Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Targeting

Wie wil je bereiken met je e-mail?

Pik je zo maar een lijst? Pak je keer op keer dezelfde lijst, omdat je maar één lijst hebt? Of denk je even na voor je het verzenden begint?

Als je een duidelijke e-mail strategie voor ogen hebt, dan weet je ook welk lezerspubliek je wil bereiken. Dat betekent ook dat je voor elke e-mailing campagne de geschikte mailinglijst moet pikken. Of er eentje à la carte moet samenstellen…

Bestaande klanten

Bij gekende relaties heb je reeds heel wat informatie opgeslagen. Je hebt dan de beschikking over de nodige variabelen om de juiste doelgroep te selecteren voor de pas geschreven e-mail.

Maar heb je naast de klassieke n.a.w. – gegevens bijvoorbeeld ook gedacht aan geografische locatie van de klanten? Een stad is anders dan het platteland. Dat vergt soms een andere aanpak. De klant heeft immers een ander referentie kader bij het lezen van je boodschap.

Marktpenetratie

Als je in een B2B omgeving opereert, dan is het misschien ook raadzaam om een zeker inzicht te hebben in de marktpenetratie en verkoopsmogelijkheden van je geadresseerden. Als je dit combineert met de locatie, dan kan je ideale lijsten samenstellen in functie van de beoogde omzet.

Het heeft immers geen zin je klant via e-mail een uitzonderlijke aanbieding te doen van een bepaald product in hoeveelheden als containers zo groot, als het een verkooppunt is op de ‘boerenbuiten’ gelegen is.

Promotie

Op welke voordelen en kortingen zitten uw klanten te wachten? Let op, voordelen zijn niet de kenmerken van je product. Maar wel de redenen waarom een klant jouw product verkiest boven dat van je concurrent. Als je die beweegreden ergens in een contact kan opvangen en stockeren in je databank als een trefwoord, dan moet dit als een rode lap op een stier werken als je boodschap deze thematiek bespeelt.

Hetzelfde geldt overigens wat het gamma aan kortingen en promoties betreft. Als een klant twee keer op hetzelfde type promotie reageert, maar al de rest aan zich laat voorbijgaan, dan zorg je wel er voor dat je dit noteert. En je vergeet niet je boodschap aan dit type van klanten aan te passen.

Minder, maar gerichter e-mailen zou keer op keer het doel moeten zijn. De juiste boodschap bij de juiste persoon. Dat is toch de definitie van direct mail. Je e-mail is immers geen huis-aan-huis blad!

sep 15, 2009Ann Flipkens
Previous storyE-mail, of hoe je tegen een minimale kost, maximaal omzet kan halenNext storyZakelijk spamverbod in Nederland bijna van kracht
Home Wie wil je bereiken met je e-mail?
14 jaar geleden Targeting208
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Strategie

The perfect welcome message (part I)

A new subscription in a mailing list deserves all your attention. It’s the first start to a new e-relationship. That’s why you definitely shouldn’t forget to give your new contact a warm welcome. At the same time you can launch the first steps of your e-marketing on the fresh email address. We offer you 10 […]

Cases, Inspiratie!, Strategie, Trends

Een beetje zwarte humor in 6 stappen

E-mailmarketing moet niet altijd bloedserieus zijn. Een vette knipoog blijft soms wat langer hangen dan een droge zakelijke tekst. Je kan kiezen voor een openlijke grap… okt 15, 2015Michelle Dassen

E-mailmarketing, Mobile, Tips, Trends

De eeuw van het mobiel lezen

Mobiele toestellen veroveren langzaam maar zeker terrein bij de lezers van e-mailberichten. Afhankelijk van de e-marketinglijst die je analyseert, lezen net geen twintig procent tot ruim voorbij die twintig hun e-mail op een smartphone. Dat betekent dat je met wat extra elementen rekening moet houden. apr 25, 2013Ann Flipkens

Tips

Zorg voor een omleiding!

De nachtmerrie van iedere e-marketeer. Iedere campagne die je uitstuurt levert naast conversie ook gegarandeerd een reeks uitschrijvingen op. nov 22, 2013Thomas Vangelooven

Cases, E-commerce, E-mailmarketing, Inspiratie!, Tips, Trends

Maak van je opt-in een krachtig instrument

De procedure is gekend. Als iemand zich inschrijft voor je nieuwsbrief, dan bevestig je dat. Vaak gebeurt dit in de vorm van een transactionele e-mail zonder veel toeters en bellen. En al even vaak komen ze nog in de vorm van gewone platte tekst in je inbox binnen geschoven. feb 18, 2016Ann Flipkens

Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Testing, Tips

Optimaliseer je verzendfrequentie met deze tips

De e-mailmarketeer moet steeds rekening houden met de correlatie tussen het rendement en de verzendfrequentie.  We weten immers van consumentenstudies dat te veel e-mails versturen, de berichten naar de spamfilter kunnen verwijzen. Een optimale verzendfrequentie kan daarentegen het potentiële rendement gevoelig de hoogte injagen. Deze grafiek die we terugvonden op Email-marketing-reports.com geeft een eenvoudige weergave […]

Cases, Inspiratie!, Tips

Hoe Touring in 8 stappen haar promotie aankondigt

Een besparing is een goed uitgangspunt om een aanbieding te lanceren. Dat geldt voor alle marketingkanalen, maar zeker ook voor e-mailmarketing. Als de werkende mens in de ochtendfile via het radionieuws heeft mogen vernemen wat allemaal de komende tijd duurder gaat worden, dan is een besparing van ruim 200 euro een goede trigger voor eenieder […]

Cases, E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, Inspiratie!, Tips

Een herstart in een e-mail gegoten

Teeville is een bedrijfje dat reeds lang bestaat. Maar het was tot vandaag de garagebox nog niet ontgroeid. Vandaag hebben ze echter een paar stappen in de groeicurve gezet. En dat wordt in de verf gezet met een e-mailcampagne… apr 29, 2016Melanie Schaekers

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,757

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,983

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail