Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, E-mailmarketing, List Building, Tips

Zelfreinigende e-marketinglijsten, een voorbeeld uit de praktijk

De grootte van je e-marketing lijst is niet het belangrijkste. Het meest actieve gedeelte wel, daar moet je immers de conversie van verwachten. Daar heeft het Engelse ‘Financial Times’ grondig over nagedacht.

 FT

Een mediabedrijf verschilt natuurlijk wezenlijk van een bedrijf dat mode, auto’s of enig ander tastbaar goed via e-marketing tracht te vermarkten. Content leveranciers hebben zo hun aparte insteek. Zij leveren namelijk hun product vaak uit via e-mail. Toch kunnen we allen van onderstaand scenario leren.

Gratis lezen

Een mediabedrijf dat gratis nieuws per e-mail aanbiedt, dat trekt veel volk. Zeker als je het als medium grondig aanpakt door inschrijfformulieren te voorzien die gediversifieerd worden per topic. Een nieuwsgierig mens, die gaat al snel kiezen voor meerdere onderwerpen.  Een gratis nieuwsbrief meer of minder, daar kijken we niet op. Maar elke e-mail die je verstuurt, die kost ergens geld. Dat weten we allemaal.

Elke ongelezen e-mailbericht is theoretisch gezien evenzeer weggegooid geld. Toegegeven, we laten het hier een beetje zwart-wit overkomen. Maar als je snel een paar duizend contacten dagelijks op hun verzoek een vijftal berichten stuurt, dan loopt dat budgettair snel op. Dus gaat de ‘Financial Times’ grondig de open- en leesratio’s monitoren. En dit op een automatische basis.

Automatisch bericht

Lezers die de e-mail ontvangen, maar er echt niets mee doen, krijgen na een tijdje een automatisch bericht. Zijn ze nog wel geïnteresseerd in de berichten van de financiële krant? Gevraagd wordt om het even te bevestigen. Ergens in de achtergrond heeft de verzendende e-mailrobot dit geregistreerd. Want na enkele dagen zonder reactie volgt er een stopbericht. En daarin wordt er vriendelijk herinnerd aan de vraag van een tijdje terug.

Maar tegelijkertijd wordt de lezer gemeld dat de berichtenstroom toch stopgezet werd. Vaak zal dit ook voor de ontvanger geen bezwaar betekenen. Als je per slot van rekening meer dan een maand geen enkel bericht hebt geopend, dan zal de wens om deze te ontvangen ook niet meer aanwezig zijn. Maar tegelijkertijd krijgt die lezer een rechtstreekse link aangeboden om opnieuw nieuwsbrieven te selecteren.

Voordelen

De voordelen zijn duidelijk. Er is geen verspilling in e-mailberichten. De kost blijft zo binnen de perken. Anderzijds voorkom je zo dat je reputatie als verzender schade oploopt. Tegelijkertijd is het systeem ook voorzien van twee reactiveringsmomenten. Want dat is binnen e-marketing een al te vaak vergeten traject. En tenslotte is de e-marketinglijst steeds behoorlijk actief. En dat zonder handjes!

aug 28, 2013Thomas Vangelooven
Previous storyGmail sorts out email marketingNext storyVerzorg je leads! Het achtste werk van Flexmail leert hoe!
Home Zelfreinigende e-marketinglijsten, een voorbeeld uit de praktijk
7 jaar geleden Cases, E-mailmarketing, List Building, Tips364
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  

Recover distracted subscribers

We live in a hectic world and with a lot of media available, consumers have a lot on their mind. But while you’re spreading your attention over multiple media (smartphone, tablet, the world around you), a typing error like @gmail.cmo or @oultook.com is easily made. aug 10, 2012Ann Flipkens

List Building

Hoe creëer je overzicht in je onoverzichtelijke B2B-gegevens?

Beurzen en netwerkevenementen zijn dé gelegenheden voor het verzamelen van B2B-gegevens. Door de jaren heen hebben marketeers honderden tot soms zelfs duizenden contacten gelegd. Dat zijn natuurlijk een hoop visitekaartjes. In deze blog geven we een aantal tips hoe je orde kan scheppen in de chaos. jan 18, 2012Thomas Vangelooven

Strategie

9 key elements for every message

The design of a newsletter is always a challenge. You have to create a fun first impression. But at the same time, you need to think about each element that can immediately be seen in the first time someone looks at your email. The newsletter of the British Moo that landed in our inbox, meets […]

E-mailmarketing, Strategie, Tips

Zeven strategieën om een blooper te verzachten

E-mailmarketing is een snel instrument. Snel betekent soms iets te snel. En al heb je een goede procedure om klaarstaande zendingen na te kijken, de verzendknop is soms sneller ingedrukt dan je oog op een foutje valt. sep 12, 2014Michelle Dassen

Cases, Tips, Trends

Experiment: hoe veel info geef jij in je nieuwsbrief?

Het is altijd een vorm van afwegen. Geef je veel of weinig info in je e-mailbericht? Waar zit het verzadigingspunt. Hoeveel moet je vertellen om een lezer tot een doorklik te verleiden? Maar vooral, wat doe je om de hoogste conversie te krijgen? mrt 14, 2014Ann Flipkens

Strategie, Tips

Opletten als je van afzender verandert!

Een voorbeeld uit het leven gegrepen. Bedrijf A neemt bedrijf B over. Tegenwoordig is dat dagelijkse kost. Als de overnemer er voor kiest om de huisstijl van bedrijf B te veranderen, dan wordt het opletten geblazen. nov 16, 2012Ann Flipkens

Afleverbaarheid

Priority Inbox doet zijn werk

Priority Inbox voor de e-mailcliënt Gmail, die in augustus dit jaar zijn intreden deed, heeft de rommelige inbox van velen getransformeerd tot een meer opereerbare tool. Bij de lancering verkondigde Google al daarmee een succesverhaal in handen te hebben. Vandaag heeft het de cijfers om dat te staven. dec 8, 2010Michelle Dassen

Design, Hoe begin je met e-mailmarketing, Tips

Zoek de drie verschillen, met en zonder afbeeldingen!

Het is een bekend fenomeen. Bij heel wat e-mailclients staan de afbeeldingen standaard op uit. Met de alt-tag kan je altijd één en ander recht zetten. Maar het blijft behelpen. Daarom willen we je dit voorbeeld van de befaamd e-marketeers van moo.com niet onthouden. jul 12, 2013Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,675

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail