Het werken met onderwerpregels die de bestemmeling moet verleiden tot lezen, is een aparte tak van sport. Er wordt dus druk gesleuteld, maar soms beseft men niet wat de gevolgen van dat gesleutel zouden kunnen zijn.
Het Amerikaanse MailerMailer.com heeft in haar laatste e-mailmarketingrapport naast de lengte, ook de inhoud onder de loep genomen. Ze creëerden een tag cloud op basis van alle onderwerpregels die via hun platform passeerden. Dit resulteerde in bovenstaande woordenwolk. Je kent het principe, hoe groter en vetter het woord, des te meer het gebruikt wordt.
Top tien
De top tien wordt aangevoerd door woorden als ‘news’, ‘party’, ‘newsletter’, ‘free’, … we laten je de rest zelf maar even uitzoeken. Bij het woordje ‘free’ blijven we even stil staan. Want hier schuilt een addertje onder het gras. Als je even kijkt naar Microsofts lijst met woorden die aan de Outlook junk filter blijven kleven, dan vinden we daar ook het woordje ‘free’ in terug. Dat wil zeggen dat een Engelstalige onderwerpregel met de verkeerde woordkeuze naar de junkfolder afgeleid wordt.
Meer dan gratis
Als je dan begint te zoeken naar de reden waarom je e-mailcampagne lage ratio’s scoort, dan moet je duidelijk niet alleen de techniek onderzoeken. Evenmin moet je alleen maar een beschuldigende vinger wijzen naar de html of de ingebedde figuren. De gebruikte woorden kunnen immers het obstakel zijn. En daar sta je dan met al je techniek. Maar voor een e-marketeer mag dit geen uitdaging zijn. Hij zal zeker origineler uit de hoek kunnen komen dan alleen maar met ‘free’!