Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
List Building, Strategie

Weggevers en wedstrijden leveren zelden winstgevende prospecten op!

Wedstrijden of gratis stalen en zelfs volledige producten uitdelen lokken natuurlijk veel volk. Wie wil er niet graag de nieuwste Iphone winnen? Al ligt thuis de lade al vol met ongebruikte gsm’s wegens de nieuwste smartphone pas in gebruik genomen. Wie wil er niet graag thuis een gratis bak bier afgeleverd krijgen?

Op het eerste zicht blijkt deze methode te werken. Veel schoon volk klikt door op de actieknoppen in je e-mail bericht, schrijft zich met de glimlach in op je e-marketinglijst en laten heel wat schijnbaar waardevolle marketing info achter. Een dubbele opt-in nemen de nieuwelingen er met plezier bij. Missie geslaagd zou een e-marketeer snel kunnen concluderen.

Conversie

Maar wanneer het tijd wordt om deze vruchten te plukken door zoveel mogelijk van deze nieuwe prospecten om te zetten naar betalende klanten, blijkt niemand meer thuis te geven. De realiteit is hard: niemand koopt! De reden is eenvoudig. ‘Gratis’ en ‘win een hip ding’ trekt iedereen aan. Iedereen wint immers graag. Dat betekent dat je gegarandeerd een behoorlijke aangroei hebt van zogenaamde prospecten die je eigenlijk niet wil. Misschien kennen die mensen niet eens je product!

Volhouders

Toch blijven heel wat e-marketeers zweren bij deze methode. Als het aantal binnengehaalde e-mail-adressen het enige is wat je interesseert, doe dan rustig verder. Maar weet dat dit zeker niet gelijk staat met een goede opt-in actie. In plaats van een internaut te belonen bij het klikken, bij het inschrijven of een landingspagina te lezen, is het misschien beter om eerst zijn of haar interesse voor je product of dienst te peilen.

Diversificatie

Je kan bij een gratis actie gemakkelijk een drempel opwerpen via een in de e-mail ingebed formulier. Bij de gewenste antwoorden – dus een valabele prospect – zou een script de poort van de grot van Ali Baba kunnen openen. In alle andere gevallen moet de potentiële inschrijver afgeleid worden naar een andere pot, met een kleinere beloning. Zo voorkom je vervuiling van je e-marketinglijst. En zal je jezelf niet snel rijk rekenen. E-mail marketing is niet alleen een kwestie van differentiëren in je boodschap voor de lezer, maar ook van differentiëren van je reactie op info die de lezer je geeft!

jan 18, 2010Ann Flipkens
Previous storyEven filosoferen over html en tekst georiënteerde e-mail berichtenNext storyWarning: Haïti spam!
Home Weggevers en wedstrijden leveren zelden winstgevende prospecten op!
11 jaar geleden List Building, Strategie293
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Afleverbaarheid, List Building

Vraag hulp aan je lezers

Je bericht bovenaan in de inbox krijgen, dat is de droom van iedere e-marketeer. Van de grote webbased e-mail aanbieders is bekend dat zij een dikke vinger in de pap houden bij het sorteren van de inkomende e-mails. Zo dik, dat er op internet verschillende lijstjes circuleren met aandachtspunten. We zetten er graag een aantal […]

List Building, Tips

Laat je e-mail contacten zelf hun profiel beheren

De meeste opt-in en opt-out procedures zijn vrij eenvoudig van concept. Lezers krijgen de kans hun e-mailadres op te geven en mogen tegelijkertijd soms nog wat voorkeuren aanduiden. De uitschrijfprocedure is zo mogelijk nog eenvoudiger. Klik hier om te verdwijnen. En dat is een verkeerd bedachte goocheltruc. jun 30, 2009Ann Flipkens

E-mailmarketing, Social media

Bijten sociale media uw e-mail marketing?

De sociale media op internet hypen nog steeds. In de voorbije verkiezingsronde was Facebook niet weg te denken uit de campagne. Mensen krijgen steeds meer informatie via webapplicaties, sociale media, widgets op de desktop toegespeeld. E-mail zou in deze context alleen nog een functie als overleg- en communicatieplatform behouden. jun 18, 2009Ann Flipkens

Content, Design

Professionaliseer je e-mailcampagnes met templates

Templates zijn een belangrijk element in de opmaak van je e-mailcampagne. Omdat we niet allemaal grafische ontwerpers zijn en toch professionele en consequente e-mailcommunicatie willen opzetten, brengen templates soelaas. mrt 18, 2011Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Strategie, Thema-mailings

Het succes van e-mailmarketing zit in de voorbereiding

We stelden het in deze blog reeds meermaals. Zelfs met het beste e-mail marketingplatform ben je nog niet zeker van succes. De zegswijze dat e-mailmarketing minstens evenveel ‘transpiratie als inspiratie’ vereist is hier zeker op haar plaats. Het eerste van de twaalf werken van Flexmail schenkt hieraan ruime aandacht. jan 29, 2013Ann Flipkens

E-mailmarketing, Tips

4 elementen die je contacten afleiden van je nieuwsbrief

E-mailmarketing is niet alleen een bericht in de inbox van het contact droppen. Het is ook de aandacht trekken van de lezer. Deze aandacht moet uiteindelijk leiden tot de beoogde conversie. jun 12, 2013Michelle Dassen

Cases, Content, Thema-mailings

Verhoog je conversieratio met een menselijke insteek

Is jouw conversieratio niet wat het moet zijn? Dan stemt de boodschap van je e-mail misschien niet overeen met de vorm. Ontdek het in dit artikel.  mei 26, 2011Michelle Dassen

Opmerkelijk: ruim 4 op 10 opent een spam e-mail!

Een onderzoek dat het Amerikaanse MAAWG – Messaging Anti-Abuse Working Group – in Noord Amerika en Europa liet uitvoeren kwam tot deze opmerkelijke vasstelling. Van de bevraagde internauten gaf 43 procent aan dat ze een e-mailbericht waarvan ze zagen dat het spam was toch openden. apr 2, 2010Michelle Dassen

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,747

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail