Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Strategie, Tips

Zeven strategieën om een blooper te verzachten

E-mailmarketing is een snel instrument. Snel betekent soms iets te snel. En al heb je een goede procedure om klaarstaande zendingen na te kijken, de verzendknop is soms sneller ingedrukt dan je oog op een foutje valt.
blooper_original
En dan is het goed om een noodprocedure achter de hand te houden. Om op momenten wanneer Murphy toeslaat, toch zoveel mogelijk de schade te beperken. Definieer mogelijke problemen en bepaal op voorhand de reactie. Want een snel medium laat niet eerst een uitgebreide vergadering met een brainstorm toe.

1 Leer er mee leven
Een tikfout of een foto die een tikkeltje uit het rijtje schuift zijn van die kleine fouten die er snel doorglippen. Jij hebt ze niet opgemerkt. Wel, de kans dat je lezer ze opmerkt is al even klein. Dus laat je ze beter voor wat ze zijn. Het zou pas opvallen als je een herstelbericht zou sturen.

2 Trek aan de handrem
Zie dat je weet wie je moet contacteren als je een groter probleem ziet. Een stuk van de inhoud is verkeerd of ontbreekt. Of het was nu niet het moment om het bericht te verzenden. Als het over kleine marketinglijsten gaat, dan is de zending allicht weg voor je IT aan de lijn hebt. Is dat het geval, dan mag je nu naar stap vier. Maar bij grote aantallen loont het zeer zeker de moeite om te onderbreken. Je kan dan aan het repareren slaan.

3 Grijp in aan de achterkant
Heb je de actie kunnen onderbreken, repareer dan het bericht en herstart de zending. Check wel even of je e-mailplatform dit toelaat. Het kan zijn dat je een nieuwe campagne moet aanmaken om ook het nieuwe bericht mee te nemen. Dan heb je ook ineens de correcte ontvangers gescheiden van de niet correcte ontvangers. Goed om straks een mogelijk herstelbericht correct te richten.

4 Grijp in op het verlengstuk van je bericht?
Als het over problemen met het fotomateriaal gaat, dan volstaat het vaak om een nieuwe afbeelding met exact dezelfde naam op te laden. Afbeeldingen worden immers pas geladen als het bericht gelezen wordt. De snelste onder je lezers zal je niet voor zijn, maar het gros zal het niet eens geweten hebben. Ook de landingspagina onder de doorklik is een handige plek om een fout recht te zetten. Het is immers het eerste wat lezers zien na op een CTA geklikt te hebben. Met een bijhorend excuus kan je er aardig mee weg komen.

5 Zet de sociale media in
Naast e-mail zijn sociale media de snelste communicatiemiddelen. Als politie en brandweer bij grote calamiteiten Twitter en Facebook inzetten, waarom zou jij dat niet kunnen voor je eigen kleine ramp? Post de juiste aanbieding of het weggevallen stuk op je berichtenmuur. Met een kleine twist kan je het misschien nog als ‚zo bedoeld’ laten lijken.

6 Gedeeltelijk opnieuw
Als je – zoals onder twee en drie aangeraden – er in geslaagd bent je marketinglijst op te splitsen in de goede en slechte ontvangers, dan is het goed om de laatste groep opnieuw een e-mail te verzenden. Ofwel doe je er eentje met een erratum, ofwel stuur je de correcte opnieuw. Bij de eerste valt de fout natuurlijk harder op dan bij de tweede.

7 Excuses aanbieden
Een fout maken is menselijk – zelfs als we er computers voor gebruiken- en dus is een verontschuldiging soms wel op haar plaats. Zeker als je de afgesproken regels bij het verwerven van de opt-in serieus overtreden hebt. Iemand meermaals daags een e-mail gestuurd. Een totaal irrelevant bericht in de inbox gestopt. Het zijn maar enkele voorbeelden die een „ik zal het nooit meer doen” bericht verdienen. Gewoon om het uitschrijven te voorkomen.

