Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Strategie, Tips

Zeven strategieën om een blooper te verzachten

E-mailmarketing is een snel instrument. Snel betekent soms iets te snel. En al heb je een goede procedure om klaarstaande zendingen na te kijken, de verzendknop is soms sneller ingedrukt dan je oog op een foutje valt.
blooper_original
En dan is het goed om een noodprocedure achter de hand te houden. Om op momenten wanneer Murphy toeslaat, toch zoveel mogelijk de schade te beperken. Definieer mogelijke problemen en bepaal op voorhand de reactie. Want een snel medium laat niet eerst een uitgebreide vergadering met een brainstorm toe.

1 Leer er mee leven
Een tikfout of een foto die een tikkeltje uit het rijtje schuift zijn van die kleine fouten die er snel doorglippen. Jij hebt ze niet opgemerkt. Wel, de kans dat je lezer ze opmerkt is al even klein. Dus laat je ze beter voor wat ze zijn. Het zou pas opvallen als je een herstelbericht zou sturen.

2 Trek aan de handrem
Zie dat je weet wie je moet contacteren als je een groter probleem ziet. Een stuk van de inhoud is verkeerd of ontbreekt. Of het was nu niet het moment om het bericht te verzenden. Als het over kleine marketinglijsten gaat, dan is de zending allicht weg voor je IT aan de lijn hebt. Is dat het geval, dan mag je nu naar stap vier. Maar bij grote aantallen loont het zeer zeker de moeite om te onderbreken. Je kan dan aan het repareren slaan.

3 Grijp in aan de achterkant
Heb je de actie kunnen onderbreken, repareer dan het bericht en herstart de zending. Check wel even of je e-mailplatform dit toelaat. Het kan zijn dat je een nieuwe campagne moet aanmaken om ook het nieuwe bericht mee te nemen. Dan heb je ook ineens de correcte ontvangers gescheiden van de niet correcte ontvangers. Goed om straks een mogelijk herstelbericht correct te richten.

4 Grijp in op het verlengstuk van je bericht?
Als het over problemen met het fotomateriaal gaat, dan volstaat het vaak om een nieuwe afbeelding met exact dezelfde naam op te laden. Afbeeldingen worden immers pas geladen als het bericht gelezen wordt. De snelste onder je lezers zal je niet voor zijn, maar het gros zal het niet eens geweten hebben. Ook de landingspagina onder de doorklik is een handige plek om een fout recht te zetten. Het is immers het eerste wat lezers zien na op een CTA geklikt te hebben. Met een bijhorend excuus kan je er aardig mee weg komen.

5 Zet de sociale media in
Naast e-mail zijn sociale media de snelste communicatiemiddelen. Als politie en brandweer bij grote calamiteiten Twitter en Facebook inzetten, waarom zou jij dat niet kunnen voor je eigen kleine ramp? Post de juiste aanbieding of het weggevallen stuk op je berichtenmuur. Met een kleine twist kan je het misschien nog als ‚zo bedoeld’ laten lijken.

6 Gedeeltelijk opnieuw
Als je – zoals onder twee en drie aangeraden – er in geslaagd bent je marketinglijst op te splitsen in de goede en slechte ontvangers, dan is het goed om de laatste groep opnieuw een e-mail te verzenden. Ofwel doe je er eentje met een erratum, ofwel stuur je de correcte opnieuw. Bij de eerste valt de fout natuurlijk harder op dan bij de tweede.

7 Excuses aanbieden
Een fout maken is menselijk – zelfs als we er computers voor gebruiken- en dus is een verontschuldiging soms wel op haar plaats. Zeker als je de afgesproken regels bij het verwerven van de opt-in serieus overtreden hebt. Iemand meermaals daags een e-mail gestuurd. Een totaal irrelevant bericht in de inbox gestopt. Het zijn maar enkele voorbeelden die een „ik zal het nooit meer doen” bericht verdienen. Gewoon om het uitschrijven te voorkomen.

