E-mail marketing is nog steeds groeiend. Iedereen met een mailbox of twee, drie … weet dit. Dagelijks krijg je wel e-mails met aanbiedingen of met oplossingen voor problemen waarvan je zelfs niet eens wist dat je ze had.
Dus als lezer ga je sorteren. Dit lees ik wel, dat niet. En waar ga je naar kijken bij het sorteren? De afzender is één criterium, maar dit is niet het enige zaligmakende. De onderwerpregel is immers de smaakmaker van de e-mail. Staat die zin de lezer aan, dan ga hij of zij lezen. Het is dus belangrijk om de perfecte onderwerpregel te schrijven.
Tips
Wees daarom beknopt in de tekst en heb geen angst om je merknaam te gebruiken. Als de lezer bewust ingaat op je leesvoorstel, is dit minder irritant dan dat je de lezer achteraf verrast door je commerciële masker te laten vallen.
Vertel gewoon kort waarover het gaat. Onderwerpregels met “Krant xyz :: nieuws van de dag”, worden door lezers snel herkend en bij te lezen berichten gesorteerd. Als je alleen maar het nieuwsitem van de dag in de onderwerpregel plaatst, dan verandert logischerwijs ook de onderwerpregel elke dag. En een gewenning in herkenning blijft dan achterwege.
Tijdsgevoeligheid wil ook werken. Onderwerpregels met een beperkt aanbod, tijdelijke korting en een voordeel tot dag xyz geven lezers snel het gevoel dit toch even te moeten checken. Je weet immers nooit wat je kan missen. Ervaren marketeers zullen je graag vertellen dat dit soort van onderwerpen lezers snel laat reageren. Nog tijdens het sorteren.
Spam
E-mail marketeers moeten bij het schrijven van hun onderwerpregel er ook rekening mee houden dat spammers eveneens deze tak van sport bedrijven. Houd dus regelmatig in het oog hoe spammers hun potentiële lezers trachten te benaderen. En wijk vooral ver af van hun stijl.
Het laatste wat je immers wil, is samen met hen in de spamfilter terecht te komen. Teksten met uitroeptekens, raar gebruik van leestekens en sexueel getinte woorden zijn gegarandeerd kandidaten om begraven te worden in de spambox.
Zelfs als je nu toevallig echt Viagra verkoopt, zet het dan niet in de onderwerpregel. Het is immers een vast herkenningspunt geworden voor de filters. Het zuiverste bewijs dat een element dat op het eerste vlak minder belangrijk lijkt, je op voorhand de strijd al kan laten verliezen. Daarom moet je altijd jezelf bewijzen in een permanente wedstrijd: Wie heeft de origineelste onderwerpregel?