Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Strategie, Tips

Zeven strategieën om een blooper te verzachten

E-mailmarketing is een snel instrument. Snel betekent soms iets te snel. En al heb je een goede procedure om klaarstaande zendingen na te kijken, de verzendknop is soms sneller ingedrukt dan je oog op een foutje valt.
blooper_original
En dan is het goed om een noodprocedure achter de hand te houden. Om op momenten wanneer Murphy toeslaat, toch zoveel mogelijk de schade te beperken. Definieer mogelijke problemen en bepaal op voorhand de reactie. Want een snel medium laat niet eerst een uitgebreide vergadering met een brainstorm toe.

1 Leer er mee leven
Een tikfout of een foto die een tikkeltje uit het rijtje schuift zijn van die kleine fouten die er snel doorglippen. Jij hebt ze niet opgemerkt. Wel, de kans dat je lezer ze opmerkt is al even klein. Dus laat je ze beter voor wat ze zijn. Het zou pas opvallen als je een herstelbericht zou sturen.

2 Trek aan de handrem
Zie dat je weet wie je moet contacteren als je een groter probleem ziet. Een stuk van de inhoud is verkeerd of ontbreekt. Of het was nu niet het moment om het bericht te verzenden. Als het over kleine marketinglijsten gaat, dan is de zending allicht weg voor je IT aan de lijn hebt. Is dat het geval, dan mag je nu naar stap vier. Maar bij grote aantallen loont het zeer zeker de moeite om te onderbreken. Je kan dan aan het repareren slaan.

3 Grijp in aan de achterkant
Heb je de actie kunnen onderbreken, repareer dan het bericht en herstart de zending. Check wel even of je e-mailplatform dit toelaat. Het kan zijn dat je een nieuwe campagne moet aanmaken om ook het nieuwe bericht mee te nemen. Dan heb je ook ineens de correcte ontvangers gescheiden van de niet correcte ontvangers. Goed om straks een mogelijk herstelbericht correct te richten.

4 Grijp in op het verlengstuk van je bericht?
Als het over problemen met het fotomateriaal gaat, dan volstaat het vaak om een nieuwe afbeelding met exact dezelfde naam op te laden. Afbeeldingen worden immers pas geladen als het bericht gelezen wordt. De snelste onder je lezers zal je niet voor zijn, maar het gros zal het niet eens geweten hebben. Ook de landingspagina onder de doorklik is een handige plek om een fout recht te zetten. Het is immers het eerste wat lezers zien na op een CTA geklikt te hebben. Met een bijhorend excuus kan je er aardig mee weg komen.

5 Zet de sociale media in
Naast e-mail zijn sociale media de snelste communicatiemiddelen. Als politie en brandweer bij grote calamiteiten Twitter en Facebook inzetten, waarom zou jij dat niet kunnen voor je eigen kleine ramp? Post de juiste aanbieding of het weggevallen stuk op je berichtenmuur. Met een kleine twist kan je het misschien nog als ‚zo bedoeld’ laten lijken.

6 Gedeeltelijk opnieuw
Als je – zoals onder twee en drie aangeraden – er in geslaagd bent je marketinglijst op te splitsen in de goede en slechte ontvangers, dan is het goed om de laatste groep opnieuw een e-mail te verzenden. Ofwel doe je er eentje met een erratum, ofwel stuur je de correcte opnieuw. Bij de eerste valt de fout natuurlijk harder op dan bij de tweede.

7 Excuses aanbieden
Een fout maken is menselijk – zelfs als we er computers voor gebruiken- en dus is een verontschuldiging soms wel op haar plaats. Zeker als je de afgesproken regels bij het verwerven van de opt-in serieus overtreden hebt. Iemand meermaals daags een e-mail gestuurd. Een totaal irrelevant bericht in de inbox gestopt. Het zijn maar enkele voorbeelden die een „ik zal het nooit meer doen” bericht verdienen. Gewoon om het uitschrijven te voorkomen.

