e-mailNext storyDe juiste e-mail voor de job
Home Wees niet te happig!
14 jaar geleden E-mailmarketing228
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Targeting

Wie wil je bereiken met je e-mail?

Pik je zo maar een lijst? Pak je keer op keer dezelfde lijst, omdat je maar één lijst hebt? Of denk je even na voor je het verzenden begint? sep 15, 2009Ann Flipkens

Content, E-commerce, List Building, Strategie, Targeting

Streef naar de perfecte match

De perceptie die een e-mailcontact over je e-marketing heeft, is een belangrijk aspect. Als hij de meerwaarde van je e-mailberichten inziet, dan volgt de conversie vanzelf. Als het contact zich bedrogen voelt, dan krijg je dat nog moeilijk rechtgezet. dec 21, 2012Ann Flipkens

Mobile, Reporting, Tips, Trends

Differentieer je mobiel publiek

Naast de webbased e-mailclients zijn de mobiele lezers ook stevig aan hun opmars bezig. Dat creëert opnieuw een extra uitdaging voor de e-marketeer. Want e-mailberichten lezen op het kleine scherm is nu eenmaal anders dan op het reguliere computerscherm. sep 12, 2012Ann Flipkens

Directe verkoop door integratie e-mail en sociale media?

Onze vorige bijdrage stond nog maar net op de blog en daar viel een recent onderzoek van eROI binnen. En daar stonden cijfers in om van te duizelen. Volgens e-Dialog gebruikt 97 procent van de Amerikaanse huishoudens e-mail. Daarvan is volgens Nielsen er ruim 75 procent actief bezig op een sociaal netwerk. Weliswaar allemaal cijfers […]

Het gros van het e-mail verkeer is spam

Het Amerikaanse Messagelabs ziet tijdens haar core-activiteit behoorlijk wat e-mail verkeer uit de hele wereld op haar servers passeren. En dit leidt tot een onthutsende vaststelling. Hoewel sinds vorige maand een daling van 2,1 procent werd waargenomen, blijft wereldwijd de spam ratio op 86,4 procent hangen. okt 26, 2009Ann Flipkens

E-commerce, E-mailmarketing, Reporting, Strategie

Het leven van een e-mailcampagne

In het e-mailplatform van Flexmail zal iedere account straks een nieuw dashboard zien verschijnen. Het plaatst op een ordelijke wijze een reeks relevante cijfers waarmee je niet alleen je e-marketing kan aanscherpen, maar ook je complete sales kan bijsturen. apr 5, 2013Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, List Building, Tips

Hoe meer e-mailadressen verzamelen? Drie eenvoudige tips!

Iedereen heeft ondertussen wel begrepen dat het inzamelen van e-mailadressen in de huidige constellatie van de markt een verschil kan maken tussen succes en achteraan bengelen. Maar hoe doe je dat in een tijd waar de opt-in overal in de wetgeving ingeschreven wordt? okt 23, 2009Thomas Vangelooven

Social media, Trends

Je sociale muur in je e-mailbericht

In onze reeks trends in e-mailmarketing richting het nieuwe jaar, komen we vandaag met een ongewone truc die eerder nog in experimentele fase verkeert. De knoppen voor de sociale in de e-mailberichten kennen we al. Maar wat als we het eens omkeren? dec 18, 2015Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,980

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,811

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,112

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

3,017

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,686

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail