Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Wetgeving

Zakelijk spamverbod in Nederland bijna van kracht

Vanaf 1 oktober mag u dus alleen nog mails of faxen versturen als u daar toestemming voor heeft bij de ontvanger, of wanneer het een bestaande relatie betreft.

Het blijft in e-marketingland wonderwel stil rond deze nieuwe wet. Ofwel is iedereen gerust in de voorbereiding die ze getroffen hebben, ofwel zijn ze niet van plan om rekening te houden met de diverse bepalingen van de wet. Wie zijn huiswerk nog niet gemaakt heeft, heeft nog veertien dagen de tijd. Tenminste als hij strafregels wilt ontlopen.

Toezicht

Een interessante vraag wordt hoe streng de overheid gaat optreden tegen overtredingen. Vermoedelijk zal er streng worden toegezien. De Nederlandse overheid heeft de introductie van deze nieuwe wet al eens uitgesteld. Het is dus beter om toch even extra te checken of je e-marketing beleid wel conformeert met de wet.

Expliciet

De toestemming van je lezer moet ‘expliciet’ zijn. Verscheidene bedrijven, e-mailen momenteel hun databestand met de melding: ‘Er komt een nieuwe wet die spam verbiedt. Als u geen e-mail meer van ons wil ontvangen, moet u reageren’. Deze omgekeerde wereld waarbij bedrijven van het opt-out principe uitgaan in plaats van opt-in, is voor de Nederlandse wetgever niet voldoende.

De nieuwe wet geeft duidelijk aan dat de onderneming expliciet toestemming moet hebben om andere bedrijven commercieel per e-mail te benaderen. Een e-mail met een vooraf aangevinkt toestemmingsvakje is eveneens niet toegestaan. Kan je, met de hand op het hart, van elk e-mailadres zeggen dat je deze toestemming verkregen hebt?

Rekbaar

Voor dat iedereen in paniek slaat nog even vermelden dat deze wet alleen geldt voor Nederlandse bedrijven die vanuit Nederland naar Nederlandse e-mail adressen communiceren. Bovendien gaat de wet er van uit dat bij een bestaande klantenrelatie voor gelijkaardige producten en diensten een impliciete toestemming van de klant verworven is. We zijn alvast benieuwd hoe rekbaar het begrip ‘gelijkaardig’ is!

sep 17, 2009Michelle Dassen
Previous storyWie wil je bereiken met je e-mail?Next storyJe weet al wat je klant relevant vindt!
Home Zakelijk spamverbod in Nederland bijna van kracht
13 jaar geleden Wetgeving219
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  

Hoe je e-mail laten landen op een profielpagina?

De invloed van sociale netwerken op het digitale gedrag van de mensen neemt als maar toe. In het verlengde daarvan volgt natuurlijk het consumentengedrag. Een internaut beslist steeds minder alleen wat hij leest en dus interesse voor heeft. Dat doet zijn of haar netwerk. okt 1, 2009Ann Flipkens

Reporting, Strategie, Testing, Tips

Het verband tussen een doorklikker en een uitschrijver

De ratio’s die je e-mailmarketingplatform levert, zijn geen trofeeën om in de kast te zetten. Neen, het zijn handige werkinstrumenten die je – mits een juiste inzet – het nodige voordeel kunnen opleveren. mrt 28, 2014Ann Flipkens

Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, Tips, Trends

In 8 stappen van offline naar online klantencommunicatie

Iedere winkel die zichzelf respecteert, heeft een klantenkaart. Menig damesportefeuille puilt er van uit. Zo heeft het prestigieuze ‘Le Bon Marché’ in Parijs ook haar klantenkaart. Geheel en al offline. Maar met de eerste e-mail ter verwelkoming wordt er al gewerkt om de klant online actief te krijgen. aug 28, 2015Ann Flipkens

context, E-mailmarketing, Personalisatie, Social media, Strategie

E-mail als eerste kanaal, maar contact wil wel kiezen.

Dat is het besluit van een recent onderzoek van het Amerikaanse MarketingSherpa eind 2015, waarbij gepeild werd hoe een consument het liefst aanbiedingen zou ontvangen. mrt 3, 2016Thomas Vangelooven

List Building

Vier methodes om je contactenlijst te laten groeien

Je website is het digitale uithangbord voor je bedrijf en is daarmee een uitstekend platform om potentiële klanten voor je te winnen. Via een opt-in formulier, een enquête, een bestelformulier of een feedbackformulier kan je naar hun e-mailadres polsen. Ontdek hier nog enkele efficiënte manieren. mrt 16, 2011Ann Flipkens

Cases, Content, E-commerce, E-mailmarketing, Strategie

Is deze contentstrategie iets voor jou?

Productomschrijvingen zijn hip. Een korte maar krachtige tekst, die de afbeelding van je producten ondersteunt, moet volstaan om je publiek te overtuigen. Verras eens met een creatieve aanpak.  jun 24, 2011Ann Flipkens

E-mailmarketing, Events

Flexmail verkozen tot “Best performing Belgian tool”op de Digital Marketing Awards!

Op 17 november 2016 werd Flexmail tijdens de Digital Marketing Awards bekroond met goud in de categorie “Best performing Belgian tool”. Het opbrengen van ROI en conversies, gebruiksgemak, service en groei stonden hierbij centraal. nov 24, 2016Michelle Dassen

Inspiratie!, Tips, Trends

Helder communiceren in 3 stappen

We wezen in deze blog al eerder op de trend waarbij eenvoud in het e-mailbericht primeert. Vandaag hebben we weer zo een pareltje als voorbeeld. De e-mail van Galeria Inno die in onze inbox viel, was er duidelijk eentje om te verleiden… feb 13, 2015Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,442

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,771

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail