Elk e-mailbericht is een verpakking voor een call to action. Vaak besteden we veel aandacht aan de relevante content die we in het e-mailbericht een plaatsje geven. Maar al even vaak maken we geen tijd voor de tekst in onze button die moet verleiden tot klikken. Het is nochtans de moeite waard.
Het Amerikaanse ‘writework’ is in ieder geval tot deze conclusie gekomen. De inleiding van whitepapers en essay´s in een bericht werden telkens abrupt afgebroken met een CTA. Uiteraard was het doel lezers zo ver te krijgen dat ze richting de website trokken en zich een leespas aanschaften.
Twee knoppen
Twee verschillende knoppen werden ingezet. De versie met “Read Full Essay Now” werd uiteindelijk de winnaar. Het scoorde maar liefst 34% beter dan “Get Instant Access Now.” Allicht dat hier een stukje psychologie gespeeld heeft. Contacten waren geboeid daar wat ze gelezen hadden en wilden graag verder lezen. Dus sloot de eerste tekst op de knop beter aan bij deze behoefte.
Voorbeelden
Als je wat verder grasduint tussen de vele cases die je kunt vinden, dan krijg je steeds weer dezelfde conclusie. We zetten nog even een paar voorbeelden op een rijtje…
Zeg niet vraag informatie, wel krijg informatie
Zeg niet word lid, wel zoek je dichtstbijzijnde fitness en wordt lid
Zeg niet download, zeg wel klik hier voor je gratis e-book
Zeg niet klik hier voor een offerte, wel krijg een gratis voorstel
Zeg niet koop nu, wel, voeg toe aan je mandje en bespaar 10 procent
Het geheim
Wat is nu het geheim van een goede tekst voor je CTA? Wel, het is eenvoudig. De som van toegevoegde waarde en relevantie leidt uiteindelijk altijd tot hogere conversie. Om deze elementen te detecteren moet je jezelf twee vragen stellen. Wat zou de motiviatie van de lezer zijn om op de knop te drukken? En wat gaan we de lezer als extra bieden als hij drukt? De antwoorden op deze twee vragen moeten de grondstof leveren voor de tekst van je CTA. En uiteraard test je dit alles met een paar alternatieven…