In het landschap van de sociale media is Pinterest een groeier. Vaak zetten we in ons e-mailverkeer een button voor Facebook en LinkedIn. Nu wordt het stilaan tijd om er een button van Pinterest aan toe te voegen.
Je moet Pinterest zien als een enorm groot prikbord, waarbij gebruikers alles wat ze leuk vinden en elders tegengekomen zijn, samenbrengen. Het is natuurlijk voor een stuk als een eigen geheugensteuntje bedoeld. Maar het is ook een sociaal medium. Zo kunnen vrienden op elkaars prikborden kijken en stukjes herpinnen op hun eigen prikbord. Er zijn er heel leuke en thematische prikborden, naast de smaak paletten van iedere afzonderlijke gebruiker.
Dus, voeg de mogelijkheid toe om content rechtstreeks vanuit je e-mails te delen. En riskeer eens een campagne met als enige doel: pin dit bericht op je berichtenbord.
Juiste content
Daarvoor moet je natuurlijk de juiste content uitzoeken. Dus, kijk vooral naar het visuele. En hou in je achterhoofd dat Pinterest voor velen hetzelfde is als een wenslijst. Als je de conversie niet maakt op je contact. Dan misschien wel op de vrienden van je contact omdat ze de wenslijst met kerst raadplegen. De beelden moeten helder, eenvoudig zijn en eventueel in het beeld een eenvoudige boodschap bevatten.
Gerichte content
Vergeet ook niet dat je contacten met een bepaalde reden ingeschreven hebben op je e-marketinglijst. Of je hebt al via doorklikken gemerkt waarvoor je contact gevoelig is. Uiteraard zal elke afbeelding die inhoudelijk deze interesses bevatten, grote kans maken om gepind te worden. Deze tactiek kan je toepassen in eender welke e-mailcampagne. Maar ze is vooral handig voor de feestdagen waar je bij wijze van spreke alleen maar een specifieke ‘prik op je wenslijst’ e-mail uitstuurt. En het moeten niet alleen producten zijn die je toont. Een kortingsbon kan ook al geprikt worden.
Geafficheerde content
Natuurlijk zal de Pinterest knop in hetzelfde rijtje terecht komen als deze van de sociale media waar Facebook, LinkedIn en de anderen ook reeds staan. Maar in de wereld van Pinterest is het de gewoonte om de button vlak bij de afbeelding die gedeeld kan – of moet – worden, te plaatsen. Dus moet je zeker deze mogelijkheid niet verwaarlozen. Want vaak leest je contact je bericht niet tot het einde. En waarom zou je wachten als je al eerder zichtbaar aangeplakt kunt worden?