Zelfs met de instemming van de geadresseerde heb je nog geen aflevergarantie. Niet iedere e-mail die je in je e-marketing campagne verstuurt, komt gegarandeerd in de inbox. Sterker nog. Er verdwijnen zelfs!
Volgens een Amerikaanse studie door ‘Return Path’ in de eerste helft van dit jaar uitgevoerd, komen slechts 79% van de e-mails terecht in de inbox. Van het overige vijfde part verdwijnt er ‘slechts’ 3,3 % in de spamfilter. De rest, 17,4 % verdwijnt zelfs helemaal in de digitale jachtvelden. Je kent wel dat gevoel van de gesprekspartner aan de andere zijde, die blijft volhouden dat hij of zij een e-mail verstuurde. Ziehier de verklaring.
Techniek
Techniek is iets moois, als het tenminste werkt. Marketeers verwachten minstens dat hun inspanningen bij de doelgroep terechtkomen. Bij direct marketing vinden we dat zelfs evident. Onderzoek van ‘Return Path’ bij 500.000 e-mailcampagnes en 45 verschillende ISP’s bewees het tegendeel. Het is net alsof de postbode de post in de gracht gekieperd heeft. Of thuis op zolder bewaart. Af en toe wordt er zo eentje betrapt. Of je die elektronische postbode kan betrappen is zeer de vraag.
Zakelijk
Zakelijke e-mailadressen zijn volgens die zelfde studie nog moeilijker te bereiken. Deze e-mailservers zijn meestal beschermd door extra software waardoor je nog sterker moet opletten bij het opmaken van je e-mail. Hetzelfde onderzoek toonde een bijna verdubbeling, namelijk 6,1 % van de e-mail, die in de spam filter bleef kleven. Al doe je zo hard je best, in e-mailmarketing heb je niet altijd alle factoren in de hand.