Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Targeting

Wie wil je bereiken met je e-mail?

Pik je zo maar een lijst? Pak je keer op keer dezelfde lijst, omdat je maar één lijst hebt? Of denk je even na voor je het verzenden begint?

Als je een duidelijke e-mail strategie voor ogen hebt, dan weet je ook welk lezerspubliek je wil bereiken. Dat betekent ook dat je voor elke e-mailing campagne de geschikte mailinglijst moet pikken. Of er eentje à la carte moet samenstellen…

Bestaande klanten

Bij gekende relaties heb je reeds heel wat informatie opgeslagen. Je hebt dan de beschikking over de nodige variabelen om de juiste doelgroep te selecteren voor de pas geschreven e-mail.

Maar heb je naast de klassieke n.a.w. – gegevens bijvoorbeeld ook gedacht aan geografische locatie van de klanten? Een stad is anders dan het platteland. Dat vergt soms een andere aanpak. De klant heeft immers een ander referentie kader bij het lezen van je boodschap.

Marktpenetratie

Als je in een B2B omgeving opereert, dan is het misschien ook raadzaam om een zeker inzicht te hebben in de marktpenetratie en verkoopsmogelijkheden van je geadresseerden. Als je dit combineert met de locatie, dan kan je ideale lijsten samenstellen in functie van de beoogde omzet.

Het heeft immers geen zin je klant via e-mail een uitzonderlijke aanbieding te doen van een bepaald product in hoeveelheden als containers zo groot, als het een verkooppunt is op de ‘boerenbuiten’ gelegen is.

Promotie

Op welke voordelen en kortingen zitten uw klanten te wachten? Let op, voordelen zijn niet de kenmerken van je product. Maar wel de redenen waarom een klant jouw product verkiest boven dat van je concurrent. Als je die beweegreden ergens in een contact kan opvangen en stockeren in je databank als een trefwoord, dan moet dit als een rode lap op een stier werken als je boodschap deze thematiek bespeelt.

Hetzelfde geldt overigens wat het gamma aan kortingen en promoties betreft. Als een klant twee keer op hetzelfde type promotie reageert, maar al de rest aan zich laat voorbijgaan, dan zorg je wel er voor dat je dit noteert. En je vergeet niet je boodschap aan dit type van klanten aan te passen.

Minder, maar gerichter e-mailen zou keer op keer het doel moeten zijn. De juiste boodschap bij de juiste persoon. Dat is toch de definitie van direct mail. Je e-mail is immers geen huis-aan-huis blad!

sep 15, 2009Ann Flipkens
Previous storyE-mail, of hoe je tegen een minimale kost, maximaal omzet kan halenNext storyZakelijk spamverbod in Nederland bijna van kracht
Home Wie wil je bereiken met je e-mail?
13 jaar geleden Targeting196
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
List Building, Personalisatie, Tips

Zorg dat een welkom een echt welkom is!

Het is snel gebeurd. Je komt een interessante website tegen die een leuke nieuwsbrief aankondigt. Inschrijven dan maar. En zoals het hoort, werd de inschrijving netjes bevestigd. feb 20, 2014Ann Flipkens

Cases, Content, E-mailmarketing, Personalisatie, Tips

Slaan of zalven om een gebruiker te activeren?

Heel wat web gebaseerde diensten staan of vallen met het succes bij de gebruikers. Hoe intensiever het gebruik, hoe meer content – al dan niet zinnig – er circuleert en hoe interessanter het wordt om als gebruiker regelmatig te passeren. Om dan weer in de verleiding te komen om weer content te plaatsen. mei 15, […]

Het wordt vechten om aandacht!

Deze cijfers plukten we uit de laatste editie van het “MarketingSherpa 2010 Email Marketing Benchmark Report”. Het blijkt dat het gevecht om aandacht voor je e-mail boodschap pas goed begonnen is. feb 18, 2010Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Strategie, Testing, Tips

Trap niet in de openstaande valkuilen, dat leert werk XI

Eindelijk is de e-mail die je naar je prospecten wil sturen af. Het heeft even wat zweet gekost, maar de tekst zit goed. De afbeeldingen zijn mooi en die nieuwe achtergrondkleur oogt trendy. Dus druk ik snel op de verzendknop. Je zal reactie krijgen, wees gerust. Maar zal je de reactie krijgen die je bericht […]

Content, E-mailmarketing, List Building, Personalisatie

Levenscyclus klant stuurt je e-mailmarketing

Heb je er reeds aan gedacht om de levenscyclus van je klant als rode draad doorheen je e-mailmarketing inspanningen te laten lopen? In een vorige bijdrage op deze blog refereerden we reeds naar e-mailadressen die na verloop van tijd je e-mail ongelezen laten. Nochtans hebben ze ooit in een opt-in hun coördinaten achtergelaten. aug 10, […]

Afleverbaarheid, Wetgeving

Wat staat er in de wet over de opt-in?

De opt-in is het marketingjargon voor de toestemming van de klant om hem commerciële mailings te versturen. Specifiek gaat het om ‘voorafgaande, vrije, specifieke en geïnformeerde’ toestemming van de ontvanger. Maar wat wil dat nu eigenlijk zeggen? aug 19, 2011Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, List Building

Keer je salesteam binnenste buiten!

Een gedreven e-marketeer, die heeft één grote passie: de eeuwigdurende jacht naar goede e-mailadressen. Een correct opt-in formulier is natuurlijk de basis. Maar dat is natuurlijk niet de enige zaligmakende methode. Er is nog je salesteam! jun 29, 2012Ann Flipkens

Content, Design, E-mailmarketing, Tips

Met welke term maak jij indruk?

In onze vorige blog refereerden we aan de reclamemakers van Ogilvy, die elke reclame-uiting die bij hen vertrekt kritisch bestuderen. We leerden reeds dat je de linkermarge ongeschonden moet laten. Maar in hetzelfde rapport leerden we nog iets belangrijks. Juiste terminologie kan een wereld van verschil maken. jun 22, 2012Thomas Vangelooven

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,509

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,830

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail