Zondag 11 maart is er een opmerkelijke verjaardag te vieren. Het is dan 20 jaar geleden dat een Amerikaanse professor de allereerste bijlage toevoegde aan een e-mailbericht. Vandaag is een bijlage de normaalste zaak van de wereld. Alleen bij e-mailmarketing moeten we er anders over denken.
Het lijkt logisch om een e-mailmarketing campagne te voorzien van een attachment. Je kan immers zo veel meer informatie aan je contact geven. En dat met zo een kleine inspanning! Want we zijn het toch al gewoon in onze één-op-één communicatie. Maar je moet opletten wil je deze tactiek gebruiken in een massa e-mailcampagne.
Je kan immers serieuze afleverproblemen krijgen. De verschillende internet service providers ontwikkelen dan meestal een van volgende strategieën. Ze gaan je e-mailbericht blokkeren en dus negeren. Dat heb je nu eenmaal te danken aan de spammers in de wereld die van deze techniek gebruik maken om virussen bij anderen binnen te smokkelen. Een andere tactiek is dat de ISP je e-mailbericht wel doorlaat, maar wel de bijlage er vanaf stript. En dan kom je boodschap niet compleet bij de lezer aan…
Meten is weten
Waarom zou je wel een attachment aan je e-mailbericht hangen als het niet alleen eenvoudiger, maar ook meer gecontroleerd kan? De extra informatie plaats je op een landingspagina op je website. En in je e-mailbericht verwijs je met een link naar deze pagina.
Links leveren immers statistieken op. Je weet exact wie wanneer op de verwijzing naar de extra info heeft geklikt. Het geeft je vooreerst een goed beeld over het effect van je e-mailcampagne.
Differentiatie
Anderzijds geeft het je een ideale gelegenheid om je vervolgcampagne te diversifiëren. Contacten die op een bepaalde link geklikt hebben, geven een inzicht in hun interesse. Je kan dus perfect deze groep in een nieuwe e-marketinglijst afscheiden voor een vervolgcampagne. Het is de ideale manier om nog meer relevante content te sturen naar je contact. En daardoor zal je ook weer beter gelezen worden.
Cijfers combineren
Bovendien is er een extra voordeel aan deze werkwijze. Je verhoogt het verkeer naar je webstek. En daar is natuurlijk nog veel meer informatie te vinden dan alleen maar de extra info die je met je e-mailbericht onder de aandacht van je lezer wilde brengen. Als je je web analyse tool combineert met je statistieken van je e-mailmarketing platform, dan kan je op niveau van je mailinglijst ook weer een aantal besluiten trekken. De gemiddelde gevolgde weg van de doorklikkers op je webstek vertelt ook weer iets over hun interesses. Zo kan je je contacten in de toekomst nog beter bedienen!