Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Tips

Welkomstmails hebben wel degelijk een impact

De welbekende welkomstmails hebben wel degelijk een effect op de responscijfers. Als je bedrijf geen welkomst- of bevestigingsbericht uitstuurt, dan loop je heel wat kansen mis.

Volgens Jill LeMaire, directrice van de consultinggroep Epsilon, halen welkomstmails een gemiddeld open ratio van vijftig tot zestig procent. Uit de cijfers blijkt nog dat abonnees, die een welkomstbericht ontvangen, hun lange termijn engagement met 33 procent verlengen voor dat ze afhaken.

Om je te helpen het meeste uit je welkomstcampagne te halen, geeft Epsilon hier enkele aanbevelingen mee.

Verstuur je welkomstbericht onmiddellijk

Hoe langer je wacht met de e-mail te versturen, hoe meer de aandacht van de abonnee verzwakt en andere e-mails ophopen in zijn inbox.  Daarmee dalen de kansen dat de abonnee je e-mail zal openen. Het wordt daarom warm aanbevolen om je welkomstbericht binnen de tien minuten, nadat de abonnee zich heeft ingeschreven, te versturen.

Wees beleefd

Vergeet niet de abonnee te bedanken voor zijn inschrijving. Om de spamfilters een stap voor te zijn, kan je best aan de ontvanger vragen om je e-mail als ‘gewenst’ aan te duiden in de e-mail cliënt.

Vraag naar de voorkeuren van de abonnee

Leg uit dat bijkomende informatie je in staat stelt om meer relevante content toe te sturen. Hou daarbij rekening dat je je belofte moet waarmaken en de content moet laten aansluiten met zijn voorkeuren.

Overweeg diverse welkomstberichten.

Niet veel bedrijven sturen meer dan één welkomstmail uit, maar diegene die er meer uitsturen kunnen hun responsratio zien verdubbelen. Zo kan je bijvoorbeeld je e-mails nummeren zodat de ontvanger weet dat er nog meer volgen.

Het belang van een welkomstmail is niet te onderschatten. Iedereen houdt ervan om zich welkom te voelen. Denk eraan dat elke abonnee ook een potentiële klant is. Daarom kan het geen kwaad om hem hartelijk te bedanken voor zijn opt-in.

jan 7, 2011Ann Flipkens
Previous storyDe belangrijkste meetcijfers op een rijtjeNext storyBug in Hotmail doet e-mailmarketeers schrikken
Home Welkomstmails hebben wel degelijk een impact
12 jaar geleden E-mailmarketing, Tips353
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Content, E-commerce, E-mailmarketing, Inspiratie!, Marketing automation, Personalisatie

Laat contacten de communicatieroute van jouw e-mailmarketingstrategie uitstippelen

Beperkt personalisatie in jouw e-mails zich tot “Beste Pieter” of “Hallo Marthe”? Dan is dit het uitgelezen moment om te ontwaken uit je winterslaap en je te verdiepen in de grenzeloze mogelijkheden van dynamic content. Marketeers koppelen al enige tijd informatie van hun contacten terug in hun nieuwsbrieven, maar vanaf nu steken we nog een […]

Content, Tips

Laat je prospect helpen bij het samenstellen van je nieuwsbrief

Content, content, het blijft het ordewoord van de dag. Hoe relevanter de inhoud van je nieuwsbrief is, hoe beter dat deze gelezen wordt. En hoe groter de kans is dat je met deze prospect zaken kan doen. Het Amerikaanse Business Insider heeft nu een nieuwe methode geïntroduceerd. jul 9, 2010Ann Flipkens

Geen onderdeel van een categorie

Flexmail behaalt zilver voor de Best performing Belgian tool Award

Op 26 november 2015 werd Flexmail tijdens de Digital Marketing Awards bekroond met zilver in de categorie “Best performing Belgian tool”. Het opbrengen van ROI en conversies, gebruiksgemak en service stonden hierbij centraal. nov 30, 2015Michelle Dassen

Tell-a-friend is handig, maar niet waterdicht

Via tell-a-friend worden ongevraagd berichten verzonden. Er bestaan nogal wat misverstanden over dit systeem. De consument drukt weliswaar op de knop, maar de aanbieder is verantwoordelijk voor het daadwerkelijke verzenden. Ontdek hier of jij conform de wetgeving bent.  aug 24, 2011Thomas Vangelooven

Cases, E-mailmarketing, List Building, Personalisatie, Tips

Tien punten om af te checken bij het opbouwen van je mailinglijst

Om zo te voorkomen dat je een blooper van jewelste aan je contacten toont. We kregen deze week een regelrechte misser onder ogen. Naar aanleiding van de verkiezingen probeerde De Tijd haar mailinglijst te bewegen om de website te komen bezoeken. En daar liep iets fout. mei 30, 2014Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie, Trends

Hyper-personalisatie is de volgende stap

De consultant van een bekend CRM pakket belt naar de consultant op het vlak van e-mailmarketing van een gemeenschappelijke klant. Om even af te stemmen. Vroeger waren dat twee aparte werelden. Vandaag heeft e-mailmarketing veel weg van marketingtools en overigens geldt ook het omgekeerde. Als we even wat surfen in de wereld van de e-mailmarketing […]

Bug in Hotmail doet e-mailmarketeers schrikken

Het was even schrikken vorige week toen Hotmail te kennen gaf dat er een bug in het systeem zat. Meer dan zeventienduizend gebruikers werden getroffen door het probleem. Het incident maakte de afhankelijkheidsrelatie tussen e-mailmarketeers en de technologie pijnlijk duidelijk. jan 12, 2011Ann Flipkens

Afleverbaarheid, Strategie, Trends

De ‘whitelist’ wordt in de toekomst belangrijker

We zien steeds meer ergens onderaan een e-mailbericht een verzoek om het afzendadres toe te vertrouwen aan de ‘whitelist’. Deze e-marketeers denken nu al vooruit. Met de groeiende hoeveelheid spam en de steeds sluwere werkwijze van ‘nep-viagra verkopers’ wordt het elke dag weer een tikkeltje moeilijker om het onderscheid te maken tussen relevante en niet […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,509

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,830

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail