Je kent het fenomeen. Je komt terug van vakantie en je inbox puilt uit van de ongelezen berichten. Je overloopt kritisch de binnengekomen berichten en bent al iets vlotter in het verwijderen van ongelezen e-mails. Wat niet belangrijk lijkt of geen herkenning oproept, gaat meestal onherroepelijk de vuilbak in. Als jij als e-marketeer deze operatie onderneemt, dan doet je lezer dat ook!
Daarom geven we graag deze vijf tips om de uitzuiveringsoperatie van je van uitgeruste contacten te overleven.
1 Gebruik een verleider om je open ratio’s te verhogen. Zeker als je een bestaande klant een e-mail bericht toestuurt, dan kan je van de onderwerpregel gebruikmaken om iets te beloven. Waarom zou iemand na terugkeer van vakantie bij het uitzuiveren van de inbox toch jouw bericht lezen? Omdat het hem iets kan opleveren. Hangt er misschien een iPad aan vast?
2 Zorg dat je ‘call-to-action’ bovenaan staat. Veel e-mailclients laten een deel van de boodschap zien. Iemand die snel door zijn box aan het scrollen is, neemt dat deel onbewust toch mee. Een reflex is voldoende om je boodschap te redden.
3 Zet je logo in de linkerbovenhoek van je bericht. Onderzoek naar de bewegingen met het oog van de lezer hebben aangetoond dat lezers toch steeds weer in de linkerbovenhoek van het bericht beginnen te scannen. Bij het uitzuiveren van de vakantie e-mail is herkenbaarheid het grootst. Dus waarom daar niet je logo plaatsen?
4 Zorg voor een pakkende onderwerpregel. Op deze nagel hebben we reeds meermaals geklopt. Zet duidelijk neer waarom je lezer toch deze e-mail moet lezen of minstens moet bewaren om te lezen. Let er wel op dat je boodschap helder moet zijn in de eerste 50 tekens .
5 Doe de 5-Seconde Test. Zend je bericht naar een bevriende relatie of een zakelijke partner. Vraag hem even later of hij of zij je bericht heeft opgemerkt. Indien wel, dan is er ook een grote kans dat de thuisgekomen vakantieganger hem ziet. Indien niet, dan moet je de eerste vier punten nog eens kritisch lezen.