Wedstrijden of gratis stalen en zelfs volledige producten uitdelen lokken natuurlijk veel volk. Wie wil er niet graag de nieuwste Iphone winnen? Al ligt thuis de lade al vol met ongebruikte gsm’s wegens de nieuwste smartphone pas in gebruik genomen. Wie wil er niet graag thuis een gratis bak bier afgeleverd krijgen?
Op het eerste zicht blijkt deze methode te werken. Veel schoon volk klikt door op de actieknoppen in je e-mail bericht, schrijft zich met de glimlach in op je e-marketinglijst en laten heel wat schijnbaar waardevolle marketing info achter. Een dubbele opt-in nemen de nieuwelingen er met plezier bij. Missie geslaagd zou een e-marketeer snel kunnen concluderen.
Conversie
Maar wanneer het tijd wordt om deze vruchten te plukken door zoveel mogelijk van deze nieuwe prospecten om te zetten naar betalende klanten, blijkt niemand meer thuis te geven. De realiteit is hard: niemand koopt! De reden is eenvoudig. ‘Gratis’ en ‘win een hip ding’ trekt iedereen aan. Iedereen wint immers graag. Dat betekent dat je gegarandeerd een behoorlijke aangroei hebt van zogenaamde prospecten die je eigenlijk niet wil. Misschien kennen die mensen niet eens je product!
Volhouders
Toch blijven heel wat e-marketeers zweren bij deze methode. Als het aantal binnengehaalde e-mail-adressen het enige is wat je interesseert, doe dan rustig verder. Maar weet dat dit zeker niet gelijk staat met een goede opt-in actie. In plaats van een internaut te belonen bij het klikken, bij het inschrijven of een landingspagina te lezen, is het misschien beter om eerst zijn of haar interesse voor je product of dienst te peilen.
Diversificatie
Je kan bij een gratis actie gemakkelijk een drempel opwerpen via een in de e-mail ingebed formulier. Bij de gewenste antwoorden – dus een valabele prospect – zou een script de poort van de grot van Ali Baba kunnen openen. In alle andere gevallen moet de potentiële inschrijver afgeleid worden naar een andere pot, met een kleinere beloning. Zo voorkom je vervuiling van je e-marketinglijst. En zal je jezelf niet snel rijk rekenen. E-mail marketing is niet alleen een kwestie van differentiëren in je boodschap voor de lezer, maar ook van differentiëren van je reactie op info die de lezer je geeft!