De grootte van je e-marketing lijst is niet het belangrijkste. Het meest actieve gedeelte wel, daar moet je immers de conversie van verwachten. Daar heeft het Engelse ‘Financial Times’ grondig over nagedacht.
Een mediabedrijf verschilt natuurlijk wezenlijk van een bedrijf dat mode, auto’s of enig ander tastbaar goed via e-marketing tracht te vermarkten. Content leveranciers hebben zo hun aparte insteek. Zij leveren namelijk hun product vaak uit via e-mail. Toch kunnen we allen van onderstaand scenario leren.
Gratis lezen
Een mediabedrijf dat gratis nieuws per e-mail aanbiedt, dat trekt veel volk. Zeker als je het als medium grondig aanpakt door inschrijfformulieren te voorzien die gediversifieerd worden per topic. Een nieuwsgierig mens, die gaat al snel kiezen voor meerdere onderwerpen. Een gratis nieuwsbrief meer of minder, daar kijken we niet op. Maar elke e-mail die je verstuurt, die kost ergens geld. Dat weten we allemaal.
Elke ongelezen e-mailbericht is theoretisch gezien evenzeer weggegooid geld. Toegegeven, we laten het hier een beetje zwart-wit overkomen. Maar als je snel een paar duizend contacten dagelijks op hun verzoek een vijftal berichten stuurt, dan loopt dat budgettair snel op. Dus gaat de ‘Financial Times’ grondig de open- en leesratio’s monitoren. En dit op een automatische basis.
Automatisch bericht
Lezers die de e-mail ontvangen, maar er echt niets mee doen, krijgen na een tijdje een automatisch bericht. Zijn ze nog wel geïnteresseerd in de berichten van de financiële krant? Gevraagd wordt om het even te bevestigen. Ergens in de achtergrond heeft de verzendende e-mailrobot dit geregistreerd. Want na enkele dagen zonder reactie volgt er een stopbericht. En daarin wordt er vriendelijk herinnerd aan de vraag van een tijdje terug.
Maar tegelijkertijd wordt de lezer gemeld dat de berichtenstroom toch stopgezet werd. Vaak zal dit ook voor de ontvanger geen bezwaar betekenen. Als je per slot van rekening meer dan een maand geen enkel bericht hebt geopend, dan zal de wens om deze te ontvangen ook niet meer aanwezig zijn. Maar tegelijkertijd krijgt die lezer een rechtstreekse link aangeboden om opnieuw nieuwsbrieven te selecteren.
Voordelen
De voordelen zijn duidelijk. Er is geen verspilling in e-mailberichten. De kost blijft zo binnen de perken. Anderzijds voorkom je zo dat je reputatie als verzender schade oploopt. Tegelijkertijd is het systeem ook voorzien van twee reactiveringsmomenten. Want dat is binnen e-marketing een al te vaak vergeten traject. En tenslotte is de e-marketinglijst steeds behoorlijk actief. En dat zonder handjes!