Overigens, voor je compleet in paniek slaat is het goed om je statistieken in het oog te houden. Tegenwoordig kan je die in real-time volgen. Wie weet zijn de doorklik- en de conversieratio’s nog lang niet zo slecht. En kan je beter een mogelijk misverstand door de foutieve e-mail in een één op één basis oplossen. Zo ben je gelijk in gesprek met je contact.

Heeft er iemand nog andere strategieën? We willen ze graag horen!

sep 12, 2014Michelle Dassen
Previous storyHaal meer uit je e-mailmarketing met "lead scoring"Next story7 leerpunten om een e-mailbericht performant te maken
Home Zeven strategieën om een blooper te verzachten
6 jaar geleden E-mailmarketing, Strategie, Tips752
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Cases, Inspiratie!, Tips

Vertel een verhaal met bewegend en statisch beeld

We zijn altijd op zoek naar goede voorbeelden waarbij techniek, beeld en communicatie verbonden worden tot een pakkend e-mailbericht. Want zelfs voor e-mailmarketing geldt dat het verhaal relevant moet zijn, maar vooral moet aanspreken. In dit voorbeeld wordt kleding met een leuke twist verpakt. jul 3, 2015Michelle Dassen

Tips

Heb je al eens stil gestaan wat je met een ‘beter lees link’ kan?

Je kent het wel! Het eerste waar je als lezer van een e-mailbericht mee geconfronteerd wordt is een link waarop je kan klikken als het bericht in je favoriete e-mail client tot een schroothoop herleid werd. mei 12, 2010Ann Flipkens

Afleverbaarheid, E-mailmarketing

Ontvanger bepaalt de afleverbaarheid

De wereld van de inbox komt steeds meer en meer in handen van grote webbased e-mail account aanbieders. Hotmail en Yahoo zijn de klassiekers. Live en Google hebben zich ondertussen ook tot dat niveau verheven. Op wereldvlak zijn er daarnaast nog ontelbare kleine en nog kleinere aanbieders. Ze hebben allen één gemeenschappelijke doelstelling: de gebruiker […]

E-mailmarketing, Events

Flexmail verkozen tot “Best performing Belgian tool”op de Digital Marketing Awards!

Op 17 november 2016 werd Flexmail tijdens de Digital Marketing Awards bekroond met goud in de categorie “Best performing Belgian tool”. Het opbrengen van ROI en conversies, gebruiksgemak, service en groei stonden hierbij centraal. nov 24, 2016Michelle Dassen

Het Belang van Nalezen

Wanneer je een nieuwsbrief verstuurt naar je klanten en prospecten is het aangeraden om je inhoud nog eens minstens één keer na te lezen. Dit om belachelijke taal- en schrijffouten (door nonchalance, snelheid en onoplettendheid) te voorkomen. Je bedrijf zou anders wel eens in een negatief daglicht geplaatst kunnen worden, net zoals Bellewaerde Park overkomen […]

E-mailmarketing

Trap jij in de vier valkuilen van promotionele marketing?

Promotionele marketing is een ‘hot topic’ bij de feestdagen. Het is het ideale moment om aan je klantenrelaties te werken en je conversieratio op te drijven. Toch kan dat ‘extraatje’ heel wat stress met zich meebrengen. Test je marketingskills hier.  dec 21, 2011Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Trends

De toekomst van e-mailmarketing (I)

Een nieuw jaar is vaak een gedroomd moment om even richting de toekomst te kijken. E-mailmarketing van vandaag verschilt danig van wat gisteren gangbaar was. Daarom is het ook leuk om naar morgen te kijken. jan 2, 2013Ann Flipkens

Tips

Verspreid nieuws voor een grotere impact

In vele bedrijven wordt op de dag van vandaag de communicatie naar de media toe door meerdere personen in de organisatie gevoerd. En meestal hebben die mensen niet echt een communicatie-achtergrond. Speciaal voor hen hebben we hier een waardevolle tip! nov 18, 2011Michelle Dassen

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,656

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail