Je stelt met zorg een e-mail lijst samen binnen je klantenkring. Of je beschikt over een mooie opt-in module op je webstek. Je ziet je mailinglijst aangroeien. Maar je ziet ook regelmatig dat e-mailadressen uitgeschreven worden. Heeft u zich al eens afgevraagd waarom deze adressen verdwijnen?Waarom schrijven contacten zich uit op een digitale communicatie? Er zijn enkele veel voorkomende redenen. Redenen die tegelijkertijd een valkuil kunnen vormen voor de enthousiaste e-mail marketeer.
Te veel e-mails zenden kan een ontvanger er toe bewegen om zich uit te schrijven. Je beloofd bij een opt-in één enkel bericht per week. Maar wegens succes heb je geleidelijk aan de frequentie verhoogd. Tot de irritatiegrens bij de ontvanger is bereikt. En weg is ie!
De e-mail die je stuurt is niet relevant of niet specifiek genoeg. Als een lezer zich abonneert op een specifieke nieuwsbrief, dan is hij meestal niet geïnteresseerd in alle producten van je bedrijf. Laat staan dat ie ook nog eens wil vernemen dat het bedrijfsteam een zeilwedstrijd heeft gewonnen.
De vorige twee redenen ligt in de handen van de e-marketeer. De volgende ligt in handen van de ontvanger. Hij is van functie veranderd. Hij werkt niet meer in het bedrijf. Of zijn interesses zijn geëvolueerd en je kan hem niet meer bekoren met informatie. Mensen veranderen soms hun leven. En dan maken ze schoon schip met alles. Inclusief je mailinglijst.
Maar het is niet noodzakelijk dat de prospecten je nieuwsbrief laten vallen omwille van een veranderde interesse. Het kan ook zijn dat ze jou inruilen voor deze van een (con)collega. Omdat ze daar meer hun gading vinden. Het is daarom niet onverstandig om je collega’s te volgen. Waarom zou jij je niet inschrijven in hun nieuwsbrief?
Maar er is ook goed nieuws. Iemand die zich uitschrijft wil misschien niet alle banden met je breken. Maar als je alleen maar een eenvoudig uitschrijfformulier presenteert, dan zullen ze die optie nemen en weg zijn ze. Een uitgewerkt uitschrijf formulier – met weliswaar een snelle uitgang voor hen die direct weg willen – kan misschien een uitweg bieden. Want aan een vraag tot uitschrijving kan ook een positieve toets hebben. Iemand heeft zich herinnerd dat er een relatie is. Met een kleine actie kan een uitschrijver misschien afgeleid worden naar een andere nieuwsbrief.
Probeer in ieder geval te ontdekken welke trends er schuilen in het uitschrijfgedrag van uw contacten. Welke campagnes genereren meer uitschrijvingen dan andere? Wat is de evolutie op langere termijn? Zijn bepaalde aanbiedingen of communicatieve uitingen die niet geapprecieerd worden? Probeer in ieder geval elke uitschrijfgolf te linken aan een e-mail. Het kan alleen maar nuttig zijn om je communicatie te verbeteren en zo ook weer de kans op uitschrijven te verminderen.