Overigens, voor je compleet in paniek slaat is het goed om je statistieken in het oog te houden. Tegenwoordig kan je die in real-time volgen. Wie weet zijn de doorklik- en de conversieratio’s nog lang niet zo slecht. En kan je beter een mogelijk misverstand door de foutieve e-mail in een één op één basis oplossen. Zo ben je gelijk in gesprek met je contact.

Heeft er iemand nog andere strategieën? We willen ze graag horen!

sep 12, 2014Michelle Dassen
Previous storyHaal meer uit je e-mailmarketing met "lead scoring"Next story7 leerpunten om een e-mailbericht performant te maken
Home Zeven strategieën om een blooper te verzachten
9 jaar geleden E-mailmarketing, Strategie, Tips753
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Testing, Trends

Hoe geliefd is een browser bij de e-maillezer?

Er is een duidelijke groei naar het lezen van e-mail via webbased e-mailclients. Het is zelfs geen trend meer. Er komt een dag dat de traditionele e-mailclient voltooid verleden tijd is. Zo komt steeds meer nadruk te liggen op de webbrowser die gebruikt wordt om de e-mail te lezen. feb 21, 2013Thomas Vangelooven

Content, Strategie, Testing, Tips

Nog eens drie wijze lessen over onderwerpregels

Een goede onderwerpregel maakt het verschil tussen gelezen worden dan wel naar de vuilbak verwezen worden. Daarom kan men aan dit kleine deuropenertje niet genoeg aandacht besteden. Dat de onderwerpregel vooral kort moet zijn – 50 tekens roept men meestal – is geweten. Maar moet je de volle lengte wel gebruiken? jun 18, 2010Ann Flipkens

Afleverbaarheid

Nederlandse spammer krijgt kwart miljoen euro boete

Het Nederlandse OPTA, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, heeft een privé persoon voor 250.000 euro aan boetes opgelegd. Dit voor het versturen van ongevraagde elektronische e-mailberichten. De eigenaar van de webstek www.adverterenisgratis.nl overtrad hiermee de wet. jul 28, 2009Ann Flipkens

List Building

Vermijd valkuilen bij opt-in lijsten

Goede e-mail marketing start met een goed bestand met correcte en geïnteresseerde e-mail adressen. Dat klinkt eenvoudig, maar toch blijken vele website beheerders en internet marketeers in enkele klassieke valkuilen te trappen. Op een webinar noteerden we deze ideeën van Ken Magill. jun 1, 2009Ann Flipkens

Cases, E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, Inspiratie!, List Building, Strategie, Tips

De anatomie van twee opt-in formulieren

Het uitbouwen van een e-marketinglijst met voldoende e-mailadressen, het is een titanenwerk. Diverse opt-informulieren op websites proberen dat werk lichter te maken. Maar elke drempel die je legt, maakt de kans op een nieuw adres weer kleiner. Het is steeds weer balanceren tussen minimalisme en een maximum aan informatie. jul 29, 2016Ann Flipkens

List Building, Strategie, Tips

Tip: Al je voordelen op een landingspagina

Elk e-mailbericht heeft haar vormelijke kenmerken. De uitschrijflink is hiervan een geschikt voorbeeld. Een link naar een contactpagina zie je steeds vaker verschijnen. Maar nog een beetje meer experimenteren op dit vlak kan nooit kwaad. dec 14, 2012Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Inspiratie!

Mijn eerste week als stagiair bij Flexmail.

12 weken stage lopen. Het lijkt lang voor studenten en dat zal in sommige gevallen ook wel zo zijn. Voor mij daarentegen was het in een vingerknip vrijdag, stond ik met een glas in de hand op de teamdrink en zat mijn eerste stageweek erop. Waarom Flexmail? Ik koos ervoor om te solliciteren bij Flexmail […]

E-mailmarketing, List Building, Targeting, Tips

Schrijf je soms een abonnee in lange winterslaap uit?

Wij houden graag onze e-marketinglijsten zo gevuld mogelijk. Ieder e-mailadres is een extra kans op conversie. Maar soms moeten we toch tegen onze natuur ingaan en zelf een adres uitschrijven. We zetten even enkele argumenten op een rijtje… jan 16, 2013Michelle Dassen

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,759

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,983

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail