E-mailmarketing heeft een duidelijk doel. Dat is contacten zo ver krijgen dat er actie ondernomen wordt. Dus moet je call to action duidelijk zijn. Maar is dat voldoende?
Het doel van je e-mail is vaak om je contacten door te sturen naar een landingspagina, een productpagina of een website. En in veel ‘tips and tricks’ wordt op dit vlak aandacht besteed aan de wijze waarop je de ‘call to action’ in je e-mailbericht verwerkt. De tekst die je gebruik is relevant, de positie van de ‘button’ is een punt om over na te denken. Zelfs de kleur is een belangrijk punt. Groen is weer uit, oranje is tegenwoordig het nieuwe e-mail zwart.
Ja, er is de button
Het is logisch dat deze elementen op een juiste wijze in je e-marketing uitgevoerd worden. Maar dan ga je misschien voorbij aan de natuur van de mens. Hoe vaak heb je niet tijden het lezen van een bericht het gevoel, ja daar wil ik iets mee… Soms heb je deze reflex meerdere keren in één enkele tekst. En lezen doen we vaak met de hand aan de muis. Een klik is dan snel gegeven, alleen is die er niet. We moeten wachten tot we aan de ‘call to action’ komen. Of misschien zijn we die al gepasseerd en op het einde van de tekst is het gevoel ‘ik moet hier iets mee’ verdwenen…
Maar, er is meer
Daarom hebben we deze eenvoudige tip. Als de tekst van je e-mail klaar is, moet je deze voorleggen aan een mini panel van lezers. Hen geef je de opdracht om aan te geven wanneer ze in de tekst die ze lezen het gevoel krijgen dat een klik op die plaats best handig zou kunnen zijn. Je zou dat dan subtiel kunnen inbouwen in je tekst. Heb je het over een product, dan zou je onder de productnaam een link kunnen leggen. Maak het zo dat het ook duidelijk is voor de lezer. En leid die lezer met die link ineens naar de webshop of een aparte landingspagina.
Gewoon voorschotelen
Het moet zelfs niet eens zo subtiel. Je kan ook in je tekst op meerdere plaatsen een extra zin voorzien in de stijl van ‘vraag hier meer info’ of ‘klik hier voor de opties’. En natuurlijk wordt de juiste link voorzien. Op deze wijze vang je voor een stuk de reflexen van de lezer op. Klikken is nog steeds het hoogste doel!