Pik je zo maar een lijst? Pak je keer op keer dezelfde lijst, omdat je maar één lijst hebt? Of denk je even na voor je het verzenden begint?
Als je een duidelijke e-mail strategie voor ogen hebt, dan weet je ook welk lezerspubliek je wil bereiken. Dat betekent ook dat je voor elke e-mailing campagne de geschikte mailinglijst moet pikken. Of er eentje à la carte moet samenstellen…
Bestaande klanten
Bij gekende relaties heb je reeds heel wat informatie opgeslagen. Je hebt dan de beschikking over de nodige variabelen om de juiste doelgroep te selecteren voor de pas geschreven e-mail.
Maar heb je naast de klassieke n.a.w. – gegevens bijvoorbeeld ook gedacht aan geografische locatie van de klanten? Een stad is anders dan het platteland. Dat vergt soms een andere aanpak. De klant heeft immers een ander referentie kader bij het lezen van je boodschap.
Marktpenetratie
Als je in een B2B omgeving opereert, dan is het misschien ook raadzaam om een zeker inzicht te hebben in de marktpenetratie en verkoopsmogelijkheden van je geadresseerden. Als je dit combineert met de locatie, dan kan je ideale lijsten samenstellen in functie van de beoogde omzet.
Het heeft immers geen zin je klant via e-mail een uitzonderlijke aanbieding te doen van een bepaald product in hoeveelheden als containers zo groot, als het een verkooppunt is op de ‘boerenbuiten’ gelegen is.
Promotie
Op welke voordelen en kortingen zitten uw klanten te wachten? Let op, voordelen zijn niet de kenmerken van je product. Maar wel de redenen waarom een klant jouw product verkiest boven dat van je concurrent. Als je die beweegreden ergens in een contact kan opvangen en stockeren in je databank als een trefwoord, dan moet dit als een rode lap op een stier werken als je boodschap deze thematiek bespeelt.
Hetzelfde geldt overigens wat het gamma aan kortingen en promoties betreft. Als een klant twee keer op hetzelfde type promotie reageert, maar al de rest aan zich laat voorbijgaan, dan zorg je wel er voor dat je dit noteert. En je vergeet niet je boodschap aan dit type van klanten aan te passen.
Minder, maar gerichter e-mailen zou keer op keer het doel moeten zijn. De juiste boodschap bij de juiste persoon. Dat is toch de definitie van direct mail. Je e-mail is immers geen huis-aan-huis blad!