Overigens, voor je compleet in paniek slaat is het goed om je statistieken in het oog te houden. Tegenwoordig kan je die in real-time volgen. Wie weet zijn de doorklik- en de conversieratio’s nog lang niet zo slecht. En kan je beter een mogelijk misverstand door de foutieve e-mail in een één op één basis oplossen. Zo ben je gelijk in gesprek met je contact.

Heeft er iemand nog andere strategieën? We willen ze graag horen!

sep 12, 2014Michelle Dassen
Previous storyHaal meer uit je e-mailmarketing met "lead scoring"Next story7 leerpunten om een e-mailbericht performant te maken
Home Zeven strategieën om een blooper te verzachten
8 jaar geleden E-mailmarketing, Strategie, Tips753
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Content, Design, Strategie, Tips

Uw lezer leest niet!

Mensen lezen geen e-mails of nieuwsbrieven, ze scannen ze. Dat verkondigde  Jacob Nielsen, een in het wereldje van internet bekende Deense consultant, reeds in de jaren negentig. jul 6, 2009Michelle Dassen

Content, E-mailmarketing, Inspiratie!, Marketing automation, Personalisatie, Strategie, Trends

De e-mailmarketingtrends van de toekomst!

Robots die onze boodschappen doen, zelfrijdende auto’s en vuilnisbakken die zichzelf buiten zetten. Dat zijn de dingen waar we aan denken als iemand zegt trends van de toekomst. Het zijn allemaal veranderingen die ons leven makkelijker moeten maken en daar streven we ook naar binnen e-mailmarketing. Wij gaan steeds op zoek naar manieren om de […]

Afleverbaarheid

Dek je in tegen cybercrime met e-mail authenticatie

Cybercrime zit jammer genoeg in de lift. Spamfilters zijn wel alerter dan vroeger, maar de malafide verzenders hebben intussen ook niet stilgezeten. Wat kan je als e-marketeer doen om je betrouwbare mails bij de abonnees te laten belanden? nov 30, 2011Thomas Vangelooven

Strategie, Tips, Trends

The event is comming, het wonderlijke is gebeurt!

Ja, de taalfouten staan bewust in de titel. Als trendwatcher in de wereld van de e-mailmarketing hebben we ons natuurlijk ingeschreven op tientallen nieuwsbrieven. sep 18, 2015Ann Flipkens

E-mailmarketing

Nederlands rapport wil belasting op internettoegang

In Nederland is enorme beroering ontstaan bij de presentatie van het eindrapport van de tijdelijke commissie ‘Innovatie en Toekomst Pers’. In dit rapport wordt er uitgekeken naar wat de toekomst van de pers bij onze Noorderburen zou kunnen zijn. Eén van de voorstellen behelst het belasten van de huiselijke internet aansluitingen met enkele euro’s. jun […]

Afleverbaarheid, Content, E-mailmarketing

Litmus en Microsoft zetten een samenwerking op

De berichtcontrole is een service die Flexmail al jaar en dag aanbiedt aan haar klanten. Via de berichtcontrole krijgen alle gebruikers de kans om de weergave van hun e-mailbericht te testen in alle bekende e-mailclients en te controleren of hun e-mailbericht voorbij de meest voorkomende spamfilters mag. Voor deze service is Flexmail al enige tijd […]

E-mailmarketing, Strategie

Woorden in onderwerpregels kunnen botsen met spamfilters

Het werken met onderwerpregels die de bestemmeling moet verleiden tot lezen, is een aparte tak van sport. Er wordt dus druk gesleuteld, maar soms beseft men niet wat de gevolgen van dat gesleutel zouden kunnen zijn. okt 8, 2009Ann Flipkens

Content, Design

Onderschat jij de waarde van je call-to-action?

Je zou alvast niet de enige zijn. Marketeers geloven dat consumenten al beslist hebben of ze een aanbieding al dan niet interessant vinden, voor ze de call-to-action te zien krijgen. Wat er dus in dat ene regeltje staat is dus weinig van belang omdat de klant sowieso gaat doorklikken…Fout!  jul 29, 2011Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,259

Een animated gif als een conversie aanjager

3,611

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,906

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail