Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
List Building, Strategie

Weggevers en wedstrijden leveren zelden winstgevende prospecten op!

Wedstrijden of gratis stalen en zelfs volledige producten uitdelen lokken natuurlijk veel volk. Wie wil er niet graag de nieuwste Iphone winnen? Al ligt thuis de lade al vol met ongebruikte gsm’s wegens de nieuwste smartphone pas in gebruik genomen. Wie wil er niet graag thuis een gratis bak bier afgeleverd krijgen?

Op het eerste zicht blijkt deze methode te werken. Veel schoon volk klikt door op de actieknoppen in je e-mail bericht, schrijft zich met de glimlach in op je e-marketinglijst en laten heel wat schijnbaar waardevolle marketing info achter. Een dubbele opt-in nemen de nieuwelingen er met plezier bij. Missie geslaagd zou een e-marketeer snel kunnen concluderen.

Conversie

Maar wanneer het tijd wordt om deze vruchten te plukken door zoveel mogelijk van deze nieuwe prospecten om te zetten naar betalende klanten, blijkt niemand meer thuis te geven. De realiteit is hard: niemand koopt! De reden is eenvoudig. ‘Gratis’ en ‘win een hip ding’ trekt iedereen aan. Iedereen wint immers graag. Dat betekent dat je gegarandeerd een behoorlijke aangroei hebt van zogenaamde prospecten die je eigenlijk niet wil. Misschien kennen die mensen niet eens je product!

Volhouders

Toch blijven heel wat e-marketeers zweren bij deze methode. Als het aantal binnengehaalde e-mail-adressen het enige is wat je interesseert, doe dan rustig verder. Maar weet dat dit zeker niet gelijk staat met een goede opt-in actie. In plaats van een internaut te belonen bij het klikken, bij het inschrijven of een landingspagina te lezen, is het misschien beter om eerst zijn of haar interesse voor je product of dienst te peilen.

Diversificatie

Je kan bij een gratis actie gemakkelijk een drempel opwerpen via een in de e-mail ingebed formulier. Bij de gewenste antwoorden – dus een valabele prospect – zou een script de poort van de grot van Ali Baba kunnen openen. In alle andere gevallen moet de potentiële inschrijver afgeleid worden naar een andere pot, met een kleinere beloning. Zo voorkom je vervuiling van je e-marketinglijst. En zal je jezelf niet snel rijk rekenen. E-mail marketing is niet alleen een kwestie van differentiëren in je boodschap voor de lezer, maar ook van differentiëren van je reactie op info die de lezer je geeft!

jan 18, 2010Ann Flipkens
Previous storyEven filosoferen over html en tekst georiënteerde e-mail berichtenNext storyWarning: Haïti spam!
Home Weggevers en wedstrijden leveren zelden winstgevende prospecten op!
13 jaar geleden List Building, Strategie333
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Cases, Testing

Oeps, te snel op de ‘verzendknop’ geklikt?

Het kan iedereen overkomen: in een gehaaste of verstrooide bui verstuur je je e-mail naar de verkeerde persoon of mailinglijst. Hoe reageer je dan het best?  mei 25, 2011Ann Flipkens

Afleverbaarheid, E-mailmarketing

Op verzoek nog vijf vuistregels voor je onderwerpregels!

Terecht reageerde een lezer op onze vorige blog dat ons lijstje met aandachtspunten bij het schrijven van een onderwerpregel niet volledig was. Daarom krijgt u vandaag een nieuw lijstje en wees gerust, we zijn nog niet aan het einde. dec 15, 2009Ann Flipkens

Cases, E-mailmarketing, Wetgeving

Ben jij klaar voor de komst van de GDPR?

Misschien ben je er nog niet mee bezig, of lig je er al een tijdje van wakker: de nieuwe Europese privacy wetgeving treedt in voege in mei 2018. Is jouw strategie klaar voor alle veranderingen? Heb je precies in kaart gebracht aan welke aspecten je moet voldoen? mrt 7, 2017Michelle Dassen

E-commerce

Vijf tips voor een efficiënte transactiemail

Als e-marketeer heb je vast en zeker al gemerkt dat aankoopbevestigingsmails torenhoge open ratio’s halen. Daarom is het de uitgelezen kans om je reputatie als aanbieder eer aan te doen. Een checklijst.  jul 15, 2011Ann Flipkens

Cases, E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, Inspiratie!, Personalisatie, Tips

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

E-mailmarketing is een ideaal instrument om tijdsgebonden boodschappen te versturen. En dat zonder je er ook maar één vinger naar moet uitsteken. Mits een goede koppeling met je database waar de datum die verzending moet uitlokken, opgeslagen zit, kun je op bijna automatische wijze conversie nastreven. jun 6, 2014Michelle Dassen

Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, Personalisatie, Social media, Strategie

Intelligentie in je e-mailstrategie

Secretsales.com is een bedrijf dat online kledij, accessoires en schoonheidsproducten verkoopt van grote merken. Niet wat er vandaag in de winkel ligt, wel stockoverschotten en kleding die uit vroegere seizoenen komen.  Zij leveren zo aan 1.500 merken over de hele wereld een snel en efficiënt platform om van hun overschotten af te raken, er nog […]

Content, Tips

Wees duidelijker dan ‘klik hier’

Stap één, de lezer leest het e-mailbericht. Stap twee, de lezer klikt op de link. Stap drie, de lezer van je e-mailbericht draagt bij aan de omzet. Dit is het ideale plaatje. Maar de tweede stap, daar zijn we soms minder sterk in. jun 7, 2013Ann Flipkens

Social media

Maak van Facebook Timeline een opportuniteit

Er is de voorbije dagen veel commotie ontstaan over de verplichte invoering van de Timeline Template van Facebook. Vanuit het oogpunt van je e-mailmarketingstrategie kan je met Timeline toch je voordeel doen. mrt 30, 2012Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,758

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,983

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail